FluidNC
: 22 maja 2022, 19:43
Jakiś czas się nie interesowałem i ominęła mnie premiera, ale dzisiaj znalazłem nowy projekt oparty na GRBL i ESP32.
Na razie zainstalowałem na próbę na płytce Espduino32 i pierwsze wrażenia są rewelacyjne.
Jest taka ciekawa sprawa, że z nieznanej przyczyny, na Aliepress strasznie zdrożały klony Arduino i ogólnie układy oparte na ATmega328 i lepszych procesorach Atmela... Wytłumaczenie jakieś na pewno jest, ale ja go nie znam. W każdym razie nieporównywalny co do możliwości i zasobów ESP32 wychodzi sporo taniej od archaicznej ATmegi, co zapewne wróży koniec skansenu opartego na ośmiu bitach i 32 kB flasha... Ja się co prawda wychowałem na 8080 i 8048, znam ich potęgę kiedy są właściwie wykorzystywane do tego do czego się nadają, ale masochizm polegający na płaceniu kilka razy więcej za coś kilka razy gorszego musi w końcu ustąpić ekonomii...
Tak więc na Aliexpress Espduino32 idzie kupić poniżej 20 PLN z wliczoną dostawą, a za klon Arduino UNO krzyczą dwa razy więcej...
Identyczna sytuacja jest z gotowymi kontrolerami GRBL, te na ESP32 idzie dostać za 80 PLN, podczas gdy te na ATmedze 328 kosztują ponad stówkę.
Na razie nic nie wskazuje na to, żeby ten trend miał się zmienić, raczej różnica będzie coraz większa...
Wracając do FluidNC, to podobno działa na Makerbase DLC32 (w tej chwili na Aliexpress 75 PLN z wliczoną dostawą).
Płytkę mam, ale jeszcze nie sprawdzałem, bo to do nowego projektu, który dopiero co rozpocząłem.
Co do samego FluidNC, to jest on "skonstruowany" nieco inaczej. To znaczy jest kompatybilny z GRBL na tyle, że współpracuje z programami pisanymi dla GRBL, czyli zarówno g-kodem jak i senderami (ja testowałem na bCNC), natomiast są spore różnice jeśli chodzi o kompilację i konfigurację.
Ogólnie to są dwie wersje prekompilowanego firmwaru, które "powinny wystarczyć każdemu" (wi-fi albo bluetooth), bo nawet przypisanie pinów układu do funkcji GRBL odbywa się w pliku konfiguracyjnym, wczytywanym przez sterownik przy każdym uruchomieniu, co dla użytkownika jest niewidoczne.
Inaczej mówiąc, wgrywamy do ESP32 jeden albo drugi firmware, potem dogrywamy plik konfiguracji i nie trzeba się babrać w kodzie źródłowym i kompilatorze.
Fajnie to działa, choć przy pierwszym razie można się pogubić.
Także wiele poleceń $ działa inaczej, albo ma inne nazwy, więc tak zupełnie bezboleśnie nie będzie, ale na pewno warto, bo i taniej i lepiej...
I to na razie tyle, jak prace posuną mi się naprzód, to dam znać.
https://github.com/bdring/FluidNC
https://github.com/bdring/FluidNC/wiki/ ... onfiguring
https://github.com/bdring/FluidNC/releases/tag/v3.4.5
https://github.com/diruuu/FluidNC/blob/ ... -v2.0.yaml
Dodane 45 minuty 6 sekundy:
Nie jest malinowo, dokumentacja jest dopiero tworzona...
Chciałem zmienić nazwę urządzenia bluetooth i żadnych informacji nie znalazłem...
Poszukałem jednak w kodzie źródłowym i znalazłem wartość "Bluetooth/Name"...
No i bingo, $Bluetooth/Name wyświetla nazwę urządzenia bluetooth, a $Bluetooth/Name=nazwa ją zmienia...
Ciekawe co jeszcze ten soft potrafi, choć dokumentacja o tym milczy...
Zapomniałem jeszcze dodać, że FluidNC obsługuje kartę SD, można odpowiednią komendą $ uruchomić program z karty...
Natomiast jeśli wgrasz go do Makerbase DLC32, to zapomnij o ekranie dotykowym, bo to tajny wynalazek Makerbase i kod źródłowy nie jest udostępniony. Ja akurat wyświetlacza nie mam zamiaru kupować, mam złe doświadczenia z TFT35, co opisywałem na forum, za to potrzebuję bluetooth zamiast wi-fi, a Makerbase twierdzi że wie lepiej i jest na odwrót...
