Ous-1 remont, obsługa kilka pytań.

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

Autor tematu
hvelektronik
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 51
Rejestracja: 31 maja 2009, 12:15
Lokalizacja: Krakuszowice

Ous-1 remont, obsługa kilka pytań.

#1

Post napisał: hvelektronik » 10 mar 2011, 22:32

Witam Kupiłem niedawno taką tokarkę rok produkcji 1974 zrobiona w Katowicach kompletną prawię sprawną(zdjęcia poniżej ), suporty miały luzy na mosiądzach i śrubach pociągowych więc znajomy zaproponował że wstawi śrubę 14x2.00 z gwintem trapezowym i prze gwintuję mosiądze czy to dobry pomysł? Ciężko będzie dorobić takie śruby mosiądzowe bo śruby to jakoś by załatwił. To było pierwsze pytanie mam jeszcze kilka jeśli szanowni forumowicze zechcą poświecić mi chwile czasu to ośmiel się zadać poniższe pytania:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


2.Czy ta śruba na góze obudowy wrzeciona służy do kasacji luzów?
3. jak konserwować/zabezpieczyć skale np:przy korbkach suportów(lakier bezbarwny)?
4.Czym poprawić z tartę cyfry kreski jakimś frezem piłkowym/placowym mocowanym w dremlu?

Obrazek

5.Czy jest szansa na dokupienie kamieni do podtrzymki?
6.Czy można do ous-1 dokupić okular tego typu jak z linku? Proszę o fotkę takiego jaki podchodzi pod ta tatareczkę.

http://www.przeklej.pl/plik/1501451635- ... 285u0m564k

7.Do czego służy taki małe pokrętło oznaczone jako p1

Obrazek

8. Na korpusie do wiercenia i frezowania są te dwa pokrętła pomijając że nie wiem do czego służy p1 bo p2 to jest np głębokość wiercenia ale nie rozumiem czemu nie ma kresek do których mógłbym się odnieść podczas ustawiania brak też otworów na śrubki które trzymają skale na kolumnie do wiercenia/frezowania czy te roki były tylko z wiekiem znikły bo jak czyściłem to nie było po nich śladu.

Obrazek

Posiadam uchwyt do dłutowania a czy może koledzy posiadają zdjęcia innego dodatkowego wyposażenia.

9.Dopiero zacząłem remont planuję też wymienić silnik i pomyślałem żeby założyć taki jak dają do skuterów (silnik prądu stałego) np 500W 24V tylko czy to dobry pomysł bo waga jego jest mniejsza a i regulacja obrotów prostsza i jak by dosunął silnik blisko wrzeciona to nie było by drgań z silnika przynajmniej w teorii.

10 jak czyścić uchwyt, imak tak żeby był jak nowy?

Wiem bardzo dużo pytań może niektóre głupie dodam ze przeczytałem masę postów o tej tokarce i innych podobnych oraz to że jestem elektronikiem i będę tego używał do celów hobbistycznych a na tokarce trochę robiłem.

Z góry Bardzo dziękuję z wszystkie odpowiedzi.



Tagi:

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#2

Post napisał: BYDGOST » 10 mar 2011, 22:47

hvelektronik pisze:.Czy ta śruba na góze obudowy wrzeciona służy do kasacji luzów?
To jest smarowniczka i służy do doprowadzenia smaru do łożysk wrzeciona. U mnie takiej nie ma.

[ Dodano: 2011-03-10, 22:49 ]
hvelektronik pisze: jak konserwować/zabezpieczyć skale np:przy korbkach suportów(lakier bezbarwny)?
Wystarczy przetrzeć od czasu do czasu szmatka nasączoną olejem.

[ Dodano: 2011-03-10, 22:51 ]
hvelektronik pisze:Czy jest szansa na dokupienie kamieni do podtrzymki?
Raczej bardzo mała. Takie coś dorabia się samemu.

[ Dodano: 2011-03-10, 22:53 ]
hvelektronik pisze:Czy można do ous-1 dokupić okular tego typu jak z linku?
Podobnie jak powyższe pytanie. Najszybciej będzie zaadoptować od innej tokarki z tego co jest dostępne na rynku.

