Paulina1300 pisze:na jakiej zasadzie się otwierają żaluzje silnika
Przeważnie żaluzje w osłonie silnika lotniczego otwierane i zamykane są hydraulicznie w połączeniu z czujnikiem temperatury, z uwagi na fakt dużego oporu stawianego przez przepływające powietrze podczas lotu. Odpowiedni kąt ich otwarcia reguluje strumień powietrza wypadającego z komory silnikowej (kryza), tym samym utrzymuje silnik w odpowiedniej temperaturze podczas pracy.
W modelarstwie lotniczym mechanizację taką uzyskuje się najprościej poprzez zmianę średnicy opaski z drutu "cięgła" połączoną z jednej strony z serwem.
Paulina1300, w sumie to będzie prosta konstrukcja, tylko opis Twojego problemu, wprowadza dużo wątpliwości i niedomówień.
Czy nie prościej i bardziej estetycznie było by wykonać ów model w formie graniastosłupa?
Najpierw chcesz pociągać kolejno za sznureczki, potem otwarcie żaluzji uzależniasz do podniesienia pierścienia, nie wiemy czy wszystkie żaluzje mają się otworzyć jednocześnie, czy kolejno na całym obwodzie każdego pierścienia, czy otwierać się w sekwencji pionowej.
Czy konstrukcja będzie pracować tylko w pozycji pionowej, czy zamknięcie żaluzji ma nastąpić samoczynnie po odstawieniu kolumny. Czy poszczególne pierścienie mają być, połączone tylko sznurkami i swobodnie dyndać na boki, czy przesuwać się góra-dół na jakimś rdzeniu, prowadnicy...??????????????????????????????
Niezależnie czy żaluzje wykonasz wyprofilowane, czy płaskie dobrze było by je zaopatrzyć w dźwignie od wew. strony, mocowaną powyżej osi obrotu zawiasu, która zredukuje siłę potrzebną do ich otwarcia, i oczywiście ogranicznik otwarcia żaluzji do 90°. Długością tej dźwigni będziesz mogła wyregulować odstęp pomiędzy segmentami podczas rozciągania
Widzę to tak..., unosisz pierwszy pierścień otwierając tym samym jego żaluzję dookoła, unosząc go wyżej, powodujesz uniesienie następnego i otwarcie żaluzji w drugim, jeszcze wyżej unosi się trzeci otwierając swoje żaluzje, i że za każdym razem chcesz uzyskać pełne otwarcie... Czy dobrze zrozumiałem????????
Jeśli tak, to żaluzje będą się otwierały pod wpływem ciężaru kolejnych pierścieni, dlatego musisz zastosować dźwignie najlepiej pod kątem rozwartym do płaszczyzny żaluzji, co znacznie ułatwi jej otwarcie. W takim układzie w dolnym pierścieniu będziesz musiała zastosować odwrócony napęd.
Jeszcze prościej będzie Ci zbudować taki model z jednoczesnym otwarciem wszystkich żaluzji.
No chyba że, Twoje wyobrażenia były diametralnie inne, to doprecyzuj zagadnienie.
I czy to ma lecieć w kosmos
