Strona 1 z 4
Co to za tokareczka ?
: 19 sty 2011, 23:07
autor: konkwista88
: 19 sty 2011, 23:26
autor: RomanJ4
Znając Rosjan na pewno solidne wykonanie, nie żałowali materiałów. Wydaje mi się, że to
ТН 1 (lub TH 2) 'Настольный токарный станок"
http://www.1stanok.ru/pages/stanok11-04.html
http://www.strline.ru/cgi-bin/stroline/ ... age=**2001
A tu masz DTR-kę z wariacjami oprzyrządowania (zawsze podziwiałem ich za doskonałe rysunki i opisy w "pasportach"

)
http://rem-5.ru/tn-1
: 21 sty 2011, 20:43
autor: konkwista88
Czy ktoś z forumowiczów posiada taką tokarkę ? Mam parę pytań odnośnie przekładni pasowej. Pozdrawiam
: 22 sty 2011, 10:28
autor: pabloid
Przekładnia jest opisana na tabliczce po pokrywą gitary. Dla niektórych ustawień prędkości trzeba 3 paski zakładać, bardzo uciążliwe jest zmienianie prędkości w związku z tym, bo żeby zmieniać paski to trzeba czasem zdjąć wszystkie.. To pośrednie koło na dole ma regulację położenia, silnik też. Koła pasowe na silniku są tak naprawdę dwa i mogą być sprzężone razem, lub to małe zewnętrzne (stalowe)jak się go obróci i załozy odwrotnie może obracać się niezależnie od dużego...reszta to już bez oglądania tego scematu na tabliczce, jak się pogłówkuje to samo wyjdzie:)
: 22 sty 2011, 16:57
autor: konkwista88
Witam. No to już mam jakiś tam trop

nie spodziewałem się, że mogą być potrzebne 3 paski. Główkuję już od paru dni jak ją uruchomić na najniższych obrotach wrzeciona i aby przy tym pasek klinowy nie kolidował z kołami zmianowymi. Jak możesz poratuj jakimś zdjęciem, jak to wygląda u Ciebie. Może po prostu nie mam jakiegoś elementu / rolki

Pozdrawiam
: 22 sty 2011, 17:01
autor: bartosz84
Tak z ciekawości, ile dałeś za maszynkę?
[ Dodano: 2011-01-22, 17:03 ]
Tak poza tym to kolega widzę z moich stron.
: 22 sty 2011, 17:04
autor: konkwista88
Odpisałem na PW
: 22 sty 2011, 18:38
autor: pabloid
tak to wygląda:

Brakuje Ci Kolego podkładki która dociska to mniejszą szajbkę stalową. Ważna rzecz: koła pasowe na osi silnika są dwa: aluminiowe i stalowe małe. To stalowe w zależności od tegom jak się założy może obracać się sprzężone z aluminiowym i niezależnie od niego. U mnie akurat teraz jest rozprzężone. Widać takie występu na nim, które wchodzą w to aluminowe jak się je odwrotnie założy. Wtedy przekładnia robi się jednostopniowa i stosuje się jeden pasek od osi silnika do osi wrzeciona. To dla wiekszych prędkości. Narysowane jest na schemacie na tabliczce.
: 22 sty 2011, 19:42
autor: konkwista88
Teraz nie mam już wątpliwości. A ja głupi wyciągałem koła zmianowe aby tam mógł sobie pasek "chodzić" (chciałem używać 2 pasków) a to było takie banalne

Teraz tylko wymienić wszystkie łożyska, pomalować i działać

Na jakich łożyskach jest osadzone wrzeciono ? stożkowych ? Dziękuję i pozdrawiam.
: 22 sty 2011, 19:51
autor: pabloid
Łożyska są stożkowe. Po zdjęciu koła pasowego z wrzeciona jest nakrętka taka sama jak ta blokująca koło pasowe. Można kasować luzy wrzeciona. Pomalować tak:), ale najpierw to bym coś z tą rdzą zrobił na prowadnicach.... prowadnica rurowa w kiepskim stanie...