Strona 1 z 4

Jak wyregulowac lorzyska wrzeciona w TUB32

: 17 cze 2009, 21:08
autor: kokon12
witam serdecznie,

Mam problem ze swoją tokarką tub32 ,posiada ona luz na wrzecionie, jest dosc duzy-tokarka mocno drży podczas operacji ucinania materiału.
Sciągłem górną prostąkątną obudowe ,ale nie mogę dopatrzyc gdzie sie kasuje luz łorzyskowy,jesli ktos podpowie bede wdzięczny

pozdrawiam

: 17 cze 2009, 21:26
autor: b_j
ja bym raczej szukał nakrętki gdzies w okolicach uchwytu tokarskiego - po zewętrznej stronie korpusu.

: 18 cze 2009, 11:55
autor: Arcio
Jak chcesz skasowac luz to zrób to według DTR, w TUB są łożyska???? - bo mi się wydaje, że tam są panewki.

: 18 cze 2009, 12:11
autor: BYDGOST
Panewki to inaczej łożyska ślizgowe i trzeba je regulować. A robi się to tak:

A) Łożysko przednie

1. Zdemontować pokrywę górną wrzeciennika 01-002-691 oraz pokrywę 01-004-691 od przodu tuż za uchwytem tokarskim
2. Zluzować nakrętkę 01-063-301 wewnątrz komory wrzeciennika
3. Pokręcać nakrętką 01-061-161 zewnętrzną w prawo - zmniejszanie luzu. Ustawić żądany luz.
4. Dokręcić do oporu nakrętkę wewnętrzną zluzowaną w punkcie 2.
5. Założyć pokrywy zdemontowane w pkt. 1.

B) Łożysko tylne

1. Zdemontować pokrywę tylną wrzeciennika 01-003-691, drugą pokrywę z tyłu 01-005-691 tą, z której wystaje koniec wrzeciona i jeszcze jedną, która jest pod tą ostatnią pokrywą 01-017-301.
2. Pokręcić kluczem nakrętkę zewnętrzną 01-082-161 w prawo - zmniejszenie luzu.
3. Założyć ostatnio zdemontowaną pokrywę.
4. Dokręcić wkręt kontrujący M8.
5. Założyć kolejne pokrywy.

C) Luz wzdłużny wrzeciona reguluje się nakrętką znajdującą się jako pierwsza licząc od końca wrzeciona.

Powyższy opis wykonałem wg DTR.
Opis w DTR jest bardzo słabo czytelny i dlatego go nie zamieszczam, ale cytuję poniżej fragment:

"Po wyregulowaniu łożysk wrzeciono powinno dać się łatwo obracać ręką.
Następnie należny docierać łożyska na wolnych obrotach.
W powyższy sposób można przeprowadzać jedynie dorywczo regulację luzu w niewielkich granicach. Dla dokonania regulacji luzu w większym zakresie konieczne jest wyjęcie wrzeciona z wrzeciennika, zdjęcie pokrywy 01-017-301 i odkręcenie nakrętek 01-061-161 i 01-082-161. Następnie należy wyjąc wkładki stalowe znajdujące się w rozcięciach tulej łożyskowych. Wkładki te należy oszlifować na wymiar wynikający z wielkości ustalonego przy regulacji luzu wrzeciona. Przeprowadzenie regulacji łożysk wrzeciona powierzyć można jedynie odpowiednio kwalifikowanemu pracownikowi gdyż w pierwszym rzędzie od właściwego wykonania tej czynności zależy zachowanie przez długi okres czasu precyzji tokarki."

Na rysunkach, na żółto zaznaczyłem pokrywy do zdjęcia, czerwono - nakrętki do kasowania luzu promieniowego, zielono - wzdłużnego.

: 24 cze 2009, 21:09
autor: kokon12
kolego BYDGOST ,nie jestem z zawodu tokarzem choc nieco w szkole zajęc mielismy ,opisze co dzieje sie w mojej tokarce

podczas toczenie maszyna zachowuje sie poprawnie ,jednak kiedy zaczynam operacje obcinania materiału -tokarka buczy ,wpada w drżenie, znajomy zasugerował regulacje łorzysk wrzeciona i tu mam problem

posiadam do tokarki dtr z tym ze jest bardzo ubogi ,za cholere nie mogę dojsc jak wykonac tą regulacje ,po zdieciu górnej pokrywy nie widze gdzie moznaby dokanac kasowania luzu za pomącą opisywanych nakrętek ,generalnie zastanawia mnie czy nie trzeba zdiąc metalowej okrągłej obsady ktora jest zaraz za wrzecionem oraz tylnej obudowy by skorygowac luz z tył,(jak ona jest przykręcona ,niema tam żadnych srób ---ruszając rekoma wrzecionem, wyczowam tylko luz wzdłurzny a tego to juz za chiny niewiem jak skasowac -generalnie chce skasowac wszystkie

