Programowanie niepełnych łuków

Dyskusje dotyczące programowania G-Code

Autor tematu
sammuel
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 192
Rejestracja: 15 paź 2014, 16:18
Lokalizacja: Poznań

Programowanie niepełnych łuków

#1

Post napisał: sammuel » 20 sty 2019, 19:04

Obrazek
Witam. W sytuacji, w której programuję pełną ćwiartkę okręgu, sytuacja jest prosta, bo podaję G3 U10. W-5. R5. Jednak jak sprawa wygląda w takiej sytuacji jak na tym screenie z programu? Rozchodzi mi się o to według jakiego wzoru program dokonuje obliczeń co do stycznych okręgu. Ze wzorów, których uczono mnie w szkole jestem w stanie wyliczyć jedynie długość łuku, ale nic mi to nie daje, bo muszę podać współrzędne. Wiem, że w dobie takich programów, jak wkleiłem ta wiedza jest mi w zasadzie niepotrzebna, ale lubię wiedzieć co skąd się bierze, bo nigdy nie wiadomo czy nie będę musiał kiedyś tego liczyć na piechotę. Pozdrawiam.



Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1670
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Programowanie niepełnych łuków

#2

Post napisał: grg12 » 20 sty 2019, 19:49

Zakładając że startujemy na dole a linia wiodąca to T1 jest pionowa - środek koła R1 wypadnie 5mm na lewo od T1, z geometrii wiemy że styczna do okręgu jest prostopadła do promienia wiodącego do punktu stycznego oraz że suma kątów trójkąta wynosi 180 stopni. Z tego możemy wyliczyć że promień ze środka R1 do T2 ma nachylenie alpha=180-90-theta. Mając ten kąt liczymy T2 = pozycja środka R1 + 5*(cos(alpha),sin(alpha)). Czy jakoś tak - nie chce mi się myśleć a na dodatek atrament w piórze zasechł...


Autor tematu
sammuel
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 192
Rejestracja: 15 paź 2014, 16:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Programowanie niepełnych łuków

#3

Post napisał: sammuel » 21 sty 2019, 12:51

A mógłbyś trochę jaśniej na przykładzie konkretnego wzoru? Wejście promieniem na kąt umiem sobie policzyć na zasadzie trójkąta wpisanego w okrąg. Moja przeciwprostokątna to promień okręgu, a skoro znam długość przeciwprostokątnej i kąt nachylenia to mogę sobie wyliczyć sinusem i cosinusem resztę długości boków trójkąta. Gorzej jest jednak z "zejściem" z kąta na cylinder. W tym przypadku wychodzi mi na to, że odejmuję od wartości pełnej ćwiartki, te które wyszły mi przy R1. Co jednak w przypadku gdy wchodzę promieniem z kąta, nie na cylinder, a na kolejny kąt, bądź co gorsza zmieniam kierunek?

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1670
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Programowanie niepełnych łuków

#4

Post napisał: grg12 » 21 sty 2019, 13:41

Wybacz ale zdanie "Co jednak w przypadku gdy wchodzę promieniem z kąta, nie na cylinder, a na kolejny kąt, bądź co gorsza zmieniam kierunek?" Jest kompletnie niezrozumiałe. Po wyborze współrzędnych domyślam się że g-kod jest przeznaczony na tokarkę (co tłumaczyłoby "cylinder") ale co konkretnie masz na myśli - nie mam pojęcia. Komentowałem rysunek (screenschot) a nie efekty pracy tokarki.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „G-CODE - programowanie”