problem z wrzecionem szlifierki do plaszczyzn

Dyskusje na temat innych obrabiarek i systemów sterowania stosowanych w maszynach przemysłowych
Awatar użytkownika

Autor tematu
maz
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 894
Rejestracja: 20 cze 2007, 22:55
Lokalizacja: Blachownia
Kontakt:

problem z wrzecionem szlifierki do plaszczyzn

#1

Post napisał: maz » 30 lip 2010, 16:17

Witam. Mam problem z wrzecionem w szlifierce do plaszczyzn. Od czasu do czasu zatrzymuje sie wrzeciono podczas pracy. Nawet wtedy, gdy pracuje tylko wrzeciono, bez obciążenia. Ma ktos pomysl, co moze byc przyczyna takiego stanu?


Kazde parametry sa idealne, czasami tylko narzedzia sa malo wytrzymale :-)
Kazdy wymiar da sie osiagnac, czasami wystaczy docisnac mocniej urzadzenie pomiarowe ;-)

Tagi:


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 5341
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#2

Post napisał: jasiu... » 30 lip 2010, 17:14

Mam pomysł. W szlifierkach minimalny brak smarowania i przy tych prędkościach masz wrzeciono zatarte. Dlatego stosuje się czujnik ciśnienia oleju, przerywający pracę, jeśli ciśnienie spadło. Mogą być dwie przyczyny:
1. Za niski poziom oleju podczas pracy wrzeciona.
2. Zepsuty czujnik, czasem (zdecydowanie rzadziej) pompa.

Dołożę - za gęsty, stary, bądź nie tej klasy olej.


CFA
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1676
Rejestracja: 28 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: CFA » 30 lip 2010, 19:31

jasiu... pisze:W szlifierkach minimalny brak smarowania i przy tych prędkościach masz wrzeciono zatarte
Ale to chyba nie w takich szlifierkach, tylko w takich jakie produkujesz :-).
W takiej magnesówce, to pewnie jest 1500 obr/min ściernicy z normalnego trójfazowego
(ewentualnie jakieś paski do tego) i to pewnie bez takich zabezpieczeń.
Nie mam pomysłu co jest przyczyną takich zatrzymań. Staje i co? Musisz czekać żeby ruszyło?
Po dłuższej pracy? Jeśli silnik wyłącza się z powodu przeciążenia termicznego, to szukaj przyczyny przeciążenia (jakieś opory w łożyskach, przekładni), ale to może być wiele powodów.

Awatar użytkownika

Autor tematu
maz
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 894
Rejestracja: 20 cze 2007, 22:55
Lokalizacja: Blachownia
Kontakt:

#4

Post napisał: maz » 30 lip 2010, 19:48

Jesli potrzymam za dlugo na zatrzymanym to wywala stycznik w maszynie. Jak przerwe stopem, to ponownie ruszy z przycisku. Tez mi sie wydaje, ze to wina oleju, bo byl niski poziom, dolałem, ale nie duzo bo mialem akurat dosc gesty. Jutro moze sie wybiore po jakis lepszy olej i wymienie.
Kazde parametry sa idealne, czasami tylko narzedzia sa malo wytrzymale :-)
Kazdy wymiar da sie osiagnac, czasami wystaczy docisnac mocniej urzadzenie pomiarowe ;-)


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 5341
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#5

Post napisał: jasiu... » 30 lip 2010, 20:56

maz pisze:Tez mi sie wydaje, ze to wina oleju, bo byl niski poziom, dolałem, ale nie duzo bo mialem akurat dosc gesty.
Tak zwana magnesówka to jest bardzo precyzyjne urządzenie. Jakiekolwiek luzy i zamiast pięknej powierzchni będziesz miał pralkę. O szlifierki trzeba dbać i olej dolewać według instrukcji. To o tyle ważne, że z zatartym wrzecionem nie dasz sobie rady (szlifowanie wału plus skrobanie, pasowanie tulejek). Tam tarcza musi być bardzo sztywno mocowana (nie może podskakiwać). Nie masz racji CFA, że to proste rozwiązanie. Proste, ale bardzo precyzyjne. Proponuję przepłukać układ chłodzenia, a później zalać właściwym olejem. No chyba, że maszyna służy okazjonalnie do ostrzenia sitek do mięsa. Choć wtedy też lepiej o nią dbać, bo normalnie szkoda maszyny. Jeśli na czymkolwiek oszczędzasz, to niech środki do smarowania będą na końcu rzeczy, które "kupujesz aniej". To się normalnie zawsze zemści i koszty są większe, niż pozorne oszczędności.


