Koło w Corelu


Autor tematu
einstein
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 595
Rejestracja: 08 sty 2009, 11:53
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Koło w Corelu

#1

Post napisał: einstein » 31 sty 2012, 23:11

Gdy narysuję koło za pomocą solidworksa i wyexportuję rysunek do dxf to lazycam prawidłowo mi interpretuje koło jako koło. Gdy rysuję koło w corelu i exportuję do dxf/plt to koło jest w lazycamie jako wiele linii i po wycięciu (szczególnie jak koło było duże) jest trochę kanciaste.
Czy coś robię źle w Corelu, może zapomniałem o jakiejś opcji?
Próbowałem z corelem 8, 11, 12



Tagi:


bh91
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 891
Rejestracja: 29 sty 2008, 21:00
Lokalizacja: Radom

#2

Post napisał: bh91 » 01 lut 2012, 00:56

A spróbuj przekształcić narysowaną elipsę w krzywe: Klik prawym przyciskiem i przekształć w krzywe -> tak aby w menedżerze obiektów była nie elipsa tylko krzywa i zobacz w lazyCamie.


Autor tematu
einstein
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 595
Rejestracja: 08 sty 2009, 11:53
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#3

Post napisał: einstein » 04 lut 2012, 12:25

Jak przekształciłem w krzywą to po exporcie do dxf z koła zrobił się sześciokąt. Po exporcie do plt bez zmian, koło składa się z wielu prostych odcinków.
Jakieś inne pomysły?

Awatar użytkownika

tom22
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 479
Rejestracja: 22 lis 2008, 18:29
Lokalizacja: Mazowsze

#4

Post napisał: tom22 » 04 lut 2012, 15:05

spróbuj tak - koło->zamień na krzywe->rozłącz węzły->eksport do dxf.


Autor tematu
einstein
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 595
Rejestracja: 08 sty 2009, 11:53
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#5

Post napisał: einstein » 05 lut 2012, 16:14

Spróbowałem jak napisałeś ale bez zmian.

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#6

Post napisał: triera » 05 lut 2012, 19:58

Obrazek

Obrazek

Rozdzielczość krzywej przy eksporcie do HPGL mam ustawioną na 0,001 cala,
przykładowe koło o średnicy 800mm - maksymalne odsunięcie od krzywej
wzorcowej wyniosło ok. 0,07mm.


vario0
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 30
Rejestracja: 16 lis 2006, 07:42
Lokalizacja: Warszawa

#7

Post napisał: vario0 » 06 lut 2012, 08:06

Wyrzuć Corela 11 i prawdopodobnie 12. Ósemka powinna być dobra. Najlepiej spróbuj na 9.
Rozdzielczość dla krzywych ustaw 0.
Pozdrawiam.


Autor tematu
einstein
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 595
Rejestracja: 08 sty 2009, 11:53
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#8

Post napisał: einstein » 08 lut 2012, 16:49

Jak bym nie kombinował, to koło o średnicy 300mm składa się z max 255 odcinków zamiast być po prostu okręgiem.
Prace wykonałem na corelu 8 z i bez zamiany na krzywe.

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#9

Post napisał: triera » 08 lut 2012, 19:34

Corel domyślnie zamienia koło na wielokąt przy eksporcie do HPGL
zgodnie z przyjętą rozdzielczością krzywej
(odpowiadającą za dokładność aproksymacji).

Można też ręcznie wpisać komendy w języku HPGL:

IN; <- inicjalizacja
SP1; <- wybierz pisak 1
LT; <- linia domyślna
PU4457 5387; <- dojazd do wskazanej pozycji, wartości absolutne
CI750; <- komenda "CI" - Circle = koło, domyślny wielokąt o 72 odcinkach (5st)
SP0; <-odłóż pisak

lub:

IN;
SP1;
LT;
PU4457 5387;
CI750,1 <- (tym razem wielokąt będzie miał 360 odcinków)
SP0;

jednostką jest 0,025mm, zatem "koło" będzie miało średnicę 18,75mm

Podsumowując:
- HPGL domyślnie interpretuje koła jako wielokąty
- program CAM musi czytać polecenie HPGL "CI"
- musi także interpretować "CI" jako koło a nie jako wielokąt
o określonej przez kąt nachylenia liczbie odcinków.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#10

Post napisał: lajosz » 21 lut 2012, 20:00

Corel pracuje na krzywych Beziera (matematyka) i w takiej też formie eksportuje obiekty wektorowe do DXF-a, no chyba, że jako format zapisu wybierzemy DXF dla AutoCAD-a r13, r14, wtedy przekształci krzywe na proste z sobie tylko znaną aproksymacją.

AutoCAD od wersji wyższej niż w/w to zaimportuje i pokaże właśnie jako krzywe Beziera, a nie jako zbór łuków i (ewentualnie) linii czy też polilinii.

Można sobie z tym poradzić mając np. program ArtCAM.
Otóż w ArtCamie (a pewnie i w innych programach) jest narzędzie które zamienia krzywe Beziera na polilinię złożoną z łuków i linii.
Po zamianie, można wyeksportować to do DXF-a i wtedy już AutoCAD zobaczy to jako właśnie polilinię (połączone łuki i linie proste), a podejrzewam, że również lazycam zobaczy to tak samo i wtedy koło będzie kołem.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „CorelDraw”