Tokarka G. Karger
: 31 gru 2011, 00:13
Witam
To mój pierwszy post na tym forum, dlatego chciałem sie oficjalnie przywitac i podziękować za cenne rady, ktore znalazlem tutaj przy roznych okazjach. Z tokarkami nie mialem do tej pory większego kontaktu (prywanie), około miesiaca temu kupilem moja zmore, stara tokarke, jak wydedukowałem to prawdopodobnie licencyjny G.Karger DL3 z wczesnych lat 50-tych. Przeznacznie - majsterkowanie. Moim hobby to silniki spalinowe (motocyklowe) i tokarka jest bardzo potrzebna ( troche je ,,tuninguje" zasadniczo dla uzytku prywantego).
Tokarka, ktora kupilem, dostala mocno w ,,kość" od zycia, ale dziala dalej, jest po przegladzie i co moglem (w sensie przegladu i drobnych napraw) to przy niej zrobilem. Dziala w zasadzie wszystko. Poza tym ze ma luzy gdzie sie da, to da sie na niej pracowac. Na razie sie ucze.
Mam kilka pytań odnośnie mojej tokarki. Jest t ona polskie warunki raczej nietypowy sprzet. Ciezko o jakiekolwiek informacje. Moja zmora wyglada jak typowy Karger DL3, ale, no wlasnie , mimo wszystkich tabliczek i opisow w j. niemieckim, wyraznie jest napisane ze ona została wyprodukowana w Budapeszcie, znaczy wegierski sprzet. Pewnie licencja, bo wszyskto w (99%) jak w niemieckim pierwowzorze. Kazdy element, nawet blaszki i śrubki ,tulejki brazowe sa sygnowane znakami seryjnymi itd.
Problem w tym, ze czesciow ozatarta jest tablica z gwintami, mysle ze ustawienia bylyby identyczne jak dla G. Kargera DL3. Idelanie zachowala sie zablica z kolami zmianowymi (jest komplet), ale tablica wszelkich ustawien niestety nie.
tokarka jest podobna do pozniejszego TOSa 18. Konstrukcja podobna, na moje oko, solidna, szczegolnie lozyskowanie wrzeciona. Ale na tokarkach sie nie znam.
Sprobuje zalaczyc jakies zdjęcia, moze ktos z forumowiczow spotkal sie z podobnym wynalazkiem ...
Z gory dziekuje.
PS: Z tabliczki wynika ze to model K2C5/1000 , myslalem wczesniej ze to K205/1000, ciezko to jednoznacznie zinterpretowac. Metr toczenia.
Wyglada prawie jak ta:
http://www.lathes.co.uk/karger/page4.html
Pozdrawiam

<br>

<br>

<br>

<br>

To mój pierwszy post na tym forum, dlatego chciałem sie oficjalnie przywitac i podziękować za cenne rady, ktore znalazlem tutaj przy roznych okazjach. Z tokarkami nie mialem do tej pory większego kontaktu (prywanie), około miesiaca temu kupilem moja zmore, stara tokarke, jak wydedukowałem to prawdopodobnie licencyjny G.Karger DL3 z wczesnych lat 50-tych. Przeznacznie - majsterkowanie. Moim hobby to silniki spalinowe (motocyklowe) i tokarka jest bardzo potrzebna ( troche je ,,tuninguje" zasadniczo dla uzytku prywantego).
Tokarka, ktora kupilem, dostala mocno w ,,kość" od zycia, ale dziala dalej, jest po przegladzie i co moglem (w sensie przegladu i drobnych napraw) to przy niej zrobilem. Dziala w zasadzie wszystko. Poza tym ze ma luzy gdzie sie da, to da sie na niej pracowac. Na razie sie ucze.
Mam kilka pytań odnośnie mojej tokarki. Jest t ona polskie warunki raczej nietypowy sprzet. Ciezko o jakiekolwiek informacje. Moja zmora wyglada jak typowy Karger DL3, ale, no wlasnie , mimo wszystkich tabliczek i opisow w j. niemieckim, wyraznie jest napisane ze ona została wyprodukowana w Budapeszcie, znaczy wegierski sprzet. Pewnie licencja, bo wszyskto w (99%) jak w niemieckim pierwowzorze. Kazdy element, nawet blaszki i śrubki ,tulejki brazowe sa sygnowane znakami seryjnymi itd.
Problem w tym, ze czesciow ozatarta jest tablica z gwintami, mysle ze ustawienia bylyby identyczne jak dla G. Kargera DL3. Idelanie zachowala sie zablica z kolami zmianowymi (jest komplet), ale tablica wszelkich ustawien niestety nie.
tokarka jest podobna do pozniejszego TOSa 18. Konstrukcja podobna, na moje oko, solidna, szczegolnie lozyskowanie wrzeciona. Ale na tokarkach sie nie znam.
Sprobuje zalaczyc jakies zdjęcia, moze ktos z forumowiczow spotkal sie z podobnym wynalazkiem ...
Z gory dziekuje.
PS: Z tabliczki wynika ze to model K2C5/1000 , myslalem wczesniej ze to K205/1000, ciezko to jednoznacznie zinterpretowac. Metr toczenia.
Wyglada prawie jak ta:
http://www.lathes.co.uk/karger/page4.html
Pozdrawiam

<br>

<br>

<br>

<br>
