Strona 1 z 2

Bitmapa na wektor

: 24 kwie 2016, 14:59
autor: menhils
Witam, mam wydrukowaną rzecz na kartce A4 i chciał bym ją wyciąć na frezarce. Zeskanowałem, w programie Inkscape utworzyłem wektory z tej bitmapy, i teraz mam problem ponieważ wektory nie są idealne, frez nie będzie jechał prosto. Jest jakiś sposób lub inny program który by utworzył proste wektory?

Obrazek

Re: Bitmapa na wektor

: 24 kwie 2016, 18:04
autor: lajosz
menhils pisze:Jest jakiś sposób lub inny program który by utworzył proste wektory?
Jest.
Wystarczy narysować (wektorami oczywiście) ręcznie fragment zaznaczany na niebiesko (na poniższym obrazku) i skopiować obrotem z kątem obrotu 60 stopni, a jako środek obrotu, wybrać centrum tej ...gwiazdy i ... po wszystkim.

Gdybyś miał z tym kłopoty, to pod obrazkiem link do pliku wykonany w/w metodą.

Obrazek

>>> Gwiazda <<<

: 24 kwie 2016, 19:31
autor: menhils
Dzięki wielki, a można jeszcze wiedzieć jakiego programu użyłeś?
A co z bardziej skomplikowanym rysunkiem? Też ręcznie?

: 24 kwie 2016, 22:39
autor: lajosz
menhils pisze:... można jeszcze wiedzieć jakiego programu użyłeś?
A co z bardziej skomplikowanym rysunkiem? Też ręcznie?
Użyłem programu Artcam, ale można to zrobić niemal w każdym CAD-zie, Corelu, czy innym programie wektorowym.

Natomiast stopień skomplikowania rysunku, to rzecz wtórna.
Wszystko (moim zdaniem) zależy od przeznaczenia gotowego produktu.
Jeśli będzie to wyrób (nazwijmy to) artystyczny, to dokładność w tym przypadku ma niewielkie znaczenie niezależnie od stopnia skomplikowania, więc można się posiłkować wektoryzacją bitmap.

Jeśli jednak ma to być rzecz techniczna, gdzie tolerancja wymiaru to dziesiątki, setki lub tysięczne, to wektoryzacja bitmapy, moim zdaniem JEST NIEDOPUSZCZALNA, czyli trzeba rysować ręcznie z uwzględnieniem geometrii.

: 25 kwie 2016, 18:46
autor: dance1
lajosz pisze:
Jeśli jednak ma to być rzecz techniczna, gdzie tolerancja wymiaru to dziesiątki, setki lub tysięczne, to wektoryzacja bitmapy, moim zdaniem JEST NIEDOPUSZCZALNA, czyli trzeba rysować ręcznie z uwzględnieniem geometrii.
dałeś mi do myślenia lajoszu, jaką rozdzielczość musiałaby posiadać bitmapa żeby realne było przerysowanie ręczne w tolerancji setek lub tysięcznych.?

: 25 kwie 2016, 18:57
autor: lajosz
dance1 pisze: jaką rozdzielczość musiałaby posiadać bitmapa żeby realne było przerysowanie ręczne w tolerancji setek lub tysięcznych.?
Jaką rozdzielczość ?

Jakąkolwiek, byleby było widać jakieś kreski (piksele).
Bitmapa w tym przypadku służy tylko jako podkład lub rysunek pomocniczy, oczywiście najlepiej, żeby był zwymiarowany.

No przecież nikt nie rysuje elementów o wymiarach np. 0.01mm w rzeczywistej skali.

: 25 kwie 2016, 20:13
autor: dance1
może i nikt nie rysuje ale skaner, wie co to jest? często mam płaskie elementy do skanowania i późniejszej obróbki stąd też zaciekawiła mnie twoja wypowiedź o obrysach z dokładnością do tysięcznych, zwymiarowany rysunek/bitmapa jako podkład ma się nijak do obrysowywania.
Pytałem o rozdzielczość bo chyba wiesz że czym wyższa tym szybciej i dokładniej bitmapę przerysujesz, w dychach idzie się zmieścić :wink:

: 25 kwie 2016, 21:22
autor: lajosz
dance1 pisze:zwymiarowany rysunek/bitmapa jako podkład ma się nijak do obrysowywania.
Pytałem o rozdzielczość bo chyba wiesz że czym wyższa tym szybciej i dokładniej bitmapę przerysujesz, w dychach idzie się zmieścić
Jeśli skanujesz cokolwiek (w miarę płaskiego oczywiście), to chyba nie po to, żeby to obrysowywać potem ręcznie.
Zakładam, że skanujesz po to, żeby zwektoryzować bitmapę, a następnie ewentualna korekcja skali i .... do frezowania.
Jeśli jest jak wyżej, to owszem, znacząco przyspiesza to pracę, ale .... wektory otrzymane poprzez wektoryzację bitmap (szczególnie tych z dużą rozdziałką) są bardzo ....nierówne, a są nierówne, bo pikseloza bitmapy powoduje ich małe wygładzenie, czyli ściślejsze przyleganie do pikseli podczas wektoryzacji i w efekcie otrzymujemy "postrzępiony" wektor który jednak ogólnie jako całość trzyma geometrią w miarę sensownie.

Niby wszystko OK, ale puszczać coś takiego na frezarkę, to mordować ja powoli :)

Owszem, można stosować wygładzanie tak podczas wektoryzacji, jak i później, ale wówczas otrzymujemy gładziutkie wektory, tyle, że jak o całość nie trzymają geometrii.
Tak że ... coś za coś :)

Natomiast jeśli skanujesz, a następnie obrysowujesz skan ręcznie, to przyznam, że nie za bardzo widzę sens, bo mając rysunek na papierze (lub fizyczny przedmiot) przed oczami, można od razu narysować to w CAD-zie i wtedy mamy 100% pewności, że są zachowane właściwe wymiary i geometria.

: 25 kwie 2016, 23:13
autor: EZ-CAM Polska
Bardzo fajnie można to sobie też ogarnąć z programem Adobe Streamline.
Wygląda to tak, że zeskanowany obraz trzeba zapisać w formacie "TIF" na przykład jeśli masz JPG to darmowym programem GIMP do obróbki grafiki możesz wyeksportować do pliku TIF. Potem taki plik TIF wrzucasz do ADOBE STREAMLINE i konwertujesz na do pliku EPS ( format plików, będący podzbiorem języka PostScript, służący do przechowywania pojedynczych stron grafiki wektorowej w postaci umożliwiającej osadzanie ich w innych dokumentach). Z plikiem EPS poradzi sobie każdy CAM. Na filmiku You Tube wszystko dokładnie pokazane jak krok po kroku to wykonać - w tym przypadku pokazana płaskorzeźba okrętu, ale z każdą dowolną grafiką sobie poradzi.

Pozdrawiam

: 25 kwie 2016, 23:14
autor: triera
Bitmapa na wektor automatycznie:
na laurkę dla babci, albo sam szybko posiwiejesz ;)

na maszynę - tylko ręcznie...

(samo poprawianie efektu automatycznej wektoryzacji,
tak aby się nadawał na maszynę bywa dłuższe niż obrysowywanie ręczne)

w kwestii terminologii:
obrysowywanie ręczne to nadal forma wektoryzacji grafiki.