Strona 1 z 1

Problem przy wolnym posuwie

: 04 wrz 2011, 22:32
autor: chowder
podział kroków ustawiony na sterowniku = 8
ilość kroków na obrót silnika krokowego = 200
przelozenie 1:1
pasek T5
kolo zebate Z20

zgodnie ze wzorem z instrukcji Steps per wynosi 16

przy niskim posuwie (200-600 mm/min) silniki pracuja bardzo glosno, grzeja sie i wpadaja w cos w rodzaju rezonansnu,

problem znika przy predkosciach 2000-3000 mm/min i przyspieszeniu na poziome 300 mm/s^2 lub przy innej wiekszej wartosci wpisanej w Step per np 100-200 i mnieszej predkosci max.

W okienku Step puls i Dir puls mam wpisane 0
jednostki w mach = mm

Co zrobilem zle? Nie wiem czy zastosowanie mniejszego kola np z10 rozwiazaloby ten problem. Czy np. w okienko Steps per wpisac wieksza wartos i korygowac to skala rysunku z ktorego stworzony bedzie gkod?

[ Dodano: 2011-09-08, 15:35 ]
Powaznie nikt nie wie co tam jest naknocone?

Jezeli to cos oczywistego np to przelozenie to prosze mi o tym powiedziec.

: 07 paź 2011, 22:56
autor: dziabi3
kolego

podziałka 8
200 kroków na obrót

jaki skok


ale dalej 8 * 200 to już jest 1600 to podziel przez skok śruby np 4 to masz 400

to wpisujesz w step/per

tak to się liczyło czyli 400 impulsów na 1 mm

ps jakie wartości masz w step pulse i dir pulse , tak kiedyś czytalem i jak masz kable powyżej 1 m to się wpisuje 1 i tak dalej


akceleracja 300 dla krokówek to dużo co świadczy że źle przeliczyłeś step per

: 08 paź 2011, 00:21
autor: pixes2
dziabi3 pisze:jaki skok
Pewnie 100 mm/obr...
Napęd bezpośrednio pasem zębatym prosto z silnika - tak to pewnie wygląda.
Niezbyt jasno kolega opisał... :lol:,przełożenie 1:1 między silnikiem a czym..
W takim przypadku faktycznie 16 kr/mm. Przy małych prędkościach tak to będzie cudacznie chodzić...
Bardzo duże przemieszczenie, jak na jeden obrót silnika. Zastosowałbym przekładnię pośrednią - z 5x. Można zwiększyć podział mikrokrokowy, jeżeli sterownik pozwoli, ale rewelacji nie będzie...
Może koło pasowe 12 Z :?: - szału nie będzie, ale zdecydowanie lepiej.

Pozdrawiam.
Tomek.

: 08 paź 2011, 16:31
autor: chowder
pixes2 pisze:
dziabi3 pisze:jaki skok
Pewnie 100 mm/obr...
Napęd bezpośrednio pasem zębatym prosto z silnika - tak to pewnie wygląda.
Niezbyt jasno kolega opisał... :lol:,przełożenie 1:1 między silnikiem a czym..
W takim przypadku faktycznie 16 kr/mm. Przy małych prędkościach tak to będzie cudacznie chodzić...
Bardzo duże przemieszczenie, jak na jeden obrót silnika. Zastosowałbym przekładnię pośrednią - z 5x. Można zwiększyć podział mikrokrokowy, jeżeli sterownik pozwoli, ale rewelacji nie będzie...
Może koło pasowe 12 Z :?: - szału nie będzie, ale zdecydowanie lepiej.

