Strona 1 z 2

Gubienie sygnalu DIR

: 05 sie 2010, 13:11
autor: gelo
Mam zainstalowanego MACH3mill. Silniki 1,9Nm, sruby trapezowe TR12x3
Przy wielokrotnym przejezdzie osi tam i spowrotem - pozycja osi zmienia sie systematycznie na "+". Zrobilem maly test i zadalem bardzo malutki dystans ( ok 0,015mm tam i spowrotem) i okazalo sie ze os jedzie tylko na "plus". Wogole nie robi nawrotow!!!. Przy wiekszym dystansie robi, ale jest j/w. Zaznaczam, ze przed nawrotem jest zawsze postoj M0 - wiec to nie jest sprawa dynamiki. o co chodzi?

Wlasnie zrobilem kolejny test. Otoz sygnal dir zmienia sie na wejsciu do drivera ( zbudowany na TA854 ( ze strony ottop.republika.pl), ale silnik kreci tylko w jedna strone przy malutkim przejezdzie j/w. Oczywiscie prad z TA jest ustawiony tylko na 1,5A ( silniki maja znamionowo 3A), ale w czasie trzymania nie mozna srub ukrecic reka. Poza tym jade posuwem bardzo malutkim wiec nie sadze aby z tego powodu gubilo kroki.

: 05 sie 2010, 14:55
autor: ezbig
A może to jest kwestia zaokrąglenia kroku. Masz śruby ze skokiem 3mm, jeśli nie masz odpowiedniej przekładni to ilość kroków na mm wychodzi z końcówką 0,6666... lub 0,3333... W pierwszym przypadku jest zaokrąglenie w górę, w drugim końcówka jest obcinana (stosownie do precyzji przyjętej w mach-u). Biorąc pod uwagę dużą liczbę kroków i to że te końcówki nie dzielą 1 na równe części (po zaokrągleniu) - błąd się zwielokrotnia. Ustaw tak mikrokrok, żeby wystąpił ten drugi przypadek, a teoretycznie błąd powinien być mniejszy. Najlepiej jednak dać przekładnię, żeby wynik był ułamkiem skończonym.

: 05 sie 2010, 18:21
autor: k-m-r1
ewentualnie jak nie to to wejdz w ustawienia i na dole masz impulsy długosc 1-5 daj w obu przypadkach 5
i zrób test 10 x 0,01 mm czyli 10 ruchów i zatrzymanie wróć 0,1 i zobacz ile jest
ewentualnie jak masz lopk milimetrowy napisz grogram tak by robił ruchy co 1 mm i trafiał na skrzyżowanie tak najlepiej widac a najprostrzy sposób i dowiesz sie gdzie jest problem

: 05 sie 2010, 19:10
autor: gelo
No juz probowalem z innym przelozeniem, podzialem kroku i jazda tam i spowrotem.... i tak jak napisalem wyzej - odkrylem, ze jak zadam bardzo maly ruch - to sygnal dir sie zmiania przy nawrotach, ale silnik dalej robi krok w ta sama strone :shock: a to oznacza ze albo dirver cos knoci albo silnik...

: 05 sie 2010, 20:43
autor: grg12
Gubienie kroku przy zmianie kierunku jest opisywane jako jeden z objawów zbyt wolnych transoptorów - szczególnie jeśli na liniach step są szybkie a na dir wolne. O ile pamiętam błedne ustawienie polaryzacji sygnału step w machu też powodowało podobny efekt.

: 05 sie 2010, 20:49
autor: gelo
Ale predkosc jest ustawiona na minimum ( F=20mm/min) wiec jaka to czestotliwosc na transoptorach? Bawilem sie juz z roznymi dlugosciami sygnalu dir i step i dalej kicha. Przy przejazdach +0.015 - 0.015 sygnal dir sie zmienia ( zamontowalem diode LED na linii DIR drivera) a silnik i tak jedzie tylko w jedna strone.
Co wy na to? Juz probowalem zamieniac przewody silnika ale roznica jest tylko taka ze kreci w druga strone.
Trafo mam raczej dobre ( zasilacz siemensa 24V ze sporymi kondensatorami)prad silnikow ustawiony na 1,5A ( nominalnie w katalogu jest 2,5A) - czy to moze byc przyczyna?

