Tokarka uniwersalna CORMAK 310 x 900
ustawienie kół do gwintów według schematu
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 31 lip 2024, 18:10
Tokarka uniwersalna CORMAK 310 x 900
Dzień dobry
Na wstępie powiem, że nie jestem wykwalifikowanym tokarzem ani frezerem, ale lubię majsterkować w garażu
mam na posiadaniu tokarkę uniwersalną CORMAK 310 x 900. Na obudowie jest schemat ustawienia kół do robienia gwintów metrycznych i calowych. Problem w tym, że albo ja jestem debilem albo ten co narysował ten schemat. Jeżeli ktoś miał do czynienia z tą tokarką to proszę o pomoc w odczytaniu i zrobieniu normalnego schematu abym mógł wreszcie zrobić potrzebne gwinty.
pozdrawiam
Piotr
Na wstępie powiem, że nie jestem wykwalifikowanym tokarzem ani frezerem, ale lubię majsterkować w garażu
mam na posiadaniu tokarkę uniwersalną CORMAK 310 x 900. Na obudowie jest schemat ustawienia kół do robienia gwintów metrycznych i calowych. Problem w tym, że albo ja jestem debilem albo ten co narysował ten schemat. Jeżeli ktoś miał do czynienia z tą tokarką to proszę o pomoc w odczytaniu i zrobieniu normalnego schematu abym mógł wreszcie zrobić potrzebne gwinty.
pozdrawiam
Piotr
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Tokarka uniwersalna CORMAK 310 x 900
A w czym masz trudność, bo tabelka ze schematem wygląda typowo dla chińskich tokarek stołowych?
Przykładowo chcesz naciąć gwint metryczny o skoku 0,5mm.
Patrząc na schemat: koło Z2(60 zębów) zatrybiasz od góry ze stałym kołem na wrzecionie tokarki, oraz Z2(60z) zatrybiasz od dołu z kołem Z3(80z) które jest sprzężone(razem na wspólnej tulejce z klinem*) z kołem Z4(50z),
Koło Z4(50z) zatrybiasz z najniższym kołem L (na wałku do skrzynki posuwów) które musi mieć 75 zębów.
Ponadto środkową dźwignię w skrzynce posuwów trzeba ustawić w pozycji C.
Jako H na schemacie oznaczone są tulejki dystansowe* które mają za zadanie tylko utrzymywać pojedyncze na ośce koła Z we właściwej pozycji względem kół z nimi zazębionych.

Analogicznie postępuje się z ustawianiem skoków calowych i posuwów.
* -Na poniższym rysunku (od innej tokarki) widać tulejki (105) z klinem do sprzęgania dwóch kół na jednej ośce, oraz tulejkę dystansową H (113).

Ustawianie kół (po zwolnieniu i odsunięciu liry) najlepiej zacząć od dolnego koła kolejno do góry, a potem całość dosunąć do stałego koła na wrzecionie i zablokować lirę.

Mam nadzieję, że teraz już proste?
I jeszcze porada - prosty sposób na ustawianie właściwego luzu międzyzębnego kół gitary "na pasek cienkiego papieru"

Przykładowo chcesz naciąć gwint metryczny o skoku 0,5mm.
Patrząc na schemat: koło Z2(60 zębów) zatrybiasz od góry ze stałym kołem na wrzecionie tokarki, oraz Z2(60z) zatrybiasz od dołu z kołem Z3(80z) które jest sprzężone(razem na wspólnej tulejce z klinem*) z kołem Z4(50z),
Koło Z4(50z) zatrybiasz z najniższym kołem L (na wałku do skrzynki posuwów) które musi mieć 75 zębów.
Ponadto środkową dźwignię w skrzynce posuwów trzeba ustawić w pozycji C.
Jako H na schemacie oznaczone są tulejki dystansowe* które mają za zadanie tylko utrzymywać pojedyncze na ośce koła Z we właściwej pozycji względem kół z nimi zazębionych.

