Strona 1 z 2

zmiana mikrokroku w półkrok przy dużej prędkości...

: 20 maja 2005, 11:04
autor: markcomp77
...a przy bardzo dużej prędkości w krok

W ten sposób udało by się wycisnąć z silnika - jeszcze troszeczkę... zwłaszcza osiągi w zakresie większych prędkości :!:

Można by coś takiego zbudować jako blok wstawiony pomiędzy We/wy (BOB) a sterownik silnika.

zapraszam do dyskusji...:D

: 20 maja 2005, 12:38
autor: rchobby
No ładnie, wyjdzie niezła kaszana.
Program ma ustawione 1600 krok/mm a spec układ przerobi to na 200 krok/mm na końcu silnik będzie kręcił 8x szybciej bo tyle wiecej dostanie impulsów ale program pozostanie w starych ustawieniach. Jakikolwiek dzielnik elektroniczny wprowadzi błędy frezowania.
Jedyne rozwiązanie takiego tematu to napisanie własnego programu sterującego i zrobienie specjalnego sterownika.

: 20 maja 2005, 12:59
autor: anoda
A ponadto jak określić w ktorym momencie przełączyć rodzaj sterowania ,żeby nie dodać doatkowego ruchu przy zmianie kroku. Sterownik musiałby wysyłać informację o położeniu "pozycji w pełnym kroku"

: 20 maja 2005, 13:05
autor: markcomp77
rchobby pisze:No ładnie, wyjdzie niezła kaszana.
Program ma ustawione 1600 krok/mm a spec układ przerobi to na 200 krok/mm na końcu silnik będzie kręcił 8x szybciej bo tyle wiecej dostanie impulsów ale program pozostanie w starych ustawieniach. Jakikolwiek dzielnik elektroniczny wprowadzi błędy frezowania.
Jedyne rozwiązanie takiego tematu to napisanie własnego programu sterującego i zrobienie specjalnego sterownika.
a dlaczego nie zrobić TEGO jedynie jako blok pośredniczący... nazwijmy go BUF

1. BUF posiada sterowanie trybem pracy sterownika... zapamiętuje po włączeniu stan - czyli w jaki stanie sterowania jest silnik

2. BUF ustala początkowy tryb pracy... np. na mikrokrok 1/8 - i w ten sposób konfigurujemy nasz program sterujący (np. turbocnc) - nic więcej o istnieniu naszego BUF program wiedzieć nie musi - no może poza tym, że silnik może kręcić się szybciej :!:

3. w momencie gdy komputerek BUF-a stwierdzi osiągniecie pierwszej prędkości przełączenie V1 (1/8->1/2) - czeka do osiągnięcia mikrokroku przechodzące przez zero (musi pamiętać stany od samego restartu) - bo to jest jedyny właściwy moment przejścia z trybu 1/8 do 1/2... od tego momentu BUF zamienia cztery wejściowe kroki - w jeden krok sterujący sterownikiem (oczywiście równocześnie zmienia tryb pracy na 1/2)

...itd przy deakceleracji należy wrócić do mikrokroku...

pewnymi utrudnieniami zagadnienia jest określenie prędkości V1 i V2... muszą być określone indywidualnie dla określonego silnika...

[ Dodano: 2005-05-20, 13:08 ]
anoda pisze:A ponadto jak określić w ktorym momencie przełączyć rodzaj sterowania ,żeby nie dodać doatkowego ruchu przy zmianie kroku. Sterownik musiałby wysyłać informację o położeniu "pozycji w pełnym kroku"
to daje się zrobić przez pamiętanie stanu od momentu po resecie układu... wiadomo od jakiego stanu zaczyna sterownik po restarci

[ Dodano: 2005-05-20, 13:09 ]
można nawet dodać dla spokoju dodatkowe sterowanie resetem sterownika

: 20 maja 2005, 13:19
autor: anoda
Noo tak !
Ale jeden problem - skąd mamy wiedzieć, że możemy przyspieszać, bo odcinek nie jest krótki i przychodzący sygnał kroku nie jest ostatnim. Do sterownika musiałaby przyjść informacja ile w danej lini rozkazowej będzie kroków i np. jaki będzie czas realizacji lub odstęp czasowy między krokami chyba, że całą sekwencję sterującą wyslemy z "płyty głónej" i z tamtąd będzie realizowany pełny algorytm prędkości.