: 05 sie 2010, 21:02
autor: grg12
Sygnały step generowane przez MACH są bardzo krótkie - szpilki o szerokości kilku mikrosekund, w konfiguracji (stepper tuning) jest opcja pozwalające je wydłużyć, ale niewiele (do kilkunstu mikrosekund zdaje się). Zmniejszenie prędkości powoduje tylko że się rzadziej pojawiają. Sam się zresztą na tym sparzyłem - policzyłem sobie z "częstotliwości kernela" że impulsy (założyłem 50% wypełnienia) będa miały conajmniej kilkadziesią us, zrobiłem optoizolator i ... du**, trzeba było zrobić drugi (z dużo droższych transoptorów). Nie mam oscyloskopu więc nie potrafię powiedzeć z jakim wyprzedzeniam w stosunku do step jest ustawiana linia dir ale zapewne chodzi o kilka us. Jeśli zaoszczędziłeś na transoptorach lini DIR sterownik dostaje impuls step zanim wejscie dir się ustali i robi krok w złym kierunku, następny jest już we właściwą stronę bo linia DIR pozostaje ustalona.

: 06 sie 2010, 08:34
autor: gelo
Transoptory sa PC817 (czas reakcji 4us - max 18us - to chyba wystarczajaco) takie same transoptory dla syglau step i dir, takze uklady 74HC14N ( wszystko wedlug schematu kolegi ottopa) sa chyba ok

grg12 "Nie mam oscyloskopu więc nie potrafię powiedzeć z jakim wyprzedzeniam w stosunku do step jest ustawiana linia dir ale zapewne chodzi o kilka us"
Zastanawiam sie jak to wlasciwie jest? Logiczne jest ze sygnal DIR musi pojawic sie przed sygnalem STEP, ale czy w machu jest parametr ktory decydowalby o dlugosci zwloki sygnalu STEP?
Mam zamiar sprobowac uruchomic TURBOCNC i porownac efekt z MACH

: 06 sie 2010, 09:06
autor: Piotr Rakowski
Spróbuj z moim STEP2CNC.

Jeśli także nie zadziała - problemem jest Twoja płytka sterująca. Nie jestem elektronikiem, ale wiem, że przed transoptorem jest zawsze rezystor obniżający prąd. W mojej płytce, gdy rezystor miał 330 ohm - była wielka d... Jak zmieniłem na 150 ohm - wszystko działa OK.

Pamiętaj, że płyty główne komputerów PC wykonywane są w wersji 5V i 3.3V. Którą masz? - to możesz zmierzyć na zaciskach rozdzielenia sygnału pinów z LPT. Normalnie (gdy uruchomisz komputer) piny 10,11,13,13 i 15 są w stanie wysokim - czyli miernik na plus dajesz na któryś z tych pinów, a minusem do pina od 18 do 25.

A z tego jaką masz będzie wynikała wielkość opornika na wejściu transoptora.

No może to być także zwyczajnie źle działająca płytka (np. transoptor dla tego sygnału nie działa)...

: 06 sie 2010, 09:38
autor: gelo
Wlasnie zrobilem probe z TurboCNC ( floppy boot disc MSDOS + TurboCNC) i wiecie co? - DZIALA!!! Na 50 cykli tam i spowrotem os nie pomylila sie nawet o 1/100. Jasno wynika z tego ze MACH pieprzy cos z sygnalami STEP i DIR. No chyba ze to WINDA ( nigdy, nigdy, nigdy nie uzywajcie windowsa do systemow RT)
Chcialem sobie ulepszyc i zamienilme turbo na mach, a jak widac trzeba bylo zostac przy starym DOS i TURBO