Problem przy wolnym posuwie
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 12
- Rejestracja: 06 paź 2010, 22:27
- Lokalizacja: Wrocław
Problem przy wolnym posuwie
podział kroków ustawiony na sterowniku = 8
ilość kroków na obrót silnika krokowego = 200
przelozenie 1:1
pasek T5
kolo zebate Z20
zgodnie ze wzorem z instrukcji Steps per wynosi 16
przy niskim posuwie (200-600 mm/min) silniki pracuja bardzo glosno, grzeja sie i wpadaja w cos w rodzaju rezonansnu,
problem znika przy predkosciach 2000-3000 mm/min i przyspieszeniu na poziome 300 mm/s^2 lub przy innej wiekszej wartosci wpisanej w Step per np 100-200 i mnieszej predkosci max.
W okienku Step puls i Dir puls mam wpisane 0
jednostki w mach = mm
Co zrobilem zle? Nie wiem czy zastosowanie mniejszego kola np z10 rozwiazaloby ten problem. Czy np. w okienko Steps per wpisac wieksza wartos i korygowac to skala rysunku z ktorego stworzony bedzie gkod?
[ Dodano: 2011-09-08, 15:35 ]
Powaznie nikt nie wie co tam jest naknocone?
Jezeli to cos oczywistego np to przelozenie to prosze mi o tym powiedziec.
ilość kroków na obrót silnika krokowego = 200
przelozenie 1:1
pasek T5
kolo zebate Z20
zgodnie ze wzorem z instrukcji Steps per wynosi 16
przy niskim posuwie (200-600 mm/min) silniki pracuja bardzo glosno, grzeja sie i wpadaja w cos w rodzaju rezonansnu,
problem znika przy predkosciach 2000-3000 mm/min i przyspieszeniu na poziome 300 mm/s^2 lub przy innej wiekszej wartosci wpisanej w Step per np 100-200 i mnieszej predkosci max.
W okienku Step puls i Dir puls mam wpisane 0
jednostki w mach = mm
Co zrobilem zle? Nie wiem czy zastosowanie mniejszego kola np z10 rozwiazaloby ten problem. Czy np. w okienko Steps per wpisac wieksza wartos i korygowac to skala rysunku z ktorego stworzony bedzie gkod?
[ Dodano: 2011-09-08, 15:35 ]
Powaznie nikt nie wie co tam jest naknocone?
Jezeli to cos oczywistego np to przelozenie to prosze mi o tym powiedziec.
Tagi:
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 874
- Rejestracja: 13 sie 2009, 16:15
- Lokalizacja: xxx
kolego
podziałka 8
200 kroków na obrót
jaki skok
ale dalej 8 * 200 to już jest 1600 to podziel przez skok śruby np 4 to masz 400
to wpisujesz w step/per
tak to się liczyło czyli 400 impulsów na 1 mm
ps jakie wartości masz w step pulse i dir pulse , tak kiedyś czytalem i jak masz kable powyżej 1 m to się wpisuje 1 i tak dalej
akceleracja 300 dla krokówek to dużo co świadczy że źle przeliczyłeś step per
podziałka 8
200 kroków na obrót
jaki skok
ale dalej 8 * 200 to już jest 1600 to podziel przez skok śruby np 4 to masz 400
to wpisujesz w step/per
tak to się liczyło czyli 400 impulsów na 1 mm
ps jakie wartości masz w step pulse i dir pulse , tak kiedyś czytalem i jak masz kable powyżej 1 m to się wpisuje 1 i tak dalej
akceleracja 300 dla krokówek to dużo co świadczy że źle przeliczyłeś step per
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
- Lokalizacja: Zgierz
Pewnie 100 mm/obr...dziabi3 pisze:jaki skok
Napęd bezpośrednio pasem zębatym prosto z silnika - tak to pewnie wygląda.
Niezbyt jasno kolega opisał...

W takim przypadku faktycznie 16 kr/mm. Przy małych prędkościach tak to będzie cudacznie chodzić...
Bardzo duże przemieszczenie, jak na jeden obrót silnika. Zastosowałbym przekładnię pośrednią - z 5x. Można zwiększyć podział mikrokrokowy, jeżeli sterownik pozwoli, ale rewelacji nie będzie...
Może koło pasowe 12 Z