[ Dodano: 2011-03-10, 23:06 ]
hvelektronik pisze:Do czego służy taki małe pokrętło oznaczone jako p1
Słabo widać, o które Ci chodzi, ale z opisu domyślam się, że chodzi o tzw. mikroposuw. Pokrętło to zasprzęgla się z wałkiem posuwu ręcznego i otrzymujemy precyzyjny posuw z odczytem na skali.

Uchwyt jest juz sfatygowany i nowy to już on nie będzie, ale na obrotach możesz go potraktować papierem ściernym co raz to drobniejszym i nabierze blasku. Oczywiście tylko z zewnątrz. Smaruj tylko olejem.

Co do wyposażenia to na forum jest zdjęcie uchwytu do przecinania frezem krążkowym.

A DTR masz do tej tokarki?
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

buszowanie
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 32
Rejestracja: 25 mar 2008, 19:41
Lokalizacja: OPOLSKIE JO81UC
Kontakt:

#3

Post napisał: buszowanie » 11 mar 2011, 18:48

Silnik jest od pralki. Pewnie 180W. Za słaby.
Pozdrawiam Sergiusz
www.buszowanie.republika.pl
TSB-16


mike217
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1167
Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
Lokalizacja: bydgoszcz

#4

Post napisał: mike217 » 11 mar 2011, 19:15

a kto Ci powiedział, ze za słaby? wpadnij kiedys do Bydgoszczy to Ci pokaże jak toczy tokarka na 180W silniku...Do Ous starczy taki, to mała tokarynka o sporych jednak możliwościach, dla mnie jest jednak za upierdliwa.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#5

Post napisał: Andrzej 40 » 11 mar 2011, 22:53

mike217 pisze:a kto Ci powiedział, ze za słaby? wpadnij kiedys do Bydgoszczy to Ci pokaże jak toczy tokarka na 180W silniku...Do Ous starczy taki, to mała tokarynka o sporych jednak możliwościach, dla mnie jest jednak za upierdliwa.
Oryginalny do OUSa był 3 fazowy 375W i z falownikiem wystarcza. Toczyć ze 180W można, gorzej będzie z przecinaniem.
Kol. hvelektronik - masz DTRkę ? Bo tam znajdziesz połowę odpowiedzi na Twoje pytania. Ja korzystam z OUSa głównie do frezowania. Zdjęcie i krótki opis przeróbki zmniejszającej drgania znajdziesz na forum w temacie "Drgania OUS-1" z 29 stycznia tego roku.
Jeżeli imak jest pordzewiały przetrzyj papierem ściernym, wykąp w ciepłym fosolu, przemyj gorąca wodą i wypoleruj.
Nakrętki śrub pociągowych są z brązu.

Awatar użytkownika

buszowanie
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 32
Rejestracja: 25 mar 2008, 19:41
Lokalizacja: OPOLSKIE JO81UC
Kontakt:

#6

Post napisał: buszowanie » 12 mar 2011, 19:30

Kolego mike217, pewnie można toczyć mając silnik 180 W. Ja mam silnik oryginalny i przy frezowaniu większym frezem palcowym silnik 3 fazowy 375W jest za słaby.

Obrazek
Pozdrawiam Sergiusz
www.buszowanie.republika.pl
TSB-16

Awatar użytkownika

Autor tematu
hvelektronik
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 51
Rejestracja: 31 maja 2009, 12:15
Lokalizacja: Krakuszowice

#7

Post napisał: hvelektronik » 13 mar 2011, 01:02

Witam dziękuje za odpowiedzi. Dtr mam w wersji elektronicznej jak i papierowej natomiast nie ma wiele informacji na temat tej maszyny, np jak kasować luzy wrzeciona poczytam na forum to będę wiedział! Co do zmiany silnika to zastanawiam się nad polskim silnikiem 3-fazowym 0,55kw lub SILNIK DO SKUTER ELEKTRYCZNY 24V 500W zdjęcia poniżej
http://www.przeklej.pl/plik/1462565098- ... 287i6n064k co myślicie o tym drugim silniku czy jest to dobry pomysł (parametry poniżej)tylko muszę się dopytać czy ten silnik do skutera ma przekładnie wbudowaną.
http://www.przeklej.pl/plik/1020-350-10 ... 287ic8n64k