Analogicznie postępuje się z ustawianiem skoków calowych i posuwów.
* -Na poniższym rysunku (od innej tokarki) widać tulejki (105) z klinem do sprzęgania dwóch kół na jednej ośce, oraz tulejkę dystansową H (113).

Ustawianie kół (po zwolnieniu i odsunięciu liry) najlepiej zacząć od dolnego koła kolejno do góry, a potem całość dosunąć do stałego koła na wrzecionie i zablokować lirę.

Mam nadzieję, że teraz już proste?
I jeszcze porada - prosty sposób na ustawianie właściwego luzu międzyzębnego kół gitary "na pasek cienkiego papieru"
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 31 lip 2024, 18:10
Re: Tokarka uniwersalna CORMAK 310 x 900

jak założę koło 60Z na wałek posuwowy to drugie do styku też ma być 60Z potem zakładam na wierzch 80Z i ma się zazębiać z 50Z jednak pod kołem 50Z musi być większe koło żeby mogło swobodnie dochodzić do napędu bo 50Z nie jest w osi zębatki napędowej. W odwrotną stronę nie da się złożyć żeby dolna zębatka była w osi drugiej bo ma krótki wałek tylko na pierwszą oś. Brak informacji o średnicy koła H
Dodane 43 minuty 36 sekundy:



pod pierwsze dolne koło nie da się podłożyć dystansu żeby współpracowało z kołem na wierzchu z drugiej pary, a podkładanie dystansu pod ostatnie na górze powoduje mijanie się zębatek
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Tokarka uniwersalna CORMAK 310 x 900
Tinger pisze:jak założę koło 60Z na wałek posuwowy to drugie do styku też ma być 60Z potem zakładam na wierzch 80Z i ma się zazębiać z 50Z jednak pod kołem 50Z musi być większe koło żeby mogło swobodnie dochodzić do napędu bo 50Z nie jest w osi zębatki napędowej. W odwrotną stronę nie da się złożyć żeby dolna zębatka była w osi drugiej bo ma krótki wałek tylko na pierwszą oś. Brak informacji o średnicy koła H
Nie wiem skąd Ci sie to wzięło, H to nie jest koło zębate tylko tulejka dystansowa którą wg potrzeby zakłada się na ośkę z jednej albo z drugiej strony koła zebatego.
Jeśli koło zębate ma być bliżej korpusu*(po prawej stronie ośki) to zakładasz na ośkę koło i tulejkę dystansową H, a następnie nakrętkę.
Jeśli koło ma być odsunięte od korpusu(po lewej stronie ośki) to najpierw na ośkę zakładasz tulejkę H, a następnie koło zębate i nakrętkę.
Dla skoku gwintu 1,5mm gitara będzie wyglądała tak:
wg schematu

w praktyce

pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 31 lip 2024, 18:10
Re: Tokarka uniwersalna CORMAK 310 x 900
Tak to wszystko jest idealnie zrozumiałe co Pan pisze, ale jak założę tulejkę na napęd posuwu to nie ma gdzie założyć koła dla tego sądziłem, że koło musi być jako pierwsze pozostałe ośki kół zębatych są dłuższe i da się swobodnie założyć albo dwa koła, albo koło i tulejkę.





-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Tokarka uniwersalna CORMAK 310 x 900
Coś mi wygląda, że Chińczycy zrobili nieco za krótki ten wałek.

Lira powinna wejść głębiej na tuleję wałka(zrównać się z nią płaszczyzną)
Nie wiadomo po co są na wałku dwa pierścienie Segera, (a tak w ogóle, to ten pierścień powinien być osadzony bliżej tulei wałka, no ale jest jak jest).
Zostawić jeden pierścień, i w ten sposób zyskujemy ok 1mm wałka.

