Strona 1 z 1

demontaż wrzeciona

: 04 paź 2020, 22:34
autor: mirslavo
Witam,

Mam problem z demontażem wrzeciona - tokarka 16B05P. Poszło dość gładko do momentu jak na zdjęciu - teraz mam wyczuwalny silny opór. Dokręcając mocno śrubę ściągacza z trudem uzyskałem jeszcze 2 minimalne drgnięcia - teraz obawiam się dokręcać mocniej żeby czegoś nie uszkodzić. Nie jestem pewien ale opór jest chyba na dużym kole zębatym zapieczonym na wrzecionie - przy napiętej śrubie jest dociśnięte na sztywno do korpusu, po zwolnieniu odpuszcza.

Lewa strona w moim przekonaniu uwolniona, wpusty wyjęte.

Proszę o sugestie jak można do tego podejść.

Pozdrawiam.

Obrazek

Re: demontaż wrzeciona

: 04 paź 2020, 23:07
autor: Steryd
a to co zaznaczyłem strzałką, to nie jest przypadkiem nakrętka?

Re: demontaż wrzeciona

: 04 paź 2020, 23:27
autor: mirslavo
tak to nakrętka - już jest odkręcona i wisi luźno

Re: demontaż wrzeciona

: 04 paź 2020, 23:48
autor: Steryd
a czy ona też się blokuje jak dociśniesz ściągaczem wrzeciono do oporu? chyba spod tego podwójnego koła zębatego trzeba wyciągnąć wpust.

Re: demontaż wrzeciona

: 05 paź 2020, 06:41
autor: bear
Rozepnij od tyłu po kolei całą choinkę i dopiero wyciągaj wrzeciono.

Re: demontaż wrzeciona

: 05 paź 2020, 06:48
autor: Wiktor57
Jeżeli nakrętka dociskała bezpośrednio koło zębate to prawdopodobnie jest ono na stożku, stąd opór. Spróbuj zlać preparatem np WD, zostaw na jakiś czas naprężone ściągaczem, potem jeszcze mocniej dokręć i ewentualnie możesz delikatnie stukać w feralne koło by drgania spowodowały jego uwolnienie. Inna metoda to podgrzanie koła, ale musi to zostać zrobione tak by go nie przegrzać. Raczej opalarka a nie palnik.

Re: demontaż wrzeciona

: 05 paź 2020, 08:09
autor: mirslavo
Dzieki za pomysły! Posprawdzam wieczorem i dam znać co wyszło.

Re: demontaż wrzeciona

: 05 paź 2020, 21:30
autor: mirslavo
Wyszło. Zmieniłem sposób mocowania ściągacza - tak jak na zdjęciu + WD40 + popukiwanie młotkiem. Myślę że po zmianie ściągacz był lepiej wycentrowany. A blokowało to duże koło zębate. Cała reszta była luźno. Dziękuję wszystkim za pomoc!

Teraz najciekawsze czyli samo wrzeciono - zdemontować, obejrzeć i poprawić co trzeba.

Obrazek

Obrazek