Jeszcze jest problem z tymi suportami"suporty miały luzy na mosiądzach i śrubach pociągowych więc znajomy zaproponował że wstawi śrubę 14x2.00 z gwintem trapezowym i prze gwintuję mosiądze czy to dobry pomysł?
Ciężko będzie dorobić takie nakrętki mosiądzowe bo śruby to jakoś by załatwił."

Pytałem się jeszcze o te kreski które powinny być koło pokręteł
na korpusie do wiercenia czy jest możliwe żeby się wytarły?

Jeśli bym kupił okular od jakiejś małej tokarki chinki to myślicie że ktoś na forum by się podjął przeróbki takiego okulara tak żeby pasował do ous-1?

Awatar użytkownika

MarekSCO
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 138
Rejestracja: 06 sty 2009, 21:33
Lokalizacja: Żołynia

#8

Post napisał: MarekSCO » 13 mar 2011, 08:04

więc znajomy zaproponował że wstawi śrubę 14x2.00 z gwintem trapezowym i prze gwintuję mosiądze czy to dobry pomysł?
Jeśli już, to wstaw śrubę o takim samym skoku, jak oryginalna, żeby istniejące podziałki
wykorzystać...
Wszystko zależy od tego, jak duże luzy są na tych nakrętkach...
Jeżeli niewielkie, do powiedzmy pół obrotu, to nie jest jeszcze problem...
Pytałem się jeszcze o te kreski które powinny być koło pokręteł
na korpusie do wiercenia czy jest możliwe żeby się wytarły?
Tak. Jak najbardziej jest to możliwe... Ale równie możliwe jest, że ich tam wcale nie było ;)
( Dawno miałem OUS-a i już nie pamiętam )
Co do lunety, to łatwo możesz ją wykonać samodzielnie w całości...
Znaleźć taką, która będzie do OUS-a pasowała może nie być wcale łatwo...
Na rynku wtórnym najwięcej widziałem takich od dużych tokarek...
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

Autor tematu
hvelektronik
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 51
Rejestracja: 31 maja 2009, 12:15
Lokalizacja: Krakuszowice

#9

Post napisał: hvelektronik » 13 mar 2011, 22:57

Jeśli już, to wstaw śrubę o takim samym skoku, jak oryginalna, żeby istniejące podziałki
wykorzystać...
Jeśli chodzi o skok gwintu to na pewno będzie taki jak w oryginalnym głownie pytam czy te mosiądze się nie rozlecą jak wstawi się śrubę o 2mmwiększą bo dużego zapasu materiału to niema.

[ Dodano: 2011-03-13, 23:00 ]
Tak. Jak najbardziej jest to możliwe... Ale równie możliwe jest, że ich tam wcale nie było ;)
( Dawno miałem OUS-a i już nie pamiętam )
To teraz jest problem trzeba będzie jakoś zaznaczyć te kreski łatwe to pewnie nie będzie lub wręcz nie możliwe.

[ Dodano: 2011-03-13, 23:01 ]
Co do lunety, to łatwo możesz ją wykonać samodzielnie w całości...
Znaleźć taką, która będzie do OUS-a pasowała może nie być wcale łatwo...
Na rynku wtórnym najwięcej widziałem takich od dużych tokarek...
Pozdrawiam
Trochę przeceniasz moje możliwości to według mnie nie wykonalne :sad:

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#10

Post napisał: BYDGOST » 13 mar 2011, 23:58

Co do kresek to sprawdzałem na mojej i jest kreska z prawej strony, ale zamalowana. Słabo widoczna, ale jest. Nie wiem tylko czy nie wykonał jej poprzedni właściciel.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”