2- po zdieciu górnej obódowy nie widac żadnego poziomu oleju,czy tak ma byc w tym modelu ? wydaje mi sie ze powinien byc tam olej do poziomu okienek kontrolnych,choc widze tam przewody natryskowe ,czy to one powinny podawac olej na koła zębate? po załączeniu w tryb pracy nic z nich nie tryska-byc moze cos zle podłączyłem!!!!

jesli kolega mogłby sie do tego jakos odnies lub moze ktos kto zna temat bede wdzieczny,pozdrawiam

Jak wyregulowac lorzyska wrzeciona w TUB32

: 24 cze 2009, 22:34
autor: Tomek155
W oczkach pojawia sie olej po załączeniu pompy smarowania a jego poziom sprawdzasz w oczku w zbiorniku oleju pompy.Co do kasowania luzu to musisz odkręcić pokrywe tą bezpośrednio za zabierkiem wrzeciona za nią jest nakrętka ale proponuje wyjąć całe wrzeciono i sprawdzić wizualny stan panewek czy nie są zbytnio wytarte oraz sprawdzić średnicówką czy otwór jest idealnie okragły bo przy zużytych panewkach nadmierne skręcanie luzu powoduje owalizacje panewki w skutek czego nie pracuje całą powierzchnią tylko punktowo i skręcanie luzu nie przynosi efektów.Tylko uważaj z obrotami na poczatku po regulacji luzu musisz ją dotrzeć bo na wysokich obrotach może dojść do zablokowania wrzeciona.

Tomek

: 24 cze 2009, 22:45
autor: BYDGOST
kokon12 pisze:wydaje mi sie ze powinien byc tam olej do poziomu okienek kontrolnych
Jako generalną zasadę przy tej tokarce trzeba przyjąć, że chcąc ją uruchomić zaczynamy od włączenia pompy oleju w układzie smarowania maszyny. Pompa ta powinna być włączona na kilka minut przed tym gdy załączymy obroty wrzeciona. W tym czasie olej MUSI pokazać się we wziernikach i tak jak napisałeś pozostawać na poziomie połowy wysokości wziernika. JESLI NIE MA TAM OLEJU TO MASZYNY NIE WOLNO ZAŁĄCZAĆ!!!!
Coś czuję, że te objawy, które opisałeś są spowodowane brakiem oleju, który też przyczynił się do powstania luzów na skutek zużycia łożysk.

Postępowanie podczas kasowania luzów łożyska przedniego i tylnego oraz luzu wzdłużnego opisałem w poście powyżej DOKŁADNIE wg DTR. Poprzyglądaj się dokładnie, które pokrywy trzeba zdjąć, żeby to zrobić. Opis zawiera numery pokryw i wyszukaj je na obrazku, który zamieściłem lub u siebie w DTR, jeśli jest na tyle czytelna. Powyżej zmieniłem rysunki i zaznaczyłem kolorami pokrywy i nakrętki.

Osłonę z tyłu zdejmujesz tak jak pokazałem na poniższym rysunku. Najpierw wyciągasz tuleję 1 do oporu ( niebieska strzałka ) a potem podnosisz osłonę go góry ( żółta strzałka ). Jest na zaczepach i nie trzeba nic odkręcać. Pozostałe trzeba odkręcić. Na rysunku widoczne są śruby.

: 25 cze 2009, 22:02
autor: kokon12
dokładnie,luz prawdopodobnie powstał z braku smarowania,teraz skojarzyłem ,bo podczas toczenia zablokowało mi wrzeciono,tokarka przepracowała ok godziny bez oleju,heh pewno ją zajechałem,

: 25 cze 2009, 23:30
autor: BYDGOST
Podczas ostatniego przeglądu tej tokarki dużo czasu przeznaczyliśmy na przegląd i poprawę pracy układu smarowania. Układ smarowania był w niektórych miejscach prawie niedrożny i gdyby tak zostawić to byłoby podobnie jak u Ciebie.

Jak wyregulowac lorzyska wrzeciona w TUB32

: 26 cze 2009, 01:15
autor: Tomek155
Z pompą smarowania panewek zwykle nie ma problemu tylko trzeba dbać o czystość oleju i czyścić filtr ale na poczatku radze przeczyścić wszystkie rurki smarujace spręzonym powietrzem.
Sprawa wygląda o wiele gorzej przy smarowaniu skrzyni biegów i skrzynki gwintów bo orginalna pompa tłoczkowa na pokrywie skrzyni biegów nie pompuje prawidłowo.U siebie na poczatku gdy jeszcze miałem skrzynie założyłem drugą pompe zebatą na silniku od smarowania panewek co znacznie poprawiło smarowanie teraz gdy steruje obrotami za pośrednictwem falownika z pominięciem skrzyni biegów dołożyłem małą pompke wirnikową na wale i skończyły sie problemy ze smarowaniem o głośną pracą przekładni.