Strona 1 z 1
Tokarka-mechanim zębatkowy; stożki krótkie
: 08 sty 2012, 12:49
autor: grunder
Witajcie, mam pare pytań odnośnie tokarki uniwersalnej.
Co to jest mechanizm zębatkowy i gdzie on się znajduje, na czym polega?
Jak się toczy stożki krótkie, czy jest na to kilka sposobów czy tylko jeden?
Pozdrawiam
: 08 sty 2012, 14:13
autor: RomanJ4
: 08 sty 2012, 15:09
autor: grunder
Tak oto właśnie mi chodziło już wiem jak moje sprawozdanie mam skończyć

, namęczyłęś się

, dziękuje, pozdrawiam
: 08 sty 2012, 19:49
autor: BYDGOST
To odpowiedz sobie jeszcze na takie pytanie; co by było gdyby nie zastosowano tej przekładni na kołach zębatych, tylko bezpośrednio sprzęgnięto wałek posuwu ręcznego z zębatką?
: 08 sty 2012, 20:42
autor: RomanJ4
BYDGOST pisze:co by było gdyby nie zastosowano tej przekładni na kołach zębatych, tylko bezpośrednio sprzęgnięto wałek posuwu ręcznego z zębatką?
oj...

: 08 sty 2012, 23:07
autor: mike217
Podczas pracy maszyny na posuwie , pokrętło posuwu ręcznego obracało by się co denerwuje.
: 08 sty 2012, 23:38
autor: RomanJ4
Przede wszystkim niezłych bicepsów byłoby potrzeba.

: 08 sty 2012, 23:48
autor: BYDGOST
Chodziło mi o to, że byłby tylko ten wałek z korbką i małym kółkiem zębatym zazębiającym się z zębatką ale bez tych pozostałych dwóch kół zębatych. Posuw ręczny byłby możliwy. To, że ten wałek jest wysuwany i w czasie posuwu mechanicznego można go wystrzępić, żeby się nie obracał to inna sprawa. Po co są te dwa koła koła zębate?
[ Dodano: 2012-01-08, 23:49 ]
Przede wszystkim niezłych bicepsów byłoby potrzeba
To wstawiłoby się większą korbę i po sprawie.
: 09 sty 2012, 00:01
autor: kamar
Bo byś kręcił na odwyrtkę

: 09 sty 2012, 00:07
autor: BYDGOST
Otóż to! Dokładnie to kręciło by się tak jak teraz, ale przesuw suportu będzie w drugą stronę i kierunki by się myliły a ilość braków by rosła. W starszych tokarkach spotkałem się z sytuacją gdzie listwa ta jest od dołu i tam nie potrzeba tej przekładni a nawet by dawała odwrotny przesuw suportu. Poza tym zęby były skierowane do góry a tam wpadały wióry i inne drobiazgi i blokowały ruch suportu. Dlatego obecnie listwa zębata jest od góry tzn powyżej osi obrotu wałka napędowego, ale trzeba było wprowadzić przełożenie odwracające obrót, żeby suport przesuwał się zgodnie z kierunkiem obrotu korby. Tak się do tego przyzwyczailiśmy, że o tym nawet nie pamiętamy.