Strona 1 z 1

Skalowanie osi obrotowej

: 19 gru 2018, 13:36
autor: exequtor
Jak wyskalować i sterować oś obrotową?
Mam małą chińską frezareczkę CNC 3040 z osią obrotową montowaną na stole.
Program Mach3, osie XYZ wyskalowałem w krokach na milimetr i to działa świetnie.
Natomiast żadnego poradnika odnośnie osi obrotowej nie potrafiłem znaleźć.
Jak mogę wyskalować ją w krokach na stopień kontowy?
Teraz obrotowa oś A na komendę:

Kod: Zaznacz cały

G1 X0 Y0 A0
G1 X0 Y0 A1
Obraca się o jakieś 60 stopni. jak zmienić ustawienia programu żeby 360 stopni oznaczało pełny obrót?
Ewentualnie jakimi komendami g-code operuje się na osi obrotowej?

Re: Skalowanie osi obrotowej

: 19 gru 2018, 14:30
autor: lepi
Podziel to co masz w Motor tuning przez 60.

Re: Skalowanie osi obrotowej

: 20 gru 2018, 00:13
autor: exequtor
Metodą prób i błędów doszedłem do sytuacji w której 10 kroków na mm daje pełny obrót przy 360 mm zadanego ruchu

Kod: Zaznacz cały

G1 X0 Y0 A0
G1 X0 Y0 A360
Urodziło się jeszcze jedno pytanie. Przy takich nastawach bardzo zwolniła mi prędkość obrotowa.
Podniosłem więc ją z 220 mm/min na 1500 mm/min, czy to bezpieczne dla silnika?
Pozostałe identyczne silniki są wyskalowane na 400 kroków na mm z prędkością 220 mm/min.
Prawie sześć razy mniej kroków na min.

Re: Skalowanie osi obrotowej

: 20 gru 2018, 11:28
autor: adam Fx
silnikowi nic nie grozi .. jedynie złe ustawienie może prowadzić do gubienia kroków.
teoretycznie w okienku podaje się ilość kroków nie na mm a na jednostkę czyli jeśli oś jest obrotowa i skalowana w stopniach to powinno być ilość kroków na stopień. wychodzi na to że silnik musi zrobić 10 kroków by obrócić się o 1 stopień -- tak z ciekawości jakie masz przełożenie na 4 osi i mikrokrok na ster?

Re: Skalowanie osi obrotowej

: 20 gru 2018, 11:34
autor: lepi
exequtor pisze:
20 gru 2018, 00:13
Metodą prób i błędów doszedłem do sytuacji w której 10 kroków na mm daje pełny obrót przy 360 mm zadanego ruchu


...
Jeśli masz awersję do mnożenia i dzielenia to zrób lepiej taki test: obróć oś o 3600 stopni i sprawdź czy zatrzyma się w zerze. Potem obróć o 36000 stopni. Jeśli będzie dobrze to dobrze :)