: 20 maja 2005, 13:31
autor: markcomp77
anoda pisze:Noo tak !
Ale jeden problem - skąd mamy wiedzieć, że możemy przyspieszać, bo odcinek nie jest krótki i przychodzący sygnał kroku nie jest ostatnim. Do sterownika musiałaby przyjść informacja ile w danej lini rozkazowej będzie kroków i np. jaki będzie czas realizacji lub odstęp czasowy między krokami.
zazwyczaj rozpędzony silnik... nawet jak by mu turbocnc nakazał to szybko się nie zatrzyma :(

dlatego tego rodzaju programy zawierają pewien schemat sterowania...

jeżeli silnik ma przenieść COŚ z punku X1 do X2 - to najpierw silnik jest przyśpieszany w/g założonego profilu, następnie osiąga prędkość maksymalną (jeśli droga jest długa i czas na to pozwala) - i zanim silnik się zatrzyma po dotarciu do X2... trzeba ustalić wystarczająco wczesny początek hamowania (deakceleracji)

trudno mi sobie wyobrazić, że ktoś robi to inaczej - przecież wtedy nasz wspaniały silnik krokowy - będzię tracił kroki

układ BUF będzie poprawnie działał wtedy kiedy prędkości V1 i V2 zostaną ustalone na tyle wysoko aby potencjalnie możliwy błąd modulo 8 nie mógł mieć miejsca... zadany profil deakceleracji poniżej V1 powinien wysłać jeszcze więcej impulsów niż 8 do zahamowania

[ Dodano: 2005-05-20, 13:54 ]
jeszcze dodatkowo... wystarczająco duże V1 i V1 ma powodować to, że układa traciłby rozdzielczość (po przełączeniach 1/8->1/2-1) tylko podczas szybkiego przemieszczania... nie przy pracy gdzie szybkość jest mniejsza - a rodzielczość układu ma znaczenie

: 20 maja 2005, 13:57
autor: rchobby
Rozważania dotyczą frezowania czy przejazdów pomiędzy frezowaniami?
Jeżeli pierwszego zagadnienia to nie widzę przyszłości takiego rozwiązania, prędkości zależą od parametrów obróbki - materiału, freza, grubości zbieranego materiału, rodzaju obróbki zgrubna/dokładna - jak to można powiązać z BUF'em?
W drugim przypadku (G00), maszyna wykonuje ruch z maksymalną dopuszczalną prędkością, ile możemy zyskać stosując BUF? Raczej niewiele może 10%, natomiast bardzo komplikujemy układ i powstaje źródło dodatkowych błędów.

: 20 maja 2005, 14:05
autor: 251mz
czy ja dobrze rozumiem z tej dyskusji?? zmnijszajac rozdzielczosc silnika zwiekszamypredksc??

: 20 maja 2005, 14:25
autor: markcomp77
251mz pisze:czy ja dobrze rozumiem z tej dyskusji?? zmnijszajac rozdzielczosc silnika zwiekszamypredksc??
rozdzielczość silnika rośnie przy sterowaniu mikrokrokowy... czyli zmieniając mikrokrok w krok zmniejszamy rozdzielczość układu

silnik sterowany krokowo może posiadać lepszy moment przy dużych prędkościach... jednak przy mniejszych prędkościach mikrokrok jest najleprzy

[ Dodano: 2005-05-20, 14:55 ]
rchobby pisze:Rozważania dotyczą frezowania czy przejazdów pomiędzy frezowaniami?
Jeżeli pierwszego zagadnienia to nie widzę przyszłości takiego rozwiązania, prędkości zależą od parametrów obróbki - materiału, freza, grubości zbieranego materiału, rodzaju obróbki zgrubna/dokładna - jak to można powiązać z BUF'em?
W drugim przypadku (G00), maszyna wykonuje ruch z maksymalną dopuszczalną prędkością, ile możemy zyskać stosując BUF? Raczej niewiele może 10%, natomiast bardzo komplikujemy układ i powstaje źródło dodatkowych błędów.

jak widać kolega widzi same wady.. tej drobnej komplikacji układu jakim jest BUF :(

a jakie można by zobaczyć jednak zalety :?:

-wzrost momentu przy dużej prędkości
-oraz wzrost maksymalnej prędkości układu
-układ sterownika (jego klucze) będzie się troszeczkę mniej grzał
-sam silnik będzie troszeczkę mniej goroący

wady... no cóż, jeśli ustawimy punkt pracy (wartość V1 i V2) niżej - tak aby pół-krok i krok dotyczył również właściwego frezowania - to wtedy dynamicznie będzie ulegała zmianie rozdzielczość układu - ale możliwe będzie frezowanie przy większej prędkości (jeśli to jest możliwe)

...tę wadę utraty rozdzielczości nie nazwałbym błędem - a ceną za wyższą szybkość

sam układ w sposób najprostszy można by zbudować na dodatkowym PC-cie... gdzie łatwo można by rozwijać koncepcje modyfikacji sterowania... a potem zaszyć to w avr/pic/whatever...

taki układ łatwo mógłby realizować inne funkcje...

Pytanie o przełączanie

: 24 maja 2005, 13:00
autor: Mariusz H.
Wszystko pięknie i ładnie.

Pytanie tylko czy to się opłaci.

Tzn. O ile wzrasta procentowo prędkość i o ile wzrasta moment obrotowy ?
Jeśli jest to 5 czy 10% to moim zdaniem sprawa takiej komplikacji układu jest bez sensu.

Po za tym pytanie kolejne do jakiej prędkości chcemy rozpędzić układ i czy miewyważenia dynamiczne pozwolą nam na to ?