Strona 1 z 1
regulacja prędkości obrotów w tokarce..
: 04 lis 2009, 10:54
autor: masaj
witam
mam starą polską tokarkę "famot"i chciałbym sie dowiedzieć czy istnieje możliwość zamontowania jakiegoś urządzenia do zmniejszenia prędkości obrotów//są tam 4 prędkości,//zmiana za pomocą kół pasowych//,ale najwolniejszy bieg jest i tak za szybki//
tak więc czy istnieje możliwość zamontowania czegoś co sprawi ,że będzie płynna regulacja obrotów?
dzięki z góry za odp..
pzdr
: 04 lis 2009, 10:58
autor: lukadyop
Tak nazywa się to falownik, są dość drogie ale zdają egzamin, napisz jaki masz tam silnik może ma za wysokie obroty i wystarczy zamontować o mniejszych obrotach.
: 04 lis 2009, 12:02
autor: masaj
silnik jest o mocy 2,2kw
prędkość 1420 obr/min
a jakie są koszty takiego"falownika"i jak sie to montuje?można samemu?czy to jakaś bardziej skomplikowana operacja..
: 04 lis 2009, 13:54
autor: koala.g
Falownik + panel sterowania (pudełeczko z pokrętłem , lub wyglądające inaczej).
Da radę samemu zamontować ale falownik wcześniej trzeba zaprogramować pod silnik.
: 04 lis 2009, 14:49
autor: clipper7
Temat był parę razy wałkowany na Forum, w wielkim skrócie :
1. Falownik podłącza się bezpośrednio na zasilanie silnika
2. Prędkość reguluje się najczęściej potencjometrem podłączonym do falownika lub przyciskami na falowniku. Można też użyć przełączników.
3. Falownik przejmuje kontrolę nad silnikiem i jego zabezpieczeniem.
4. Pamiętać należy o chłodzeniu silnika przy obniżonej prędkości obrotowej (spada wydajność wentylatora na osi silnika).
5. Do obsługi wystarczy w/w potencjometr + przełączniki Lewo/Prawo i ew. Stop lub przyciski na falowniku (zależnie od modelu)
6. Moc falownika podaje się przeważnie jako moc podłączonego silnika, w Twoim przypadku potrzebujesz falownika 2,2 kW min.
7. Większość falowników ma odp. wej/wyj mogące sterować ew. hamulcami,sprzęgłami, pompkami itp. funkcjami związanymi z obrotami wrzeciona.
obroty
: 04 lis 2009, 19:22
autor: wt
Dla małych prędkości, na przykład 50, do prawidłowego działania konieczna jest przekładnia zębata. Przynajmniej ostatni stopień końcowy, reszta może być pasowa, lub nawet elektroniczna. Regulacja elektroniczna nie sprawdza się w zakresie małych obrotów, z wyjątkiem silników krokowych.