Strona 1 z 1
Zegar 15-godzinny :)
: 17 lis 2012, 12:37
autor: Czesio
Mam w tokarce zegar do gwintów z tarczą 15-godzinną i nijak nie mogę wpaść na pomysł jak to może działać

Może ktoś ma jakiś pomysł lub wie

W DTR nie ma nic na ten temat

: 17 lis 2012, 14:20
autor: tuxcnc
Przykładowo jak masz śrubę pociągową o skoku 3 mm a chcesz toczyć gwint o skoku 2 mm, to wrzeciono wykona półtora obrotu na jeden obrót śruby.
Śrubę z nakrętką można zazębić tylko w określonym położeniu, więc raz trafisz nożem w nacinany gwint, a innym razem nie.
Zegar pokazuje te momenty, w których można zapiąć nakrętkę na śrubie, żeby trafić dokładnie w to samo położenie kątowe wrzeciona względem śruby, czyli w nacinany gwint.
Dokładniej może ktoś inny wytłumaczy, bo ja zegara nie używam, tylko gwinty toczę metodą bez rozpinania nakrętki, co jest bardziej upierdliwe, ale wykonalne właśnie bez zegara.
.
: 17 lis 2012, 14:33
autor: BYDGOST
Przyzwyczailiśmy się, że zegar pokazuje 24 godziny, ale ten tylko nazywa się zegar. Liczba 15 może wynikać z tego, że kółko zębate zegara ma 15 zębów. Na wszelki wypadek sprawdź to bo prawdę mówiąc też nigdy tego nie używałem.
W poradniku tokarza Dudika tak jest napisane:

: 17 lis 2012, 17:16
autor: Czesio
Nazwa zegar wzięła się, stąd że na tarczy jest 12 kresek jak w normalnym zegarze

Istotnie koło ślimakowe ma 15 zębów ale to nic nie zmienia; nadal nie rozumiem dlaczego na tarczy nie ma 12 kresek jak w normalnej tokarce

Toczyłem już z użyciem zegara na starej tokarce i bardzo fajnie mi się z tego korzystało

: 17 lis 2012, 19:45
autor: tuxcnc
Czesio pisze:Istotnie koło ślimakowe ma 15 zębów ale to nic nie zmienia; nadal nie rozumiem dlaczego na tarczy nie ma 12 kresek jak w normalnej tokarce

Ale dlaczego miało by być akurat 12 ?
To jest wyłącznie kwestia wygody i przyzwyczajenia.
Jeśli ślimacznica ma 15 zębów, to na jeden obrót zegara przypada 15 obrotów śruby napędowej i dlatego może być wyłącznie 15 kresek.
Resztę i tak trzeba sobie wyliczyć dla danego skoku nacinanego gwintu.
15 kresek zapewne jest wartością wygodną dla pewnego skoku, dla innego już niekoniecznie.
Wszystko zależy od skoku śruby pociągowej.
.
: 17 lis 2012, 19:56
autor: BYDGOST
Zaglądałem do DTR-ek innych tokarek, ale często nic na ten temat nie piszą. W TUM35D jest tak, że w zależności od tego czy śruba pociągowa jest metryczna czy calowa to koło zębate zegara ma inną ilość zębów.
: 19 lis 2012, 18:42
autor: Czesio
Też zajrzałem do DTR-ki :
dla śruby calowej o skoku 1/2"
dla śruby metrycznej o skoku 12mm
Jak widać w przypadku śruby calowej jest tylko jedno koło ślimakowe o z=8? 16?
W przypadku śruby metrycznej są 4 koła zmianowe: z=10, z=11, z=12, z=14