Witam, w ubiegłym roku w ramach pracy dyplomowej na Politechnice Łódzkiej stworzyłem od podstaw program sterujący oraz układ sterowania dla manipulatora SCARA. Poniżej linki do filmów na Youtube.
Obecnie myślę nad stworzeniem podobnego programu obsługującego roboty o różnych strukturach kinematycznych oraz układu sterowania dla potrzeb amatorskiej robotyki.
: 22 gru 2010, 11:16
autor: mariaczi
świetna robota!
: 22 gru 2010, 21:20
autor: jarekk
Tak - przyjemnie patrzeć. Widać że było naprawdę dużo pracy przy tym projekcie.
: 04 gru 2011, 20:24
autor: ucy7400
Możesz coś więcej napisać o sterowaniu robota?
1. Rozumiem, że robot nie posiadał żadnego "firmowego" oprogramowania/sterowania - zbudowana została całość kontroli - od sterowania silnikiem, przez kinematykę do języka sterującego?
2. Czy takim systemem możesz sterować innego, istniejącego robota SCARA - podłączając się do jego sterowania silnikiem?
3. Czy możliwe jest sterowanie innym robotem przez połączenie Twój Program PC - inny robot, z jego własnym sterownikiem silników, ewentualnie sterownikiem kinematyki?
4. Jaką osiągnąłeś dokładność, powtarzalność ruchów?
: 04 gru 2011, 22:27
autor: kejtu
1) Ponieważ stary układ sterowania nie nadawał się do użytku, wszystko zaprojektowałem i wykonałem od podstaw, wykorzystując jedynie sama konstrukcje robota, jego napędy i zasilacz.
2) Teoretycznie systemem powinno dać się sterować każdym robotem SCARA który wyposażony jest w napędy z enkoderami. Ewentualnie wymagana by była regulacja nastawów regulatora PI i zmiana sterowników silników w zależności od ich typu.
3) Ponieważ generowanie trajektorii realizowane jest przez program PC (co jest kiepskim pomysłem) konieczny by był jakiś translator który tłumaczył by informacje wysyłane z PC na zrozumiały język dla innego sterownika.
4) Generator trajektorii na komputerze pc przesyła do sterownika w równych interwałach czasowych kolejne położenia dla każdego silnika. Na tej podstawie silnik wykonuje kolejny "krok", natomiast jego rzeczywista pozycja względem zadanej korygowana jest za pomocą sprzężenia zwrotnego z enkoderów zainstalowanych na wałach silników.