Strona 1 z 2

Krańcówki raz jeszcze

: 29 wrz 2008, 23:42
autor: beowolf
Witam. Temat krańcówek pojawiał się wiele razy na forum. Jednak pewna sprawa nie daje mi spokoju. Otóż - jeśli włącze funkcje »AUTOLIMIT OVERRIDE to po najechaniu na krańcówkę mach 3 resetuje się i po wciśnięciu reset można znowu poruszać osią. Tyle że można poruszać osią w obie strony co jest, jak dla mnie dużym błędem gdyż należałoby mieć możliwość tylko odjechania z krańcówki a nie jechania dalej w strone końca pola roboczego. Czy jest jakaś opcja która uniemożliwia ruch w stronę krańcówki po najechaniu na nią i ponownym odblokowaniu programu za pomocą reset przy włączonej opcji AUTO LIMIT OVERRIDE????

[ Dodano: 2008-09-30, 12:55 ]
czy naprawde nikt nie wie czemu się tak dzieje i jak temu zaradzić??

: 30 wrz 2008, 19:18
autor: PETERS
Zależy jak masz wszystko spięte i skonfigurowane w programie?? W machu na jednej osi masz: Home, Limit+, Limit-

: 30 wrz 2008, 19:21
autor: Jaszuk88
PETERS pisze:Zależy jak masz wszystko spięte i skonfigurowane w programie?? W machu na jednej osi masz: Home, Limit+, Limit-
czy mógłbyś czytelniej to wyjaśnić

: 30 wrz 2008, 23:20
autor: beowolf
więc ja mam to tak ustawione: Home, X++,X-- mam na jednym pinie. Włączona funkcja Auto Limit Override. No i gdy najade stołem na krańcówkę to program staje, mruga reset i trzeba ponownie wcisnąć reset żeby można było odjechać z krańcówki. Ale możliwe jest nie tylko odjechanie ale również ponownie poruszanie się w kierunku tej krańcówki co może skończyć się zniszczeniem czegoś. Czy można ustawić jakoś żeby po najechaniu na krańcówkę możliwe było tylko odjechanie od krańcówki??

: 01 paź 2008, 00:05
autor: PETERS
Ogólnie to jest tak. Home służy do "bazowania" maszyny - czyli po najechaniu osiami na punkty home "fizycznie" jesteśmy zawsze w tym samym miejscu . Krańcówki X++, X-- itd. powinny się znajdować za krańcówkami home i służą właśnie do zatrzymania maszyny, aby oś nie "jechała dalej" powodując kolizję. Z tym, że oś ma 2 końce z których może zjechać - stąd też X++ i X--

Nie sprawdzałem tego,,, ale wydaje mi się, że aby było tak jak chcesz to musiał byś mieć osobno podpięte X++ i X-- tak aby maszyna wiedziała w którą krańcówkę uderza i tym samym blokowała dalszy przesuw w tym kierunku, ale umożliwiała w 2gim.
Logiczne jest, że jak masz wszystko w jednym pinie to maszyna nie wie tak naprawdę w którą krańcówkę uderzyła... ale jak już mówiłem nie wiem czy tak to dokładnie jest bo nie sprawdzałem tego.... z prostej przyczyny - LPT nie ma tyle wejść.

Podepnij na chwilkę X++ i X-- do osobnych pinów i zobacz czy coś się zmieni.

: 01 paź 2008, 00:19
autor: beowolf
dobrze mówisz. To ma sens. Zobacze to jutro. Szkoda że płytka głowna MB - 1 nie ma osobnych wyjść na X++ i X--

: 01 paź 2008, 00:28
autor: PETERS
Płyta główna to nie problem... problemem jest ograniczona ilość pinów wejściowych i wyjściowych w porcie LPT :wink:

: 01 paź 2008, 00:36
autor: beowolf
tez prawda. Chociaż można podłączyć Z++,X++ i Y++ do jednego pinu i też powinno wystarczyć. A X++ albo X-- można podłączyć razem z home do jednego wspólnego pinu. Dobrze rozumuje??

: 01 paź 2008, 00:48
autor: PETERS
To jest tak... komputer wysyła informacje do sterownika ----> sterownik wysyła do silników ----> a silniki obracają śrubą .... ale nie uwzględnia się przy tym, luzów na śrubie i nakrętce, luzów samej maszyny oraz tego, że silnik może zgubić kroki - Sprowadza sie to do tego, że materiał/narzędzie może się znaleźć w punkcie w którym nie powinno go być Praktycznie jedyną informacją zwrotną przy takim sterowaniu są właśnie sygnały z krańcówek.
Chociaż można podłączyć Z++,X++ i Y++ do jednego pinu
Tak - maszyna się zatrzyma, ale nie będzie wiedziała, która oś "uciekła"

Możesz próbować różnych konfiguracji, ale chyba dojdziesz do tego, że zepniesz 3 razem tak jak do tej pory.

Chociaż nie sprawdzałem tego - może odkryjesz coś nowego - tylko nie zapomnij dla potomności napisać o tym na forum.

: 01 paź 2008, 01:24
autor: beowolf
tak:D sprawdziłem własnie podpięcie X++ i X-- do różnych pinów i niestety ale jest to samo - po zrestartowaniu programu można poruszać w obie strony:/ przecież to nie ma sensu