Przesunąć klin na koniec wałka, a nawet lekko go wystawić końcówką poza wałek, i nawet gdyby koło zębate L (odsunięte tulejką dystansową od pierścienia Segera) miało być osadzone tylko połową swojej szerokości na wałku (i dociśnięte śrubą z podkładką), to powinno wystarczyć, bo klin będzie we wrębie koła na całej jego szerokości.
Spróbuj tak zrobić i napisz jak wyszło.
P.S. Na forum mamy taka niepisaną zasadę, że niezależnie czy mamy 15 czy 115 lat, to jesteśmy kolegami i nie "Panujemy" sobie, Ok?

Lira powinna wejść głębiej na tuleję wałka(zrównać się z nią płaszczyzną)
Nie wiadomo po co są na wałku dwa pierścienie Segera, (a tak w ogóle, to ten pierścień powinien być osadzony bliżej tulei wałka, no ale jest jak jest).
Zostawić jeden pierścień, i w ten sposób zyskujemy ok 1mm wałka.

Przesunąć klin na koniec wałka, a nawet lekko go wystawić końcówką poza wałek, i nawet gdyby koło zębate L (odsunięte tulejką dystansową od pierścienia Segera) miało być osadzone tylko połową swojej szerokości na wałku (i dociśnięte śrubą z podkładką), to powinno wystarczyć, bo klin będzie we wrębie koła na całej jego szerokości.
Spróbuj tak zrobić i napisz jak wyszło.
P.S. Na forum mamy taka niepisaną zasadę, że niezależnie czy mamy 15 czy 115 lat, to jesteśmy kolegami i nie "Panujemy" sobie, Ok?
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 31 lip 2024, 18:10
Re: Tokarka uniwersalna CORMAK 310 x 900
tak zrobiłem i dało się założyć koło. Jak na razie działa, ale swoją drogą to urządzenie o wątpliwej jakości wykonania. W latach 80 jak miałem praktyki na tokarkach szlifierkach i frezarkach w WZM-PZL w Warszawie to zapamiętałem inną jakość maszyn
Pozdrawiam
Piotr

Pozdrawiam
Piotr
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Tokarka uniwersalna CORMAK 310 x 900
Na pewno nie można porównywać tokarki stołowej circa 120-150kg z półprzemysłową maszyną półtonową... Także cen- coś za coś...
np LZ-250 prod. Zakłady Mechaniczne TARNÓW S.A
https://www.maszyneria.pl/tokarka,uniwe ... ,2640.html
https://archiwum.alle gro.pl/oferta/tokarka-uniwersalna-lz-250-lz-250-zm-tarnow-nowa-i3850065624.html (50+kPLN)
Raczej mało który garażowy majsterkowicz by tyle dał...
I jeszcze jeden pomysł jak rozwiązać problem za krótkiego wałka gdyby koło L było niezbyt pewnie osadzone na nim.
Można po prostu dorobić odpowiedniej długości tulejkę -przedłużkę z rowkiem na klin, przykręcaną dłuższą śrubą do wałka. Dłuższy klin będzie zapobiegał jej obracaniu się inaczej jak wałek, a koło L będzie pewnie osadzone.
np LZ-250 prod. Zakłady Mechaniczne TARNÓW S.A
https://www.maszyneria.pl/tokarka,uniwe ... ,2640.html
https://archiwum.alle gro.pl/oferta/tokarka-uniwersalna-lz-250-lz-250-zm-tarnow-nowa-i3850065624.html (50+kPLN)
Raczej mało który garażowy majsterkowicz by tyle dał...
I jeszcze jeden pomysł jak rozwiązać problem za krótkiego wałka gdyby koło L było niezbyt pewnie osadzone na nim.
Można po prostu dorobić odpowiedniej długości tulejkę -przedłużkę z rowkiem na klin, przykręcaną dłuższą śrubą do wałka. Dłuższy klin będzie zapobiegał jej obracaniu się inaczej jak wałek, a koło L będzie pewnie osadzone.
pozdrawiam,
Roman
Roman