Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

Zatrudnienie młodych charakteryzuje brak stabilności, przy czym wykazują wyższą skłonność do mobilności zawodowej.


Autor tematu
kawamaniak
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 7
Rejestracja: 04 wrz 2019, 12:36
Lokalizacja: Rzeszów

Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#1

Post napisał: kawamaniak » 20 lis 2019, 09:20


Jakie zadania stawiamy przed instytucjami szkoleniowymi w czasach, gdy ewolucji podlegają poszukiwane na rynku pracy funkcje i wymagane umiejętności? Dzisiejsi młodzi to zasób, o wykorzystaniu którego powinniśmy myśleć nie tylko w perspektywie bieżącej, ale też w perspektywie kolejnych kilkudziesięciu lat ich aktywności zawodowej.

Wg. raportu NCBR (źródło: ncbr.gov.pl) zatrudnienie młodych charakteryzuje brak stabilności, przy czym wykazują wyższą skłonność do mobilności zawodowej. Umiejętność przewidywania tendencji i reagowania na zachodzące zmiany jest zatem kluczowa gdy myślimy o zapewnieniu młodym ludziom odpowiednich kompetencji w celu sprawnego poruszania się na rynku pracy.

Mówiąc o odpowiednich kompetencjach mamy na myśli kierunki w jakich rozwija się przemysł. Do takich należą m. in. automatyzacja procesów produkcyjnych i logistycznych oraz zwiększenie roli robotów współpracujących i autonomicznych. Jak twierdzą jednak przedsiębiorcy (żródło: South Poland Cleantech Cluster) jedną z barier we wdrażaniu nowych rozwiązań jest brak możliwości pozyskania odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, oraz niewystarczające kompetencje kadry w zakresie nowych technologii. Inwestycja w szkolenie specjalistów przekłada się bezpośrednio na rozwój przedsiębiorstw i ich konkurencyjność. Zasadne jest zatem przeanalizowanie jakie umiejętności i kompetencje warto rozwijać i wspierać w procesie edukacji.

Starając się odpowiadać na rosnące oczekiwania uczniów i przedsiębiorców, coraz więcej szkół decyduje się na wzbogacenie oferty edukacyjnej o nowe profile i poszerzone materiały szkoleniowe. Jednym z przykładów łączenia oczekiwań rynkowych z procesem kształcenia jest oferta oprogramowania EDGECAM Student Edition, skierowana do uczniów szkół średnich, studentów uczelni technicznych oraz osób zainteresowanych techniką CAD/CAM/CNC. Jest to wiodący w świecie systemem do komputerowego wspomagania procesu wytwarzania. Tworząc wydajny kod NC, wspomaga obróbkę skrawaniem we wszystkich branżach przemysłu. Oprogramowanie to jest obecnie najpopularniejszym systemem CAM w Polsce. Ponad 300 szkół technicznych używa oprogramowania EDGECAM w swoim programie nauczania. Niemal każda uczelnia techniczna posiada wersje edukacyjne systemu EDGECAM i używa ich w programie nauczania studentów.

Liczne osiągnięcia na polu optymalizacji i automatyzacji procesów produkcyjnych to efekt skutecznej implementacji w EDGECAM najnowszych osiągnięć inżynierii, które zaowocowały połączeniem wyrafinowanych metod generowania ścieżek narzędzi z wyjątkową prostotą interfejsu użytkownika. Dzięki tym zaletom oprogramowanie udało się zaadoptować również do nauki w szkołach średnich takich jak Liceów profilowanych (Mechaniczne techniki wytwarzania i Mechatronika), Techników o kierunkach mechanicznych i mechatronicznych, Zasadniczych Szkół Zawodowych oraz Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego. Każdy kurs CNC posiada w swoim programie moduł CAM realizowany z wykorzystaniem oprogramowania EDGECAM. Każda nowoutworzona pracownia CNC wśród oprogramowania posiada moduł CAM realizowany zazwyczaj w oparciu o oprogramowanie EDGECAM. Przemysłowi użytkownicy EDGECAM mają zatem ułatwione zadanie, co do wyboru systemu do obróbki CNC, ponieważ uczniowie opuszczający mury szkoły technicznej z dużym prawdopodobieństwem mieli do czynienia z EDGECAM.


Rozmowa z Tomaszem Łakomskim
Dyrektorem Centrum Kształcenia Praktycznego w Jaworznie

Jak zdobywali Państwo środki na przygotowanie pracowni pod naukę oprogramowania wspomagającego wytwarzanie?
Korzystaliśmy z różnego rodzaju dofinansowań takich jak „Profestrada” i „Zawód równa się praca – wzmocnienie potencjału szkolnictwa zawodowego w Jaworznie”, dzięki którym byliśmy w stanie wyposażyć 10 stanowisk szkoleniowych. W ramach wymienionych projektów zakupiliśmy obrabiarki konwencjonalne, sprzęt pomiarowy, obrabiarki sterowane numerycznie z postprocesorami, które zostały zaimplementowane do środowiska EdgeCAM po to żeby uczeń ucząc się narzędzi do komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania czyli CAD/CAM mógł zazębić te treści z umiejętnościami obsługi i programowania obrabiarek, jak to się dzieje w rzeczywistym środowisku produkcyjnym.

