Strona 1 z 1

Programowaniu w Vectric

: 30 kwie 2023, 14:57
autor: ADATA
Takie pytanie ogólne, chcąc wykonać płaskorzeźbę, z dużą ilością szczegółów - ile rodzajów obróbek muszę wykonać?
1. zgrubna
.
.
.
n. wykańczająca

Re: Programowaniu w Vectric

: 30 kwie 2023, 16:18
autor: Steryd
Zależy od materiału i narzędzia. Jak masz wystarczająco duże narzędzie i mocne, zeby się przegryzło przez najgrubszy naddatek i materiał nie będzie przesz.kodą, to można na raz.
W przeciwnym wypadku zazwyczaj wystarcza zgrubna i wykończeniowa. + ewentualne dodatkowe szczegóły wymagające małego frezu.

Re: Programowaniu w Vectric

: 30 kwie 2023, 17:03
autor: ADATA
chciałbym robić coś takiego


frezy typu V, na pewno zgrubnie, potem frezem typu V, ale na jaka głegokość, ile przejść ....

Re: Programowaniu w Vectric

: 30 kwie 2023, 20:16
autor: pepepe1
Kolego ADATA, nie robiłem takich rzeczy ale zabrałbym się tak: frez stożkowy, o możliwie małym kącie, który posłuży do frezowania kieszeni ("bazy") i wzoru ("wkładu"). Stożkowy dlatego, że bez problemu trafisz jednym w drugie (części się zaklinują przy pasowaniu. Ścieżka typu "V-carve", w której możesz ustawić głębokość warstwy.

"Dno" wzoru musi odpowiadać powierzchni bazy:
Obrazek
i co za tym idzie, wzór na powierzchni "wkładu" musi być odpowiednio mniejszy.

"Baza", w najszerszym miejscu widać płaskie dno (zadano głębokość maksymalną), w założeniu ma być kółko w kółku, bez przerwy na obwodzie:
Obrazek

tam, gdzie wzór ma małą szerokość, głębokość reliefu jest znacznie mniejsza od zadanej:
Obrazek

teraz "wkład", dałem malutkie offsety żeby tylko zasygnalizować w czym rzecz:
Obrazek

i oczekiwany efekt, tam gdzie jest wąsko "wkład" jest obniżony względem powierzchni detalu, czyli powinno pasować:
Obrazek

Jak masz obie części malujesz klejem, wbijasz jedno w drugie (dzięki zbieżnym ściankom nie będzie problemu), na grubościówkę i voila.

Re: Programowaniu w Vectric

: 30 kwie 2023, 20:51
autor: kubus838
ADATA pisze:
30 kwie 2023, 14:57
Takie pytanie ogólne, chcąc wykonać płaskorzeźbę, z dużą ilością szczegółów - ile rodzajów obróbek muszę wykonać?
1. zgrubna
.
.
.
n. wykańczająca
Witam
Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Płaskorzeźba płaskorzeźbie nie jest równa. Czasami wystarczy kształtowa i wykończająca a czasami kształtowa i klika wykończających, to wszystko zależy od rodzaju płaskorzeźby. Przykładam tego są: zwykłe proste logo i płaskorzeźba za zdjęcia. W obu przypadkach zawarte są nierównomierne kształty. Tylko w przypadku loga te kształty można wydobyć za pomocą obróbki kształtowej a w przypadku zdjęcia potrzebna będzie kilka obróbek kształtowych różnymi frezami oraz klika obróbek wykańczających. I dodatkowo nie można stwierdzić ilości ramp - ponieważ nie można określić wymiarów takiej płaskorzeźby. Wymiary płaskorzeźby to nie długość, szerokość i wysokość są jeszcze zagłębienia których wbrew pozorom wymiar jest bardzo ważny ze względu na wygląd ostateczny całej płaskorzeźby.

Co do Twojego yody można to określić przy tworzeniu pliku obróbkowego. Oglądając kilka rzutów w vectricu można określić jakich narzędzi użyć i na jaką głębokość frezować. A co najważniejsze jak ustawić trasę narzędzia - czyli rodzaj obróbki.

robert

Re: Programowaniu w Vectric

: 30 kwie 2023, 21:22
autor: ADATA
też chodzi mi o sprawy związane z obsługa programu Vectric, jak np. przy obróbce V-carve wskazać że frez ma iść po zewnętrznym czy po wewnętrznym konturze?

Re: Programowaniu w Vectric

: 30 kwie 2023, 21:30
autor: pepepe1
Ścieżka v-carve nie tnie profilu ale rodzaj kieszeni - usuwa materiał z obszaru ograniczonego dwoma zamkniętymi wektorami.

Re: Programowaniu w Vectric

: 30 kwie 2023, 21:34
autor: kubus838
ADATA pisze:
30 kwie 2023, 21:22
wskazać że frez ma iść po zewnętrznym czy po wewnętrznym konturze?
Tego nie bardzo rozumiem. Może wytłumacz o co Ci chodzi z tym wewnętrznym konturem. Moim zdaniem kontur to jest kontur.

robert