Problem z pozycjonowaniem osi.
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 66
- Rejestracja: 02 mar 2006, 08:41
- Lokalizacja: ubolandia
Problem z pozycjonowaniem osi.
Mam problem z osią X (ster Sinumerik 850).
Objawy są następujące: przy skrawaniu (interpolacja ze sporym obciążeniem) pojawiają się wyraźne skoki (coś jak spline). Widać to mocno przy ruchu w jednym kierunku interpolacji.
Mechanicznie maszyna jest OK.
Sytuacja jest o tyle dziwna, że w tej osi jest liniał pomiarowy oraz enkoder bezpośrednio na silniku.
W celach testowych zrobiłem taki numer: przy włączonych napędach kluczem hakowym naciągałem nakrętkę śruby raz w jedną, raz w drugą stronę. Teoretycznie suport nie powinien drgnąć.
Praktycznie bez większych problemów mogłem naciągnąć nawet do 0,15 !!
Oczywiście po odpuszczeniu suport wrócił na poz pierwotną, ale przy skrawaniu ślady juz by zostały...
Wrzeciennik jest OK (luzy w normie, a i klasa wychodzi bez zarzutu.
Generalnie wydaje się, że jest zbyt mały moment na wale silnika, który utrzymywałby suport w danej pozycji.
Taki dodatkowy przykład: Daję przesuw w Inkramentalu 0,1, a na czujniku przystawionym do suportu widać przesunięcie ok 0,13 i powrót na 0,1.
Podejrzewam napęd, ale jak to sprawdzić na 100%
Może zamienić płyty od osi w SIMOREGu?
Macie jakies doświadczenia w tej materii?
Objawy są następujące: przy skrawaniu (interpolacja ze sporym obciążeniem) pojawiają się wyraźne skoki (coś jak spline). Widać to mocno przy ruchu w jednym kierunku interpolacji.
Mechanicznie maszyna jest OK.
Sytuacja jest o tyle dziwna, że w tej osi jest liniał pomiarowy oraz enkoder bezpośrednio na silniku.
W celach testowych zrobiłem taki numer: przy włączonych napędach kluczem hakowym naciągałem nakrętkę śruby raz w jedną, raz w drugą stronę. Teoretycznie suport nie powinien drgnąć.
Praktycznie bez większych problemów mogłem naciągnąć nawet do 0,15 !!
Oczywiście po odpuszczeniu suport wrócił na poz pierwotną, ale przy skrawaniu ślady juz by zostały...
Wrzeciennik jest OK (luzy w normie, a i klasa wychodzi bez zarzutu.
Generalnie wydaje się, że jest zbyt mały moment na wale silnika, który utrzymywałby suport w danej pozycji.
Taki dodatkowy przykład: Daję przesuw w Inkramentalu 0,1, a na czujniku przystawionym do suportu widać przesunięcie ok 0,13 i powrót na 0,1.
Podejrzewam napęd, ale jak to sprawdzić na 100%
Może zamienić płyty od osi w SIMOREGu?
Macie jakies doświadczenia w tej materii?
Ostatnio zmieniony 19 lut 2007, 10:45 przez McAndy, łącznie zmieniany 1 raz.
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1249
- Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
- Lokalizacja: EU
możesz mu dodać więcej prądu programowo.
skoordynować liniał do enkodera (tacho- w zależności od modelu, mogą być wszystkie 3). ta procedura jest opisana w servismanulau, robi to się przy 10% posuwie i “dostraja” system pomiarowy linowy z osiowym.
przyczyn powstania tej powierzchni może być wiele, począwszy od luzów na łożyskach wrzeciona (może pracują skokowo, zależy od maszyn ale ich żywotność to ~6000h) wyrąbanych przekładniach, luzów na łożyskach rolkowych prowadnicy jakiejś osi, luzów na przekładniach napędowych pasowych, luzów na łożyskach osadczych śrub napędowych, nie wywarzonej oprawce - głowicy itd
aż w końcu weź pod uwagę ze 850 to lata 90 - a maszyny nie są niestety .... wieczne, co to w ogóle za maszyna ?
ponadto jaka pewność ze narzędzie pomiarowe nie kłamie ?
skoordynować liniał do enkodera (tacho- w zależności od modelu, mogą być wszystkie 3). ta procedura jest opisana w servismanulau, robi to się przy 10% posuwie i “dostraja” system pomiarowy linowy z osiowym.
przyczyn powstania tej powierzchni może być wiele, począwszy od luzów na łożyskach wrzeciona (może pracują skokowo, zależy od maszyn ale ich żywotność to ~6000h) wyrąbanych przekładniach, luzów na łożyskach rolkowych prowadnicy jakiejś osi, luzów na przekładniach napędowych pasowych, luzów na łożyskach osadczych śrub napędowych, nie wywarzonej oprawce - głowicy itd
aż w końcu weź pod uwagę ze 850 to lata 90 - a maszyny nie są niestety .... wieczne, co to w ogóle za maszyna ?
ponadto jaka pewność ze narzędzie pomiarowe nie kłamie ?
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 66
- Rejestracja: 02 mar 2006, 08:41
- Lokalizacja: ubolandia
Co do mechaniki to raczej jestem pewny.
Sprawdzałem na każdej stronie prowadnic, nakrętce dwoma różnymi czujnikami.
Wrzeciono jak wcześniej wspomniałem jest OK.
Generalnie im większe posuwy, tym bardziej widoczne ślady.
Możesz opisać tą procedurę dostrajania?
Maszyna centrum Norte z napędami Simoreg.
Sprawdzałem na każdej stronie prowadnic, nakrętce dwoma różnymi czujnikami.
Wrzeciono jak wcześniej wspomniałem jest OK.
Generalnie im większe posuwy, tym bardziej widoczne ślady.
Możesz opisać tą procedurę dostrajania?
Maszyna centrum Norte z napędami Simoreg.
Rok 2007 "... Jeśli dojdziemy do władzy, to uprościmy i obniżymy podatki"
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 18
- Rejestracja: 03 gru 2006, 20:15
- Lokalizacja: Kuźnia Raciborska
Re: Problem z pozycjonowaniem osi.
Hmmm... a nie jest wpisany za duży luz nawrotny??? Dana maszynowa osiowa odpowiadająca za luz nawrotny ma w nazwie "backlash".. z indeksem 0 przetwornik na silniku, z indeksem 1 przetwornik zewnętrzny np. liniał.McAndy pisze:Taki dodatkowy przykład: Daję przesuw w Inkramentalu 0,1, a na czujniku przystawionym do suportu widać przesunięcie ok 0,13 i powrót na 0,1.
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 18
- Rejestracja: 03 gru 2006, 20:15
- Lokalizacja: Kuźnia Raciborska
Dopiero teraz zauważyłem że chodzi o Sinumerika 850. Niestety nie mam dla niego listy parametów.McAndy pisze:Może pamiętasz, który to parametr?
Porównywałem parametry (NC MD N2000 do N2999) obecne z tymi z przed kilku lat i są takie same.
Dla 840D to dana maszynowa specyficzna dla osi MD 32450 BACKLASH[0] przetwornik silnika BACKLASH[1] liniał pomiarowy, przetwornik bezpośredni
Pozdrawiam