Strona 1 z 3

łozyska.

: 19 sty 2012, 17:29
autor: budyn
witam,moze ktos z tutaj obecnych powie mi jak sprawdzic łozyska na wrzecionie czy sa juz zuzyte.pytam poniewaz pokasowałem luzy na łozu i na suportach i sa drgania.natomiast kiedy skrece troche łozysko slizgowe wtedy tokarka niemoze rozpedzic sie ma najwyzsze obroty.pozdrawiam

: 19 sty 2012, 19:10
autor: Mariuszczs
a jak skręcisz to też są drgania ?

: 19 sty 2012, 19:50
autor: budyn
tak,ale mniejsze pozatym mam lekko wyrobione łoze koło uchwytu.da sie tojakos wyrównac?

: 19 sty 2012, 21:15
autor: Mariuszczs
łoże oczywiście - jest nawet temat aktualny w dziale gdzie można szlifować łoża tokarek

a panewki to nie wiem ale na logikę jeśli jeszcze jest ich tyle że można wrzeciono zacisnąć to też je można doskrobać likwidując ich owal

: 20 sty 2012, 16:23
autor: Andrzej 40
Łożyska ślizgowego nie powinno się zaciskać zbyt mocno. Najlepszym sprawdzianem zbyt mocnego zaciśnięcia jest grzanie się łożyska powyżej +/- 40 stopni.
Owal panewki można sprawdzić kręcąc wrzecionem po zdjęciu paska napędowego. Jeżeli jest owal to będa zmienne opory przy kręceniu.
Przyczyną drgań może być też pasek klinowy lub niecentryczne koła pasowe. Warto to sprawdzić.

: 20 sty 2012, 17:48
autor: budyn
dzieki Andrzeju40 bardzo kąkretna wypowiedz co do takiej wiedzy jestem szczeniakiem poniewaz miejestem z zawodu tokazem ani slusazem,a i maszyna tez niejest pierwszej swiezosci.poprostu musze cos zdziałac metoda prób i błedów.a jesli chodzi ote wałkowe i i kulowe łozyska to je tez sie zmienia razem ze slizowym?pozatym gdzie mozna dorobic taka pamewke?

: 20 sty 2012, 19:09
autor: Andrzej 40
Dziękuję za uznanie, ale niespecjalnie na nie zasłużyłem. Tu są naprawdę dobrzy znawcy tego tematu jak np. kol. (w kolejności alfabetycznej) BYDGOST, pukury, RomanJ4 ......... i wielu innych. Ja jestem elektronikiem i to tylko moje hobby.
Nie podałeś typu swojej tokarki i odpowiedzi będą trochę na wyczucie. Warto zmienić wszystkie łożyska żeby ponownie nie rozbierać za chwilę wrzeciennika, tym bardziej, że ceny łożysk tocznych nie są porażające. Dorobienie łożyska ślizgowego jest już kosztowne i, jeśli jeszcze można, taniej jest doskrobać. Sadzę, że na FORUM są koledzy, którzy mogą to łożysko dorobić.
Przy okazji prośba - pisz krótszymi zdaniami i włącz "Sprawdź pisownię".

: 20 sty 2012, 23:33
autor: Mariuszczs
samo łożysko jak ma owal to nie wyczujesz różnych oporów, bo okrągłe wrzeciono będzie równo się kręcić i w kwadratowym otworze

pewnie wrzeciono jest w jajo co wiąże się z jego szlifem

co to wogóle za maszyna ?

jak napisał Andrzej przyczyną drgań może być coś innego - nie ma łatwo

: 21 sty 2012, 00:16
autor: Andrzej 40
Mariuszczs pisze:samo łożysko jak ma owal to nie wyczujesz różnych oporów, bo okrągłe wrzeciono będzie równo się kręcić i w kwadratowym otworze
Swięta prawda, tylko praktycznie po dłuższej eksploatacji każdy z tych elementów będzie trochę zniekształcony, oczywiście kwestia na ile i czy da się to wyczuć. Jeżeli róznice w oporach będa wyraźnie wyczuwalne, to tak jak kol. pisze - wrzeciono do przeszlifowania.
Najlepszym rozwiązaniem byłby pomiar wrzeciona, ale to wymaga odpowiedniego wyposażenia.

: 21 sty 2012, 08:08
autor: budyn
to jest Panowie jotes 150 i to dosc zaniedbany.Musze wyprowadzić go jakos do ludzi,rozumiem ze jak wyjmę to łożysko to będzie widać ułożenie wrzeciona?

[ Dodano: 2012-01-21, 16:58 ]
Witam Panowie,mam jeszcze pytanie.Czy taki zwykły tokarz poradzi sobie z wyrównaniem osi wrzeciona i panewki?Czytez potrzeba jechać na bardziej konkretnene maszyny?pozdro