L.Cytling pytanie o element

Moja renowacja i pytanie o jedną z funkcji

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
jsand
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 16 sty 2020, 16:08
Lokalizacja: Chrzanów

L.Cytling pytanie o element

#1

Post napisał: jsand » 10 kwie 2020, 18:36

Dzień dobry.
Mam na imię Jacek. Nie jestem tokarzem, jestem majsterkowiczem, z toczeniem w zasadzie poza warsztatami szkolnymi dawno, dawno temu nie miałem do czynienia.
W styczniu wpadła mi w ręce spadkowa tokareczka L.Cytling z Andrychowa i postanowiłem przywrócić ją do stanu używalności. Jest to maszyna z 1947 roku, na suporcie oraz elementach skrzynki nawrotnej znalazłem nabity numer 384. Czwórka jest niewyraźnie nabita może być 381, ale chyba jednak 384. Najbardziej podpada mi pod TPX?
Takiej samej maszyny zdjęć nie znalazłem. Maszyna nie posiada pomocniczego suportu wzdłużnego (czy jak to się inaczej nazywa). Posiada natomiast element, którego nie spotkałem na zdjęciach innych maszyn. I tu prośba do kogoś mądrzejszego ode mnie co to może być. Chodzi o tarczę widoczną na pierwszym zdjęciu ze śladami po jakby obrotowej dźwigni, której brakuje. Mam wrażenie, że ma to coś wspólnego ze zderzakiem na suporcie?
Obrazek
Tokareczka została rozebrana, wyczyszczona, przemalowana, wymieniłem większość łożysk. Dorobiłem (na razie prowizorycznie) nowe palce sprzęgła odboczki, nadspawałem i poprosiłem kolegę o przetoczenie koła pasowe (bo było czynne tylko jedno przełożenie). Został naprawiony pęknięty widelec wałka pośredniego kół pasowych. Zostały naprawione pęknięte tuleje uszczelnień na wrzecionie, splanowaniem zabierak, dokupiłem nowy trójszczękowy uchwyt tokarski, dorobiłem szufladę na narzędzia w stylu vintage, nowa elektryka –został tylko silnik. Wykonałem nowe piasty kół zmianowych, zmodernizowałem podnoszenie silnika do zmiany pierwszego przełożenia, Dorobiłem nowe osłony kół odboczki i osłonę pomiędzy kołem zmianowym, a skrzynką nawrotnicy, naprawiłem uszkodzone zęby listwy zębatej. Teraz uczę się nie łamać noży :) .
Jako że startując nie miałem pojęcia o niektórych rzeczach po co w ogóle są, to musiałem zacząć od przeglądu internetu i okazało się, że na tym forum jest chyba najwięcej informacji o takich maszynach. Wiele godzin spędziłem na czytaniu i oglądaniu zdjęć na forum. Bez tej wiedzy ciężko było by dojść niektórych rzeczy. Bardzo dziękuję wszystkim którym chciało się napisać swoje doświadczenia i przemyślenia z których skorzystałem. Ja na tym za mało się znam żeby się wypowiadać. Wasze posty bardzo mi pomogły. Mogę co najwyżej odpowiedzieć na pytanie typu „jak to tam u ciebie jest zrobione”. Mam trochę zdjęć z rozbiórki, mogę podesłać.
I to tyle, dziękuję jeszcze raz i mam nadzieję, że ktoś rozwiąże zagadkę z tarczą.
Pozdrawiam JS
Poniżej kilka zdjęć przed i po naprawie
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek




bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1299
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: L.Cytling pytanie o element

#2

Post napisał: bear » 10 kwie 2020, 23:28

Tego typu tokarek było chyba kilka rodzai i o kilku oznaczeniach. Chociażby FABO TPX czy FABO I3tpx, L.Cytling czy Andrychów TPX.
Ta tarcza o ile przymocowana jest do korpusu to zapewne jakiś zderzak wielopozycyjny/obrotowy. Tą tokarkę masz lub jej klona masz opisaną trochę w książce poniżej. Może Ci się coś z niej przyda :wink:
tokarki.rar
(2.96 MiB) Pobrany 217 razy


Autor tematu
jsand
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 16 sty 2020, 16:08
Lokalizacja: Chrzanów

Re: L.Cytling pytanie o element

#3

Post napisał: jsand » 11 kwie 2020, 09:13

Dziękuję za odzew. Książkę znam, pomogła mi przy rozbiórce wrzeciona i wyjaśniła działanie odboczki i sprzęgła palcowego. Tokarka podobna, ale inne łożyska i koła pasowe na pas płaski, a ja mam klinowe. Tak, ta tarcza jest przymocowana na stałe do korpusu. Jedyne co o tokarce wiem to że jest to L.Cytling Andrychów. Poza tym nie ma żadnej tabliczki z typem ani posuwami, ale to sobie już policzyłem. Podpowiedziałeś mi żeby szukać słowa kluczowego zderzak w połączeniu ze słowami wielopozycyjny lub obrotowy i biorę się za szukanie. Spróbuję też poszukać po typach które podałeś.
Dziękuję :)
Spokojnych i zdrowych Świąt

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”