Strona 1 z 2

jak wytoczyć takie krążki z wałka

: 28 cze 2011, 16:02
autor: gelorad
Mam zadanie zrobienia krążków rolek na pasek klinowy. Średnica rolki 65mm. W przekroju poprzecznym coś takiego:

Kod: Zaznacz cały

   
   \  /     <- tu jest szeroko - 13mm (rowek na pasek klinowy) 
    ||      <- tu jest wąsko - 8mm
    ||      <- tu jest wąsko - 8mm
  |....|    <- tu jest szeroko - 14mm (jedenk wpust na klin po obwodzie) 
            <- tu jest otwór centralny na wylot
  |''''|    <- itd....
    ||
    ||
   /  \
Chciałem ciąć wałek na plasterki i potem te plasterki przetaczać na gotowe rolki ale... Jest tak: Tokarka LD550. Maksymalna średnica rozwarcia zwykłych szczęk za mała żeby zmieścić wałek fi65. Minimlana średnica rozwarcia szczęk tych odwrotnych na pierszwym schodku więsza niż 65 czyli nie chwyta. Chwyta za to drugi schodek, ale wtedy rolka jest schowana za głęboko w uchwycie. Znaczy szczęki wystają dalej niz czoło rolki i nie mam jak podejść nożem

Drugi kłopot jak zrobić nakiełek idelanie centralnie na końcu wałka żeby potem po podparciu konikiem nie było bicia (przynajmniej bardzo minimalne). Materiał ma średnicę produktu i nie ma za bardzo z czego stoczyć. Wałek ponadto jest za długi i konik mieści się tylko z kłem obrotowym, ale założenie uchytu wiertarskiego z nawiertakiem już nie przejdzie. Za krótkie łoże.

: 28 cze 2011, 16:23
autor: pukury
witam.
potnij najpierw w plasterki - łapiąc w odwrotne szczęki .
jak średnica nie tak to można podłożyć jakieś kawałki pod szczęki .
a jak potniesz to i porobisz otwory - wtedy to już problemu nie będzie .
pozdrawiam .

: 28 cze 2011, 16:31
autor: bogdan54
Witam .Pociąć na plasterki , zrobić otwór na wiertarce z dużym naddatkiem ,a potem skorzystać z trzpienia tokarskiego i na koniec dopieścić otwór np. rozwiertakiem .Czy dobrze rozumuje ? :roll:

: 28 cze 2011, 17:14
autor: pukury
witam.
osobiście raczej bym otwory wiercił na tokarce i toczył - jakoś nie lubię wiertarki ( w tym zastosowaniu ) .
trzpień chyba nie potrzebny - całość da się wytoczyć - chyba ( rysunku nie ma ) .
pozdrawiam.

: 28 cze 2011, 20:05
autor: grg12
Tak pi razy oko - wyciąć "plasterek" piłą, złapać w szczęki zewnętrzne i wytoczyć jedną z powierzchni czołowych. Obrócić "plasterek", normalnymi szczękami złapać za pogrubienie w centrum (to "pogrubienie" pewnie ma jakąś nazwę... "piasta"?) i nawiercić otwór pod kieł, podeprzeć (albo raczej - docisnąć) kłem (wg. szkicu "piasta" ma tylko 3mm wysokości) i wytoczyć resztę powierzchni. Na koniec wywiercić otwór centralny i roztoczyć na wymiar (albo rozwiertakiem). Dobrze kombinuję? (serio pytam - w końcu będę musiał zabrać się za budowę jakiejś maszyny parowej :) )

: 29 cze 2011, 12:52
autor: gelorad
Noo dobra.....
Mocuję wałek, podpieram konikiem wytaczam rowek na pasek klinowy i odcinam stalką plasterek. Nie docinam do samego końca bo podparte konikiem tylko po odsunięciu kła ukręcam ręcznie krążek od wałka. Robię kolejny nakiełek (no właśnie tu było moje drugie pytanie), ponownie podpieram kłem i odcinam następny itd, itd... Krążek ma 14mm. Mocuję w szczękach odwrotnych i wiercę otworek na ośkę. Mam kółko z dziurwą w środku i rowkiem na pasek klinowy. Odpowiednio wyprofilowaną stalką wytaczam boki żeby zostało te 8mm "mięska" z zejściami po 45stopni. Teraz zaczynają się schody.
W części zewnętrznej "paskowej" muszę zebrać po 0,5mm żeby wyszła szerokość 13mm. Wytaczakiem nie dojadę do samego brzegu bo zahaczę o szczęki rysunek sytuacyjny. Ponadto jeszcze trzeba zaokrąglić rant po obu stronach rowka na pasek. Myślałem że to się uda mocując jeden rant w ząbkach szczęk tak aby drugi był poza nimi i dało się go obrobić.....




Załączam rysunek odręczny.

: 29 cze 2011, 13:31
autor: pukury
witam.
trochę dziwne jest to że - pasek 10 a otwór fi10mm - trochę cienko .
ale widać tak musi być .
osobiście robiłbym to inaczej .
1 - ucinam plasterki
2 - łapię w szczęki i toczę podtoczenia ( wybrania po jednej stronie
3 - odwracam i to samo .
4 - toczę otwór
5 - kółko nakładam na odpowiedni trzpień - dokręcam nakrętką
6 - robię wycięcie na pasek - najpierw z grubsza - potem na gotowo .
7 - toczę zaokrąglenia .
to taki przykład - dało by się to i inaczej zrobić .
zaleta jest taka że masz otwór i pasek dokładnie centrycznie .
pozdrawiam .

: 29 cze 2011, 13:56
autor: gelorad
Jaaasne!! Trzpień i nakrętka. Wiedziałem że w "którymś kościele dzwoni" tylko nie widziałem w wyobraźni tej nakrętki i był problem mocowania. Czy taki trzpień fi10 z nakrętką nie będzie powodował bicia?

ps. to ma być coś w rodzaju "złodziejki" energii z napędu głównego do zasilenia jakiegoś dodatkowego maleństwa ... chyba :smile: stąd dysproporcja osi i paska

: 29 cze 2011, 14:31
autor: pukury
witam.
trzpień to napisałem tak " symbolicznie " .
najlepiej by było wziąć pręt o średnicy ( np ) fi20 - 25 mm ,podtoczyć po jednej stronie jakieś 40 - 50 mm na średnicę 16 - 17 .
obciąć , włożyć w uchwyt podtoczoną część .
to co wystaje obtoczyć na te 10mm i zrobić gwint .
wtedy masz gwarancję że wszystko będzie centrycznie .
albo - śruba m10 i nakrętka - nie będzie równo - śruba m10 nie ma 10mm .
pozdrawiam .

: 29 cze 2011, 14:34
autor: lukadyop
Nie będzie drgań bo podeprzesz kłem, jeżeli masz do zrobienia jedną sztukę to możesz zrobić to zakładając cały materiał, po robocie odcinasz nawet piłką i toczysz na gotowo odciętą stronę.