Dla jakich profili kształcenia skierowane są Państwa szkolenia?
Staramy się odpowiadać na zapotrzebowania rynku. Narzędzia, o których mówimy najlepiej sprawdzają się gdy kształcimy techników mechaników oraz techników o specjalności użytkowanie obrabiarek skrawających. Są też kluczowe przy kształceniu tokarzy, z tym że tokarze nie mają tyle czasu na pracę ze środowiskiem symulacyjnym. Podsumowując nie wyobrażam sobie kształcenia na specjalności technik mechanik bez takiego środowiska jak EdgeCAM.

Czy profil szkoleń konsultowany jest w jakiś sposób ze środowiskiem biznesowym i jego oczekiwaniami dotyczącymi absolwentów?
Szukając partnera zwróciliśmy się do Zakładów Remontowych Energetyki Katowice S. A., przedsiębiorstwa, które ma u nas zakład i centrum produkcyjne. Wraz z rozwojem doskwierać zaczął im niedobór kadry, pojawiały się nowe maszyny, nowe potzeby. Pomyśleliśmy że jest to szansa dla obu stron. Dla nas żeby kształcić dobrze, dla nich żeby zyskać dobrych pracowników. Naszym celem jest nie tylko zdanie przez naszych absolwentów egzaminu, ale aby młody człowiek umiał obsłużyć obrabiarkę, dobrać i ustawić odpowiednie narzędzia oraz ich korekty, prowadzić prawidłowo program, ustawić punkty referencyjne na maszynie – na tym jednak nie koniec. Zależy nam, aby uczeń umiał korygować i optymalizować – tego nie da się już zrobić w środowisku produkcyjnym - do tego potrzebny jest wysokiej klasy symulator pozwalający na generowanie kodu – i to jest właśnie EdgeCAM. Wśród naszych uczniów zauważamy prawdziwych pasjonatów a licencja edukacyjna Edgecam zezwala na korzystanie z oprogramowania we własnym zakresie, zatem mogą modelować na własną rękę niekoniecznie w murach szkoły.

Jak ocenia pan oprogramowanie Edgecam w procesie edukacyjnym?
Przed podjęciem decyzji o zakupie licencji zapoznałem się z konkurencyjnym dla EdgeCAM oprogramowaniem. EdgeCAM wyróżnia to, że jest on takim konglomeratem – zawiera całą funkcjonalność systemów przemysłowych, a jednocześnie jest dla ucznia atrakcyjny wizualnie. Jest to wciąż niedoceniana wartość, ale Interfejs graficzny odgrywa bardzo ważną rolę w procesie dydaktycznym młodych ludzi. Przyjazne ikony, przejrzysta funkcjonalność, fajna, poprawna, ale nie uproszczona możliwość symulacji to wszystko sprawiło że nie mieliśmy problemów z intuicyjną obsługą tego programu. Nie do przecenienia jest również polski interfejs. Interfejs obcojęzyczny jest często skuteczną zaporą przy rozpoczynaniu nauki. Młody człowiek, tuż przed maturą, często nie operuje językiem obcym na wymaganym do obsługi obcojęzycznych programów, poziomie technicznym. Strefa wsparcia w EdgeCAM to kolejna mocna strona tego oprogramowania. Sam tutorial jest bardzo fajnie napisany, są książki, można sięgać do pewnych źródeł. To nie jest tylko program edukacyjny – Młodzież ma świadomość że zajmuje się poważną rzeczą, uczniowie nie lubią robić byle czego. Nie spotkałem się z lepszym rozwiązaniem, a co jest kluczowe w naszej sytuacji to kwota na zakup 10 stanowiskowej licencji jest wyobrażalna dla budżetu szkoły.

Jak ocenia Pan wdrożony program nauczania?
Jesteśmy w stanie dzięki kontaktowi z takim oprogramowaniem symulacyjnym wyłapać wszystkie dzieciaki, które zdolności techniczne, technologiczne, projektowania przestrzennego mają, nawet jeśli wcześniej nie miały styczności z mechaniką jako taką. Musimy w edukacji wykorzystać każdy sposób aby każdą zdolną osobę zachęcić wykształcić i liczyć na to że ona te swoje umiejętności do naszego wspólnego kosza włoży i będzie nam się tu lepiej żyło.




Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 722
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#2

Post napisał: Butler » 20 lis 2019, 09:28

EdgeCAM najpopularniejszy CAM w Polsce?
Marketing ma najlepiej rozwinięty - o tak.
Lubie czytać takie bełkoty na zamówienie :)


Autor tematu
kawamaniak
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 7
Rejestracja: 04 wrz 2019, 12:36
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#3

Post napisał: kawamaniak » 20 lis 2019, 09:40

Prowadzimy rozmowy z nauczycielami z różnych placówek - takie spojrzenie osoby, która postarała się o środki na oprogramowanie i nowoczesne maszyny, z którymi uczniowie mogą zetknąć się na poziomie szkoły średniej daje wyobrażenie o skali możliwości oprogramowanie → to chyba lepsze niż sucha wiedza teoretyczna - a przekonacie się jak zostaniecie zatrudnieni - nie sądzisz? :-)


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 16187
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#4

Post napisał: kamar » 20 lis 2019, 09:52

Butler pisze:
20 lis 2019, 09:28
Lubie czytać takie bełkoty na zamówienie :)
Taka praca :) Jeden stoi przy maszynie, drugi płodzi takie teksty.
Skuteczność pewnie żadna bo jak przekonać kogoś dziś do CAM-a bez CAD-a ? :)

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 722
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#5

Post napisał: Butler » 20 lis 2019, 09:53

Nie no... Ideę popieram. Pięknie to wygląda. Tyle że za wszystkim stoi biznes a nie Pro bono. I wcale mnie to nie dziwi, o zbyt trzeba dbać.
Jeśli chodzi o edukację w obróbce CNC to fajnie w Niemczech wygląda szkoła DMG w Bielefeld. Byłem pod ogromnym wrażeniem. CAMa też ćwiczą.
W Polsce HAAS też ma przy szkołach fajne centra szkoleniowe.


piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#6

Post napisał: piromarek » 20 lis 2019, 10:29

To wszystko co spłodzono w powyższym tekście, równie dobrze pasuje do większości komercyjnych produktów z każdej stajni.
Prawie "znajdź tekst i zamień".


Autor tematu
kawamaniak
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 7
Rejestracja: 04 wrz 2019, 12:36
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#7

Post napisał: kawamaniak » 20 lis 2019, 10:41

Co istotne - to starać się o środki finansowe i wyposażać pracownie w jak najlepszej jakości sprzęt - warto wiedzieć jakie programy są dostępne i jak spożytkowali środki Ci, którzy je dostali.
Jak wiemy sytuacja placówek edukacyjnych w Niemczech różni się "nieco" od krajowych. :-)

Można ponarzekać - ale na czym Wy się uczyliście?

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 722
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#8

Post napisał: Butler » 20 lis 2019, 11:15

CAD - Mnie w Technikum (końcówka lat 90) nauczyciel od PKM uczyła AutoCada na zajęciach pozalekcyjnych. Kasiłowski... Dobry był, acz surowy do bólu.
Zwykłe lekcje mieliśmy z MegaCad'em. Tu był większy ubaw niż praca, ale jako wstęp do tematu super.
CAM - Mastercam dopiero w pracy poznałem w 2006r.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7781
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#9

Post napisał: tuxcnc » 20 lis 2019, 12:44

Jak już się bawimy w ordynarny spam, to ja polecę darmowy program na licencji GPL.
Zawsze w OpenSCAD widziałem potencjał, ale ostatnio zostałem zaskoczony.
Szczerze mówiąc nie bardzo się nim interesowałem, bo jestem starej daty i wolę rysunki techniczne od kolorowych animacji, ale z powodu zakupu drukarki 3d musiałem zająć się nim na poważnie.
Otóż pozytywnie zaskoczyły mnie takie cuda jak https://www.thingiverse.com/thing:2758711 albo https://www.thingiverse.com/thing:3296969.
W skrócie matematyczny, parametryczny opis bryły, zamiast ciągania węzłów myszą ...
Myślę, że to właśnie do takich programów należy przyszłość, właśnie z uwagi na łatwość modyfikacji i dopasowania do nowych podzespołów czy nowych potrzeb.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 16187
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Edukacja zaczyna się od stawiania pytań

#10

Post napisał: kamar » 20 lis 2019, 12:48

A ja - totalny samouk :) Od MaxonCada na Amisi poprzez kolejne AutoCady pod DOS i Win95 po wczorajszego Inventorai i MC.
A teraz już tylko Fusion.
I dla mnie to właśnie MaxonCad robił skok cywilizacyjny z rysowania krzywki na podzielonym kółku do wydruku gotowej.
Reszta to już tylko kolejne ułatwienia.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Ogólne dyskusje na temat oprogramowania CAD/CAM”