CFA
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1676
Rejestracja: 28 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Wrocław

#6

Post napisał: CFA » 30 lip 2010, 21:13

jasiu... pisze: Nie masz racji CFA, że to proste rozwiązanie. Proste, ale bardzo precyzyjne.
Chodziło mi raczej o to, że nie ma tam wielkich prędkości obrotowych wrzeciona wymagających jakichś wyszukanych systemów zabezpieczeń i smarowania ze względu na obroty. Ale przyznam szczerze, że rozwiązań w zakresie smarowania tych maszyn i stosowanych zabezpieczeń napędu nie znam.


zdzicho
Posty w temacie: 1

#7

Post napisał: zdzicho » 31 lip 2010, 15:55

W zależności od tego czy jest to wrzeciono na łożyskach ,czy na panewkach przyczyny mogą być różne.
W obu przypadkach może to być zatarcie łożysk,lub panewek wobec braku smarowania.
W przypadku panewek w grę chodzi również regulacja panewek. Jeśli są za ciasne ,to zimne wrzeciono zawsze ruszy,ale szybko się nagrzeje i zakleszczy się ( nie pomogą tu żadne oleje).Da się uruchomić po ostygnięciu.
Olej do wrzeciona ,to nie jakiś tam olej. Musi mieć małą lepkość(rzadki jak woda).Stosuje się oleje wrzecionowe, lub turbinowe. Czasem z dodatkiem nafty dla zmniejszenia lepkości.
Jeśli olej będzie zbyt lepki(gęsty),to klin smarny nie powstanie. Jeśli zbyt rzadki to coś tam powstanie, ale nie podniesie wału. W obu przypadkach skutkuje to zatarciem.
Zatarty wał nie zawsze trzeba szlifować. To zależy od jego stanu. Jeśli są tylko nalepy z brązu ,bez bruzd i zniekształceń ,to wystarczy je usunąć , a panewki wyskrobać i wyregulować.


wieslawbarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 847
Rejestracja: 05 gru 2006, 22:28
Lokalizacja: Bielsko Biała

#8

Post napisał: wieslawbarek » 31 lip 2010, 20:13

Miałem to samo na szlifierce ruskiej MC3 nie wiem co było pierwsze Mc3 czy SPB 30 konstrukcja taka sama wrzeciono silnika jest jednocześnie wrzecionem ściernicy.Chciałem skasowac luz by uzyskać odpowiednią jakość szlifu no i tu problem po kilkunastu czy kilkudzieśięciu minutach stop .Przeszlifowałem wał i doskrobałem panewkę brązową i teraz nie ma problemu .Wał z początku obraca się cieżko (zanika poduszka olejowa nawet po krótkim postoju)ale po mniej niż pół obrotu musi obracać się bardzo lekko.Olej tak jak mówi kolega Zdzicho raczej rzadki ja stosuje z powodzeniem aż wstyd się przyznać HL32 no i jeszcze samo uszczelnienie korpusu panewki aby ten olej ciągle nie wyciekał(teraz są dobre silikony po roku poziom oleju prawie nie spadł)


stal-com
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 56
Rejestracja: 04 sty 2008, 21:19
Lokalizacja: Bestwina

#9

Post napisał: stal-com » 01 sie 2010, 22:20

No tak tyle tylko że kolega pisze że tylko od czasu do czasu się mu tylko zatrzymuje wrzeciono, a jak by się coś przycierało to za każdym razem przecież by zatrzymywało,

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Inne obrabiarki przemysłowe”