Strona 1 z 3

Jak podzielic bryle na warstwy. Drukarka 3d

: 29 lis 2011, 11:37
autor: malpa151
Witam
Przepraszam jeśli powtórzę jakiś temat ale nie znalazłem potrzebnych mi info.
Potrzebuje pociąć bryłę na warstwy i te warstwy zapisać jako grafikę 2D (.tif .bmp to już mniej istotne)
W jakim programem bym coś takiego mógł zrobić.
Ewentualnie jak stworzyć plik voxelowy (mając macierz już bym jakimś algorytmem podzielił).
Ewentualnie jak wczytać bryłę do Matlaba.
Do dyspozycji mam m.in. inventora (.ipt .stl)

A pytam dlatego, że kombinuje zrobić drukarkę 3d, mam do wykorzystania ploter, tylko że całość jest sterowana przy wykorzystaniu portu LPT. Sam też piszę oprogramowanie do tego.
Z rysowaniem 2D nie mam problemów, tylko nie wiem jak przetworzyć bryłę.
Jak sobie z niej porobię warstwy 2D to już pójdzie.
Ewentualnie gdy ktoś robił podobne urządzonko i chciał by się podzielić uwagami to też byłbym wdzięczny.

Z góry dziękuję

: 29 lis 2011, 12:00
autor: corano
Obrazek
Czy o to chodzi ? :) W tym przypadku podział był testowo szykowany na duuuży styroploter ..

: 29 lis 2011, 17:01
autor: malpa151
I taki i nie.
Podział na warstwy jak najbardziej tak (ale gdy by była podzielona cała bryła nie tylko jej kontur było b lepie, ale to już idzie nadrobić), tylko co później z tymi warstwami.
Jak wyodrębnić każdą z warstw. I jak to zrobić żeby to było w miarę automatycznie.

: 29 lis 2011, 17:15
autor: AndrzejJS
Witam, kilka lat temu robiłem taki podział w programie Rhino.
Całość miała wysokość 3000 mm (trzy metry).
Każda z warstw była eksportowana razem z prostokątem
referencyjnym leżącym u podstawy.
Pasowanie wszystkich części nie było problemem, teraz nie zdążę
ale jeśli chcesz to póżniej mogę opisać to krok po kroku.

Pozdrawiam, AndrzejJS



A tu kilka zdjęć:

: 29 lis 2011, 17:27
autor: malpa151
Coś czuję, że było by to rozwiązaniem mojego problemu. Jak byś znalazł chwilkę na opis było by super:)

: 29 lis 2011, 22:34
autor: Zienek
Witam,

Na jakiej zasadzie będzie działać Twoja drukarka 3D?
Czym będziesz drukował?

: 29 lis 2011, 22:59
autor: malpa151
To będzie coś zbliżone do metody FDM;
Tylko, że tworze sam oprogramowanie do tego, a samo wykonywanie modelu nie będzie przy pomocy G-codu, tylko analizy danej warstwy w postaci "obrazu binarnego" (oczywiście po odpowiedniej obróbce obrazu pod parametry urządzenia).
Natomiast cały myk w tym urządzonku jest taki, że medium roboczym będzie czekolada.
Projekt ten robię na pracę inżynierską. Z pewnych przyczyn jestem zdeczka już czasowo spóźniony. W lipcu podobną ideę zaprezentowali Brytyjczycy.
http://futureblog.pl/2011/07/czekoladowa-drukarka-3d/

: 29 lis 2011, 23:56
autor: Zienek
FDM, czyli nakładanie kolejnych "przekrojów" od spodu do czubka, jak tutaj:



Czekolada :)
No to ten wątek będę śledził ;)

W jaki sposób masz zamiar skonstruować głowicę? Z czekoladą to sterowanie temperaturą ma strategiczne znaczenie dla procesu druku...

: 30 lis 2011, 01:34
autor: malpa151
Ze względu na specyfikę czekolady, zostanie ona przygotowana wstępnie w łaźni parowej i już roztopiona wprowadzona do modułu podającego, zadaniem którego będzie utrzymanie jej temp. i podanie. Obecnie skłaniam się do wersji zbiornika dwu-płaszczowego, na zewnątrz ciecz podtrzymująca temp. a w środku cylinder z czekoladą pod stałym ciśnieniem.
Podanie przez dyszę nastąpi poprzez otwarcie elektrozaworu. Po podaniu model będzie schładzany.
Wstępne temp. to: ok. 35*C cieczy, ok. 20-25*C modelu.
Nie przeprowadziłem jeszcze dokładny badań czekolady więc nie znam dokładnych parametrów temperaturowych, ciągliwości itd.
Wiem, że wygląda to troszkę naiwnie ale jak będzie działało to na pewno projekt będę rozbudowywał. Samą dokładną regulacją temp. i konkretnym kształtem głowicy zajmę się jak zobaczę jak się będzie zachowywała czekolada w praktyce.
Z założenie to ma być dosyć wstępy prototyp. Rozdzielczość rzędu mm. Poza tym wykorzystuje dosyć małe silniki krokowe BYGH118-01, więc jestem ograniczony masowo.
Napisałem wcześniej obszerniejszego posta gdzie opisałem kilka wariantów konkretnych szczegółów ale podczas wysyłania post zamiast go dodać to usunęło to co napisałem. Ze względu na porę nie będę teraz tego odtwarzał, ale wrócę do tego w momencie gdy będę rozwijał część mechaniczną.

Na razie muszę skończyć program sterujący.
Jak rozwiąże problem jak przerobić bryłę do zjadliwej dla mnie postaci to funkcjonalne oprogramowanie będę miał w dwa dni.

: 30 lis 2011, 08:16
autor: corano
malpa151 pisze:I taki i nie.
Podział na warstwy jak najbardziej tak (ale gdy by była podzielona cała bryła nie tylko jej kontur było b lepie, ale to już idzie nadrobić), tylko co później z tymi warstwami.
Jak wyodrębnić każdą z warstw. I jak to zrobić żeby to było w miarę automatycznie.
Niestety nie znam programów które wykonają to automatycznie - choć pewnie można napisać skrypt ..
AndrzejJS pisze:Witam, kilka lat temu robiłem taki podział w programie Rhino.
Całość miała wysokość 3000 mm (trzy metry).
Każda z warstw była eksportowana razem z prostokątem
referencyjnym leżącym u podstawy. /../

:
PIĘKNA RZEŹBA !

Ja najwyżej jutro opisze funkcje z 3DMAX STUDIO..
Obrazek

-\-\-\-\-\-\-\-\-\-\

Obrazek
Jedno jest pewne.. dzięki tym opcjom powstają całkiem spore formy przestrzenne :)

-\-\-\-\-\-\-\-\-\-\