Pozdrawiam.
Tomek.
Jest wlasnie tak jak napisales.
Zwiekszenie mikrokroku rozwiązaloby problem ale nie jest to mozliwe na tych sterownikach. Niezbedne jest jak wspomniales zastosowanie przekladni.
Dzieki za odpowiedz.
Pozdrawiam

[ Dodano: 2011-10-13, 00:07 ]
Zrobie przekładnie 2 stopniowa / z oszczednosci na pasku drugiego stopnia porusza sie brama

Pierwszy stopien (ilosc zebow na kole):
12/48 T 2,5
Drugi stopien:
10/20 T5 (= 20/40 T2,5)

czyli otrzymujemy:

(0,25*2,5)*(0,5*2,5)=0,78125

1600:0,78125=2048<< ilosc krokow na przejechanie mm

Wydaje mi sie ze jest to z kolei troche za duzo i podejrzewam ze zle to licze


WERSJA OBLICZENIOWA II:
biorac pod uwage samo przelozenie 0,25*0,5=0,125 to przu ostanim kole w przekładni
daje Nam 0,125*20z=2,5
2,5 * 5 (skok) = 12,5
1600:12,5 = 128 krokow/mm
troche za malo

: 13 paź 2011, 01:14
autor: pixes2
chowder pisze:z oszczednosci na pasku drugiego stopnia porusza sie brama
Chyba czegoś nie rozumiem... :cool: w takim układzie pozostaje Ci przekładnia jednostopniowa 12/48, a pasek napędzający bramę będzie fantazyjnie rozpięty na kołach o różnych średnicach :mrgreen: Chyba, że coś źle pojąłem...
Sugerowałbym jednak przekładnię 12/60 na pasku T2,5 lub T5. Koło 12Z T2,5 jest tak malutkie, że trudno osadzić je poprawnie na silniku, dlatego obstawiałbym T5 - ale to już znacznie większe koszty. Musisz przemyśleć wybór...
Jako koło napędzające bramę (na jednej osi z kołem 60Z) zastosowałbym T5 16Z.
Taki układ da Ci posuw 16mm/na 1 obrót silnika, co powinno bardzo przyzwoicie działać.
Przy podziale 1/8 będzie 100 imp/mm. Podobny układ mam u siebie i jest ok. Jeżeli Ci to pomoże, jutro mogę wstawić fotkę, jak to wygląda.

Pozdrawiam.
Tomek.

: 13 paź 2011, 19:07
autor: chowder
pixes2 pisze:Chyba czegoś nie rozumiem... :cool: w takim układzie pozostaje Ci przekładnia jednostopniowa 12/48, a pasek napędzający bramę będzie fantazyjnie rozpięty na kołach o różnych średnicach :mrgreen: Chyba, że coś źle pojąłem...
Tak wlasnie prawdopodobnie bedzie i nie wiedze w tym wiekszego problemu.
Dobrze przeliczylem te przelozenia? Chyba nie moga byc 2 rozne wyniki dla tej samej przekladni. Jak chcesz to zamiesc zdjecia Swojego rozwiazania.
Pozdrawiam

: 13 paź 2011, 21:08
autor: pixes2
chowder pisze:Tak wlasnie prawdopodobnie bedzie i nie wiedze w tym wiekszego problemu.
No dobra... Nadal nie widzę możliwości zrobienia dwustopniowej przekładni pasowej i napędzania bramy paskiem... :shock: przy pomocy dwóch pasów... Brakuje, na wspólnej osi z kołem 20Z kółka napędowego do paska ciągnącego bramę
Co do obliczeń - jeżeli faktycznie jest przekładnia dwustopniowa, to według twoich założeń :
12/48 (4X) i 10/20 (2X) da sumaryczne przełożenie 8X. Teraz, aby cokolwiek dalej policzyć musi być określone koło zębate, które będzie napędzać pasek bramy - to o którym mowa parę linijek wyżej. Jeżeli go nie będzie, to pozostaje jeden stopień - 12/48 i z wyjścia tej przekładni napędzasz bramę kołem 10Z - jaką rolę pełni koło 20Z nie wiem...

Pozdrawiam.
Tomek.

: 28 paź 2011, 17:01
autor: dziabi3
kolego ja ostatnio miałem taki sam problem ale silnik gubił kroki z posuwem F10mm/min

bez obciążenia na 50 milimetrów zgubił 30

padł transoptor a silnik grzał się jak Czarnobyl

niedługo zapodaje do testów CSMIO/IP-S Ethernet Motion Controlle i zobaczymy jak krokóweczki będą latały

dodam że po wymianie transoptora silnik wyciąga na bezpośrednim napędzie śruby trapezowej o skoku 1,5 2,5m/min <1800obr/min> przedtem silnik wpadał w rezonans przy 1 m/min