Pozdrawiam.
Tomek.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 12
- Rejestracja: 06 paź 2010, 22:27
- Lokalizacja: Wrocław
Jest wlasnie tak jak napisales.pixes2 pisze:Pewnie 100 mm/obr...dziabi3 pisze:jaki skok
Napęd bezpośrednio pasem zębatym prosto z silnika - tak to pewnie wygląda.
Niezbyt jasno kolega opisał...,przełożenie 1:1 między silnikiem a czym..
W takim przypadku faktycznie 16 kr/mm. Przy małych prędkościach tak to będzie cudacznie chodzić...
Bardzo duże przemieszczenie, jak na jeden obrót silnika. Zastosowałbym przekładnię pośrednią - z 5x. Można zwiększyć podział mikrokrokowy, jeżeli sterownik pozwoli, ale rewelacji nie będzie...
Może koło pasowe 12 Z- szału nie będzie, ale zdecydowanie lepiej.
Pozdrawiam.
Tomek.
Zwiekszenie mikrokroku rozwiązaloby problem ale nie jest to mozliwe na tych sterownikach. Niezbedne jest jak wspomniales zastosowanie przekladni.
Dzieki za odpowiedz.
Pozdrawiam
[ Dodano: 2011-10-13, 00:07 ]
Zrobie przekładnie 2 stopniowa / z oszczednosci na pasku drugiego stopnia porusza sie brama
Pierwszy stopien (ilosc zebow na kole):
12/48 T 2,5
Drugi stopien:
10/20 T5 (= 20/40 T2,5)
czyli otrzymujemy:
(0,25*2,5)*(0,5*2,5)=0,78125
1600:0,78125=2048<< ilosc krokow na przejechanie mm
Wydaje mi sie ze jest to z kolei troche za duzo i podejrzewam ze zle to licze
WERSJA OBLICZENIOWA II:
biorac pod uwage samo przelozenie 0,25*0,5=0,125 to przu ostanim kole w przekładni
daje Nam 0,125*20z=2,5
2,5 * 5 (skok) = 12,5
1600:12,5 = 128 krokow/mm
troche za malo
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
- Lokalizacja: Zgierz
Chyba czegoś nie rozumiem...chowder pisze:z oszczednosci na pasku drugiego stopnia porusza sie brama


Sugerowałbym jednak przekładnię 12/60 na pasku T2,5 lub T5. Koło 12Z T2,5 jest tak malutkie, że trudno osadzić je poprawnie na silniku, dlatego obstawiałbym T5 - ale to już znacznie większe koszty. Musisz przemyśleć wybór...
Jako koło napędzające bramę (na jednej osi z kołem 60Z) zastosowałbym T5 16Z.
Taki układ da Ci posuw 16mm/na 1 obrót silnika, co powinno bardzo przyzwoicie działać.
Przy podziale 1/8 będzie 100 imp/mm. Podobny układ mam u siebie i jest ok. Jeżeli Ci to pomoże, jutro mogę wstawić fotkę, jak to wygląda.
Pozdrawiam.
Tomek.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 12
- Rejestracja: 06 paź 2010, 22:27
- Lokalizacja: Wrocław
Tak wlasnie prawdopodobnie bedzie i nie wiedze w tym wiekszego problemu.pixes2 pisze:Chyba czegoś nie rozumiem...w takim układzie pozostaje Ci przekładnia jednostopniowa 12/48, a pasek napędzający bramę będzie fantazyjnie rozpięty na kołach o różnych średnicach
Chyba, że coś źle pojąłem...
Dobrze przeliczylem te przelozenia? Chyba nie moga byc 2 rozne wyniki dla tej samej przekladni. Jak chcesz to zamiesc zdjecia Swojego rozwiazania.
Pozdrawiam
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
- Lokalizacja: Zgierz
No dobra... Nadal nie widzę możliwości zrobienia dwustopniowej przekładni pasowej i napędzania bramy paskiem...chowder pisze:Tak wlasnie prawdopodobnie bedzie i nie wiedze w tym wiekszego problemu.

Co do obliczeń - jeżeli faktycznie jest przekładnia dwustopniowa, to według twoich założeń :
12/48 (4X) i 10/20 (2X) da sumaryczne przełożenie 8X. Teraz, aby cokolwiek dalej policzyć musi być określone koło zębate, które będzie napędzać pasek bramy - to o którym mowa parę linijek wyżej. Jeżeli go nie będzie, to pozostaje jeden stopień - 12/48 i z wyjścia tej przekładni napędzasz bramę kołem 10Z - jaką rolę pełni koło 20Z nie wiem...
Pozdrawiam.
Tomek.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 874
- Rejestracja: 13 sie 2009, 16:15
- Lokalizacja: xxx
kolego ja ostatnio miałem taki sam problem ale silnik gubił kroki z posuwem F10mm/min
bez obciążenia na 50 milimetrów zgubił 30
padł transoptor a silnik grzał się jak Czarnobyl
niedługo zapodaje do testów CSMIO/IP-S Ethernet Motion Controlle i zobaczymy jak krokóweczki będą latały
dodam że po wymianie transoptora silnik wyciąga na bezpośrednim napędzie śruby trapezowej o skoku 1,5 2,5m/min <1800obr/min> przedtem silnik wpadał w rezonans przy 1 m/min
bez obciążenia na 50 milimetrów zgubił 30
padł transoptor a silnik grzał się jak Czarnobyl
niedługo zapodaje do testów CSMIO/IP-S Ethernet Motion Controlle i zobaczymy jak krokóweczki będą latały
dodam że po wymianie transoptora silnik wyciąga na bezpośrednim napędzie śruby trapezowej o skoku 1,5 2,5m/min <1800obr/min> przedtem silnik wpadał w rezonans przy 1 m/min
Mach3 + CSMIO =