To jeszcze jeden dowód na to, że jak coś nie jest GPL, to szkoda na to czasu, bo kiedy coś naprawdę będzie potrzebne, to się okaże że nie da rady...
Na razie zainstalowałem na próbę na płytce Espduino32 i pierwsze wrażenia są rewelacyjne.
Jest taka ciekawa sprawa, że z nieznanej przyczyny, na Aliepress strasznie zdrożały klony Arduino i ogólnie układy oparte na ATmega328 i lepszych procesorach Atmela... Wytłumaczenie jakieś na pewno jest, ale ja go nie znam. W każdym razie nieporównywalny co do możliwości i zasobów ESP32 wychodzi sporo taniej od archaicznej ATmegi, co zapewne wróży koniec skansenu opartego na ośmiu bitach i 32 kB flasha... Ja się co prawda wychowałem na 8080 i 8048, znam ich potęgę kiedy są właściwie wykorzystywane do tego do czego się nadają, ale masochizm polegający na płaceniu kilka razy więcej za coś kilka razy gorszego musi w końcu ustąpić ekonomii...
Tak więc na Aliexpress Espduino32 idzie kupić poniżej 20 PLN z wliczoną dostawą, a za klon Arduino UNO krzyczą dwa razy więcej...
Identyczna sytuacja jest z gotowymi kontrolerami GRBL, te na ESP32 idzie dostać za 80 PLN, podczas gdy te na ATmedze 328 kosztują ponad stówkę.
Na razie nic nie wskazuje na to, żeby ten trend miał się zmienić, raczej różnica będzie coraz większa...
Wracając do FluidNC, to podobno działa na Makerbase DLC32 (w tej chwili na Aliexpress 75 PLN z wliczoną dostawą).
Płytkę mam, ale jeszcze nie sprawdzałem, bo to do nowego projektu, który dopiero co rozpocząłem.
Co do samego FluidNC, to jest on "skonstruowany" nieco inaczej. To znaczy jest kompatybilny z GRBL na tyle, że współpracuje z programami pisanymi dla GRBL, czyli zarówno g-kodem jak i senderami (ja testowałem na bCNC), natomiast są spore różnice jeśli chodzi o kompilację i konfigurację.
Ogólnie to są dwie wersje prekompilowanego firmwaru, które "powinny wystarczyć każdemu" (wi-fi albo bluetooth), bo nawet przypisanie pinów układu do funkcji GRBL odbywa się w pliku konfiguracyjnym, wczytywanym przez sterownik przy każdym uruchomieniu, co dla użytkownika jest niewidoczne.
Inaczej mówiąc, wgrywamy do ESP32 jeden albo drugi firmware, potem dogrywamy plik konfiguracji i nie trzeba się babrać w kodzie źródłowym i kompilatorze.
Fajnie to działa, choć przy pierwszym razie można się pogubić.
Także wiele poleceń $ działa inaczej, albo ma inne nazwy, więc tak zupełnie bezboleśnie nie będzie, ale na pewno warto, bo i taniej i lepiej...
I to na razie tyle, jak prace posuną mi się naprzód, to dam znać.
https://github.com/bdring/FluidNC
https://github.com/bdring/FluidNC/wiki/ ... onfiguring
https://github.com/bdring/FluidNC/releases/tag/v3.4.5
https://github.com/diruuu/FluidNC/blob/ ... -v2.0.yaml
Dodane 45 minuty 6 sekundy:
Nie jest malinowo, dokumentacja jest dopiero tworzona...
Chciałem zmienić nazwę urządzenia bluetooth i żadnych informacji nie znalazłem...
Poszukałem jednak w kodzie źródłowym i znalazłem wartość "Bluetooth/Name"...
No i bingo, $Bluetooth/Name wyświetla nazwę urządzenia bluetooth, a $Bluetooth/Name=nazwa ją zmienia...
Ciekawe co jeszcze ten soft potrafi, choć dokumentacja o tym milczy...
Zapomniałem jeszcze dodać, że FluidNC obsługuje kartę SD, można odpowiednią komendą $ uruchomić program z karty...
Natomiast jeśli wgrasz go do Makerbase DLC32, to zapomnij o ekranie dotykowym, bo to tajny wynalazek Makerbase i kod źródłowy nie jest udostępniony. Ja akurat wyświetlacza nie mam zamiaru kupować, mam złe doświadczenia z TFT35, co opisywałem na forum, za to potrzebuję bluetooth zamiast wi-fi, a Makerbase twierdzi że wie lepiej i jest na odwrót...
To jeszcze jeden dowód na to, że jak coś nie jest GPL, to szkoda na to czasu, bo kiedy coś naprawdę będzie potrzebne, to się okaże że nie da rady...