Strona 1 z 3

luz na wrzecionie

: 23 cze 2009, 21:21
autor: mrozanski
mam problem z luzem na wrzecionie w tokarce. wrzeciono jest na tulejach z brazu i po dokreceniu nakretek do kasowania luzow wrzeciono zaczyna sie blokowac a luz zostaje. wydaje mi sie ze jest to luz miedzy wrzecionem a tulejami, chociaz bardziej prawdopodobne mi sie wydawalo ze to tuleja lata w obudowie wrzeciennika. mial ktos juz taki problem? oczywiscie bede musial rozebrac wrzeciono ale nie wiem na co zwrocic uwage.

: 23 cze 2009, 23:02
autor: BYDGOST
Ale co to za tokarka? Podaj typ, producenta to można będzie coś wyszukać. Aktualnie przerabiam mała tokarkę na panewkach i wszystko pięknie się poukładało. Luz promieniowy wykasowuje się niezależnie od luzu wzdłużnego. A jak jest u Ciebie? Bez podstawowych danych nic się nie zdziała.

: 23 cze 2009, 23:14
autor: mrozanski
tokarka prod. polskiej 2-tsb. stara rzadko spotykana( prod. lata 50). chodzi o luz promieniowy. wzdluzny mozna skasowac- lozysko oporowe i nakretka. zastanawiam sie czy tuleja w srodku nie jest owalna- naped przez pasek klinowy i dociskanie wrzeciona do dolnej czesci panewki. :roll:

: 24 cze 2009, 06:46
autor: mike217
zdemontuj wrzeciono, sprawdz jego owal, nawet mikromierzem czy zegarem w innej maszynie. To samo musisz zrobić z panewką, zobacz czy nie ma na niej sladów jakiś. Pasowanie mozna sprawdzić na tusz, podobnie jak przy skrobaniu łoża. z tym ze zamiast stalowej listwy tu bedziesz do kontroli używać samego wrzeciona. Panewka najprawdopodobniej nie jest z czystego brązu ale z jakiegoś stopu stosowanego do panewek. Czasami zuzytą panewke mozna reanimować, skrobiąc ją i pasując na nowo. Gdy jednak jest mocno wyjechana pozostaje zlecić wykonanie nowej co jak sie okazuje nie jest łatwe i takie proste. Nowa panewka tez musi zostać spasowana w wrzecionem poprzez metode skrobania.

: 24 cze 2009, 10:16
autor: mrozanski
tak wlasnie myslalem nad skrobaniem ale boje sie ze juz nie skasuje luzu;/ a zakladajac najgorsza opcje ze będe musial przeszlifowac wrzeciono i dorobic 2 tuleje orientuje sie ktos jaki to moze byc koszt? jak ewentualnie zamocowac takie wrzeciono do przeslifowania?

: 25 cze 2009, 06:28
autor: mike217
no do szlifowania wrzeciono trzeba mocowac w kłach innej opcji nie ma. Koszt wykonania panewek mały nie bedzie

: 25 cze 2009, 10:38
autor: mrozanski
złozyłem wrzeciono po raz 2 i jest duzo lepiej. moze nie jest idealnie ale ... nadal nie wiem jaka byla przyczyna. i czy problem powroci. zastanawia mnie fakt ze tuleje sie dosc mocno grzeja ale to na najwiekszych obrotach tokarki a tuleje chyba takich nie lubia? tuleje sa dobrze smarowane. szkoda tylko ze nie ma zadnego wymuszonego obiegu oleju tylko trzeba je smarowac oliwiarka ;/

: 25 cze 2009, 12:53
autor: mike217
pozostaje ci częste smarowanie i dbałośc o nie wjechanie nożem w uchwt, tuleje tego bardzo nie lubią, dobry olej to podstawa, naciąg pasków tez powinien byc jak najbardziej prawidłowy, w DTR na pewno jest. zawsze do bardzo precyzyjnych prac możesz je skręcic mocniej a potem odpuścic. Ja do prac mało precyzyjnych nie kasuje luzów prawie wogóle na suportach, jak musze cos robic precyzyjnego np długie otwory wytaczane to wtedy sobie skrece nakrętki i robie, po pracy wracam do poprzednich ustawien bo szkoda mi aby nakretki sie wyrabiały.

: 25 cze 2009, 14:09
autor: mrozanski
nie mam do niej dtr. naciag paska jest zrobiony w ten sposob ze silnik "wisi" na pasku. czyli naciag paska uzalezniony jest od wagi silnika. tak bylo oryginalnie zrobione ale nie jest to najlepsze rozwiazanie bo zdaza sie ze pasek sie slizga ;/

: 15 lis 2010, 23:07
autor: Andrzej 40
mrozanski pisze:zastanawia mnie fakt ze tuleje sie dosc mocno grzeja ale to na najwiekszych obrotach tokarki a tuleje chyba takich nie lubia? tuleje sa dobrze smarowane. szkoda tylko ze nie ma zadnego wymuszonego obiegu oleju tylko trzeba je smarowac oliwiarka ;/
Może zamiast oliwiarki zbiorniczek z olejem np. z większej strzykawki ze stożkowo zakończoną iglicą do regulacji przepływu. Na skali strzykawki łatwo określić ilość zużywanego oleju. Przy obrotach powyżej 1500 łożyska ślizgowe lubią się grzać. Temperatura zależy od luzu. Ostatnio znalazłem w Selgrosie "Suchy Smar" - teflonowy w sprayu. Po dodaniu do oleju niewielkiej ilości opory na łożysku znacznie zmalały.
Można też zrobić wymuszone smarowanie - kroplówka (medyczna) z olejem i "wężykiem panie majster" :mrgreen: