Strona 1 z 4

Budowa tokarki CNC

: 25 cze 2011, 10:36
autor: paulg
Witam.
Jakiś czas temu zacząłem budowę małej , szybkiej tokarki , w zeszłym tygodniu w końcu zabrałem się za montaż ...
Plany :
tokarka ma być szybka , precyzyjna , obróbka tworzywa sztuczne , mosiądz , alu , może stal automatowa ....
Podzespoły :
korpus żeliwny z jakiejś starszej angielskiej tokarki , podbudowa z pełnymi osłonami , śruby kulowe NSK w wszystkich osiach , prowadnice THK , napęd silniki serwo AC o mocy 400W , rewolwer narzędziowy 8 pozycyjny ( 4 noże i 4 wiertła lub wytaczaki ) , napęd wrzeciona serwo o mocy ok 3kW , uchwyt zapewne tulejowy .
Rewolwer będzie zwalniany pneumatycznie , obrót - silnik serwo z przełożeniem poprzez pas HTD , ryglowanie na stożkach ( zdjęcia wyjaśniają moje założenia )
Jak do tej pory wszystko pasuje idealnie , prędkości jakie udaje się uzyskać są aż nadto (45m/min) , ale jak zwykle pojawia się problem - wrzeciono :neutral:
Mam dylemat - jak zrobić dobre wrzeciono , na którym bicie będzie zredukowane do max , prędkości 6tys obr/min , przelot około 30mm , pneumatyczny zacisk szczęk lub tulei ...

Jeśli ktoś posiada jakiś dobry pomysł jak by takie coś zrobić , lub ma możliwości pomóc w budowie ( sam nie dysponuje szlifierkami do wałków ) to bardzo chętnie skorzystam :wink:

Dalsze postępy na bieżąco ....

Jak zwykle problemy z dodawaniem zdjęć ...

Film z dziania ryglowania :

Ruchy osi Z :

: 25 cze 2011, 14:10
autor: lemurbb
fajne fajne, czy ja tam widzę aluminium(cała os z)? czy mi się wydaje

serwa robią wrażenie

pozdrowienia z bielska :D

: 25 cze 2011, 14:13
autor: paulg
Witam.
Owszem - wszystkie elementy osi X i Z są wykonane z PA9
Jak dla zastosowań do których ta maszyna jest przewidziana to sztywności jest aż nad to ... choć podobno tego nigdy za wiele :wink:

: 25 cze 2011, 19:52
autor: lemurbb
bardzo fajnie wygląda głowica rewolwerowa ,zawsze chciałem taką wykonać ,

czy też jest z alu? dlaczego są takie brzydkie ślady po toczeniu po zew. papierem wodny prze polerować powierzchnie na tokarce.

oprócz niezawodnego działania to ma wyglądać :D

: 25 cze 2011, 21:13
autor: paulg
Głowica jest z stali 40HM , ulepszonej do ok 40HRC .
Powierzchnia jest po frezowaniu - wszystkie operacje starałem się wykonać z 1 zamocowania , łącznie z obrysem , ale ma kolega rację - papierek i będzie połysk :wink:
Teraz pozostały jeszcze otwory pod śrubki dociskające noże , ale do tego muszę kupić wiertła min 8D

: 26 cze 2011, 00:38
autor: kostner
Ciekawy projekt. Mam kilka pytan:
- jakie serwa ( firma model)
- w jaki sposob robiles stozki ustalajace? te w obudowie wygladaja jak inserty.
- jaki skok sruby w osi Z
- troche gupio rozwiazane ryglowanie magazynu. Pasek bedzie sie przesuwal po kole zebatym ? NIe lepiej bylo zrobic jeden ruchomy rygiel ? Co bedzie jak jakis wior sie dostanie miedzy tarcze a obudowe ?

tutaj link do podobnego projektu kolesia z niemiec:


: 26 cze 2011, 08:09
autor: paulg
Witam.
Serwa DELTA model B2 - sprawdzone w boju :wink:
stożki ustalające toczone na tokarce cnc z materiału 40HM , ulepszone , wkręcane w tarcze rewolweru , podobnie jak "gniazda" - tzn słusznie nazwane "instery"
skok śruby 15mm
zębatka od napędu rewolweru będzie trzymana w miejscu za pomocą "wodzika" , na wale jest klin , tak więc pasek będzie cały czas w tej samej pozycji.
Z wiórami to jak najbardziej , w związku z tym będą osłony wraz z uszczelnieniem samej tarczy simeringiem ( jeszcze nie testowane ale powinno zdać egzamin )
Taki sposób ryglowania był najprostszym , zapewniającym maximum sztywności , a ryglowanie poprzez ruchomy rygiel na 2 stożkach jest dość kłopotliwe do wykonania.
Pozdrawiam

: 27 cze 2011, 23:06
autor: IMPULS3
A móglby kolega pokazać zdjęcia calości tokarki, bo ten temat mnie bardzo interezuje i ślędzę go z uwagą, z resztą na tym forum malo jest przeróbek tokarek. Prym wiodą frezarki. :cool:

: 28 cze 2011, 14:30
autor: kamar
Temat zapowiada sie b.ciekawie tylko te zdjęcia takie małe !!!

: 28 cze 2011, 15:32
autor: paulg
kamar pisze:tylko te zdjęcia takie małe !!!
rozwiązanie - zgłosić chaosowi :wink:

Wciąż pozostał nierozwiązany problem wrzeciennika - w szczególności sprawa uchwytu tulejowego , mam nadzieje iż uda mi się coś wymyślić , lub ktoś coś ciekawego podsunie :wink: