hotwire i kod xy
: 23 lis 2011, 10:33
Witam
Mam taki problem:
mam 4 osiową maszynę do cięcia styropianu (klasyczna modelarska maszyna do cięcia skrzydeł) - każda oś sterowana osobno. Czyli do pracy potrzebuje gcodu z 4 osiami (x,y,u,v) - taki gcod mam z programu do projektowania skrzydeł (profili) i wszystko działa ok.
Ale czasami przydałoby się wyciąć jakiś detal zaprojektowany np w qcadzie (detal oczywiście z obu stron xy/uv wygląda identycznie). Dla maszyny 2/3 osiowej nie ma problemu - dxf'a z qcada przepuszczam przez dxf2gcode i mam gcode dla emc. Udało mi się przerobić dxf2gcode tak, aby produkował kod 4 osiowy (wartości dla u i v sa takie same jak dla x i y) - ale problem jest z łukami, bo z tego co wiem g02/g03 działa tylko w jednej płaszczyźnie - nie ma chyba sposobu by zrobić jednocześnie łuk w xy i uv. Więc taki gcod na nic się nie zdaje.
Wpadłem więc na inny pomysł - przerobię hala tak aby komendy dla osi x szły od razu na dwa silniki, po lewej i po prawej stronie - co z maszyny 4 osiowej zrobi 2 osiową i nie ma problemu z 4 osiowym gcodem. Ale pojawia sie problem z bazowaniem. Nie mam pojęcia jak zbazować dwie niezależne osie, z własnymi krańcówkami aby emc uznał to za jedną oś.
Mam dwa pomysły:
1) w halu mam konfiguracje jak dla maszyny 4 osiowej. Bazowanie odbywa się normalnie. Następnie na podstawie parametru halui.joint.<n>.is-homed przełączam wyjścia stepperów, tak aby jeden kierował dwoma silnikami/osiami. Teoretycznie do zrobienia, ale hal zrobi sie strasznie skomplikowany
2) bazuje maszynę używając zwykłej konfiguracji, następnie przełączam się na konfiguracje 2 osiowa i pracuje bez bazowania - ale to wymaga pamiętania o bazowaniu i ogólnie mi się nie podoba.
Czy ktoś z kolegów ma jakiś lepszy pomysł jak rozwiązać mój problem?
Tzn albo jak skonfigurować maszynę xyuv aby działała na kodzie xy, albo jak z dxf'a uzyskać gcod 4 osiowy?
Mam taki problem:
mam 4 osiową maszynę do cięcia styropianu (klasyczna modelarska maszyna do cięcia skrzydeł) - każda oś sterowana osobno. Czyli do pracy potrzebuje gcodu z 4 osiami (x,y,u,v) - taki gcod mam z programu do projektowania skrzydeł (profili) i wszystko działa ok.
Ale czasami przydałoby się wyciąć jakiś detal zaprojektowany np w qcadzie (detal oczywiście z obu stron xy/uv wygląda identycznie). Dla maszyny 2/3 osiowej nie ma problemu - dxf'a z qcada przepuszczam przez dxf2gcode i mam gcode dla emc. Udało mi się przerobić dxf2gcode tak, aby produkował kod 4 osiowy (wartości dla u i v sa takie same jak dla x i y) - ale problem jest z łukami, bo z tego co wiem g02/g03 działa tylko w jednej płaszczyźnie - nie ma chyba sposobu by zrobić jednocześnie łuk w xy i uv. Więc taki gcod na nic się nie zdaje.
Wpadłem więc na inny pomysł - przerobię hala tak aby komendy dla osi x szły od razu na dwa silniki, po lewej i po prawej stronie - co z maszyny 4 osiowej zrobi 2 osiową i nie ma problemu z 4 osiowym gcodem. Ale pojawia sie problem z bazowaniem. Nie mam pojęcia jak zbazować dwie niezależne osie, z własnymi krańcówkami aby emc uznał to za jedną oś.
Mam dwa pomysły:
1) w halu mam konfiguracje jak dla maszyny 4 osiowej. Bazowanie odbywa się normalnie. Następnie na podstawie parametru halui.joint.<n>.is-homed przełączam wyjścia stepperów, tak aby jeden kierował dwoma silnikami/osiami. Teoretycznie do zrobienia, ale hal zrobi sie strasznie skomplikowany
2) bazuje maszynę używając zwykłej konfiguracji, następnie przełączam się na konfiguracje 2 osiowa i pracuje bez bazowania - ale to wymaga pamiętania o bazowaniu i ogólnie mi się nie podoba.
Czy ktoś z kolegów ma jakiś lepszy pomysł jak rozwiązać mój problem?
Tzn albo jak skonfigurować maszynę xyuv aby działała na kodzie xy, albo jak z dxf'a uzyskać gcod 4 osiowy?