Programowa "kasacja" luzów?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 33
- Rejestracja: 27 sie 2011, 16:13
- Lokalizacja: Pleszew
Programowa "kasacja" luzów?
Witam
Szukałem, ale nie znalazłem - więc jeśli moje pytanie już ma odpowiedź proszę o wyrozumiałość (troszkę duuuże jest to forum )..
Założenie 1 - najczęstszym powodem niedokładności pracy frezareczki CNC są luzy pojawiające się w miejscu przenoszenia napędu (n.p. śruba / wózek).
Założenie 2 - luz uwidacznia się w momencie zmiany kierunku pracy.
Jeśli powyższe jest prawdziwe, to może można wprowadzić jakąś stałą "X" kroków pracy silnika do programu, która byłaby dodawana przy każdej zmianie kierunku pracy wózka?
Mam kilka pomysłów na sposób pomiaru, ale póki co chciałbym poznać odpowiedź na powyższe pytanie.
Pozdrawiam
Szukałem, ale nie znalazłem - więc jeśli moje pytanie już ma odpowiedź proszę o wyrozumiałość (troszkę duuuże jest to forum )..
Założenie 1 - najczęstszym powodem niedokładności pracy frezareczki CNC są luzy pojawiające się w miejscu przenoszenia napędu (n.p. śruba / wózek).
Założenie 2 - luz uwidacznia się w momencie zmiany kierunku pracy.
Jeśli powyższe jest prawdziwe, to może można wprowadzić jakąś stałą "X" kroków pracy silnika do programu, która byłaby dodawana przy każdej zmianie kierunku pracy wózka?
Mam kilka pomysłów na sposób pomiaru, ale póki co chciałbym poznać odpowiedź na powyższe pytanie.
Pozdrawiam
TEORIA - wszystko wiemy, nic nie działa
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1454
- Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
- Lokalizacja: Świecie
Są programy, które mają wbudowane odpowiednie algorytmy.
Nic nie zastąpi niestety precyzji.
Link do strony o problemie i metodach kompensacji:
http://www.machinetoolhelp.com/Repairin ... klash.html
Nic nie zastąpi niestety precyzji.
Link do strony o problemie i metodach kompensacji:
http://www.machinetoolhelp.com/Repairin ... klash.html
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 3548
- Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
- Lokalizacja: już tylko Mysłowice
- Kontakt:
tak jak pisze kolega wyżej .... np. sanyo denki w niektórych serwach ma już zabudowany taki algorytm.
A z praktyki ...
kwestia też gdzie jest usytuowany element zliczający jak np. enkoder. Jak na osi silnika to na pewno algorytm tu pomoże a jak jest elementem niezależnym od silnika i jest umiejscowiony w elemencie poruszanym to algorytm już nie jest potrzebny. Kwestia po prostu rozwiązań.
A z praktyki ...
kwestia też gdzie jest usytuowany element zliczający jak np. enkoder. Jak na osi silnika to na pewno algorytm tu pomoże a jak jest elementem niezależnym od silnika i jest umiejscowiony w elemencie poruszanym to algorytm już nie jest potrzebny. Kwestia po prostu rozwiązań.
Pozdrawiam.
Każda praca ma swoją wartość a zaniżanie jej wartości jest brakiem szacunku do pieniędzy i samych siebie.
Każda praca ma swoją wartość a zaniżanie jej wartości jest brakiem szacunku do pieniędzy i samych siebie.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 33
- Rejestracja: 27 sie 2011, 16:13
- Lokalizacja: Pleszew
Dziękuję kolegom za szybką odpowiedź. Jak narazie jestem na etapie uściślania wiedzy zdobytej poprzez czytanie innych wątków - a ten post jest jest właśnie jednym z tych etapów .. Link w zasadzie potwierdził znane mi rozwiązania, co zaś do możliwości programów - przekonam się po zbudowaniu swojej maszynki.
Moja idea była prosta - skoro wózek poruszał się w prawo, stanął, znów ruszył - luz się nie objawił. Jeśli zaś po kolejnym postoju ruszy w lewo - ułamek obrotu śruby będzie niewykorzystany przez ów luz, po czym - wózek zacznie poruszać się zgodnie z założeniami (aż do kolejnej zmiany kierunku). Nie jestem aż takim megalomanem by sądzić, że nikt na to wcześniej nie wpadł , a jedynie - czy taka opcja jest dostępna bądź wykorzystywana w oprogramowaniu..
No cóż, poczekamy - zobaczymy
Pozdrawiam
Moja idea była prosta - skoro wózek poruszał się w prawo, stanął, znów ruszył - luz się nie objawił. Jeśli zaś po kolejnym postoju ruszy w lewo - ułamek obrotu śruby będzie niewykorzystany przez ów luz, po czym - wózek zacznie poruszać się zgodnie z założeniami (aż do kolejnej zmiany kierunku). Nie jestem aż takim megalomanem by sądzić, że nikt na to wcześniej nie wpadł , a jedynie - czy taka opcja jest dostępna bądź wykorzystywana w oprogramowaniu..
No cóż, poczekamy - zobaczymy
Pozdrawiam
TEORIA - wszystko wiemy, nic nie działa
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 2103
- Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
- Lokalizacja: mazowieckie
Zobacz w praktyce na maszynce: . Od 7:48 masz zbliżenie pracującego silnika z programowym kasowaniem luzu w mach-u. Na moje oko (jeszcze tego nie sprawdziłem na cnc, wiem z ręcznej pracy na "Zośce") w aluminium, przy niedużym frezie, to działa, ale w stali to już będzie problem. Takie kasowanie to tylko w maszynach z ciężkim stołem na "jaskółkach".
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 33
- Rejestracja: 27 sie 2011, 16:13
- Lokalizacja: Pleszew
Dzięki - właśnie coś takiego miałem na myśli !!
Chmm - czyli moja genialność znalazła swoje pierwsze potwierdzenie.. No trudno, będę musiał się do tego przyzwyczaić i jakoś z tym żyć
Pozdrawiam
Chmm - czyli moja genialność znalazła swoje pierwsze potwierdzenie.. No trudno, będę musiał się do tego przyzwyczaić i jakoś z tym żyć
Pozdrawiam
TEORIA - wszystko wiemy, nic nie działa
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego