Strona 1 z 2
zmiana mikrokroku w półkrok przy dużej prędkości...
: 20 maja 2005, 11:04
autor: markcomp77
...a przy bardzo dużej prędkości w krok
W ten sposób udało by się wycisnąć z silnika - jeszcze troszeczkę... zwłaszcza osiągi w zakresie większych prędkości
Można by coś takiego zbudować jako blok wstawiony pomiędzy We/wy (BOB) a sterownik silnika.
zapraszam do dyskusji...

: 20 maja 2005, 12:38
autor: rchobby
No ładnie, wyjdzie niezła kaszana.
Program ma ustawione 1600 krok/mm a spec układ przerobi to na 200 krok/mm na końcu silnik będzie kręcił 8x szybciej bo tyle wiecej dostanie impulsów ale program pozostanie w starych ustawieniach. Jakikolwiek dzielnik elektroniczny wprowadzi błędy frezowania.
Jedyne rozwiązanie takiego tematu to napisanie własnego programu sterującego i zrobienie specjalnego sterownika.
: 20 maja 2005, 12:59
autor: anoda
A ponadto jak określić w ktorym momencie przełączyć rodzaj sterowania ,żeby nie dodać doatkowego ruchu przy zmianie kroku. Sterownik musiałby wysyłać informację o położeniu "pozycji w pełnym kroku"
: 20 maja 2005, 13:05
autor: markcomp77
rchobby pisze:No ładnie, wyjdzie niezła kaszana.
Program ma ustawione 1600 krok/mm a spec układ przerobi to na 200 krok/mm na końcu silnik będzie kręcił 8x szybciej bo tyle wiecej dostanie impulsów ale program pozostanie w starych ustawieniach. Jakikolwiek dzielnik elektroniczny wprowadzi błędy frezowania.
Jedyne rozwiązanie takiego tematu to napisanie własnego programu sterującego i zrobienie specjalnego sterownika.
a dlaczego nie zrobić TEGO jedynie jako blok pośredniczący... nazwijmy go BUF
1. BUF posiada sterowanie trybem pracy sterownika... zapamiętuje po włączeniu stan - czyli w jaki stanie sterowania jest silnik
2. BUF ustala początkowy tryb pracy... np. na mikrokrok 1/8 - i w ten sposób konfigurujemy nasz program sterujący (np. turbocnc) - nic więcej o istnieniu naszego BUF program wiedzieć nie musi - no może poza tym, że silnik może kręcić się szybciej
3. w momencie gdy komputerek BUF-a stwierdzi osiągniecie pierwszej prędkości przełączenie V1 (1/8->1/2) - czeka do osiągnięcia mikrokroku przechodzące przez zero (musi pamiętać stany od samego restartu) - bo to jest jedyny właściwy moment przejścia z trybu 1/8 do 1/2... od tego momentu BUF zamienia cztery wejściowe kroki - w jeden krok sterujący sterownikiem (oczywiście równocześnie zmienia tryb pracy na 1/2)
...itd przy deakceleracji należy wrócić do mikrokroku...
pewnymi utrudnieniami zagadnienia jest określenie prędkości V1 i V2... muszą być określone indywidualnie dla określonego silnika...
[ Dodano: 2005-05-20, 13:08 ]
anoda pisze:A ponadto jak określić w ktorym momencie przełączyć rodzaj sterowania ,żeby nie dodać doatkowego ruchu przy zmianie kroku. Sterownik musiałby wysyłać informację o położeniu "pozycji w pełnym kroku"
to daje się zrobić przez pamiętanie stanu od momentu po resecie układu... wiadomo od jakiego stanu zaczyna sterownik po restarci
[ Dodano: 2005-05-20, 13:09 ]
można nawet dodać dla spokoju dodatkowe sterowanie resetem sterownika
: 20 maja 2005, 13:19
autor: anoda
Noo tak !
Ale jeden problem - skąd mamy wiedzieć, że możemy przyspieszać, bo odcinek nie jest krótki i przychodzący sygnał kroku nie jest ostatnim. Do sterownika musiałaby przyjść informacja ile w danej lini rozkazowej będzie kroków i np. jaki będzie czas realizacji lub odstęp czasowy między krokami chyba, że całą sekwencję sterującą wyslemy z "płyty głónej" i z tamtąd będzie realizowany pełny algorytm prędkości.
: 20 maja 2005, 13:31
autor: markcomp77
anoda pisze:Noo tak !
Ale jeden problem - skąd mamy wiedzieć, że możemy przyspieszać, bo odcinek nie jest krótki i przychodzący sygnał kroku nie jest ostatnim. Do sterownika musiałaby przyjść informacja ile w danej lini rozkazowej będzie kroków i np. jaki będzie czas realizacji lub odstęp czasowy między krokami.
zazwyczaj rozpędzony silnik... nawet jak by mu turbocnc nakazał to szybko się nie zatrzyma
dlatego tego rodzaju programy zawierają pewien schemat sterowania...
jeżeli silnik ma przenieść COŚ z punku X1 do X2 - to najpierw silnik jest przyśpieszany w/g założonego profilu, następnie osiąga prędkość maksymalną (jeśli droga jest długa i czas na to pozwala) - i zanim silnik się zatrzyma po dotarciu do X2... trzeba ustalić wystarczająco wczesny początek hamowania (deakceleracji)
trudno mi sobie wyobrazić, że ktoś robi to inaczej - przecież wtedy nasz wspaniały silnik krokowy - będzię tracił kroki
układ BUF będzie poprawnie działał wtedy kiedy prędkości V1 i V2 zostaną ustalone na tyle wysoko aby potencjalnie możliwy błąd modulo 8 nie mógł mieć miejsca... zadany profil deakceleracji poniżej V1 powinien wysłać jeszcze więcej impulsów niż 8 do zahamowania
[ Dodano: 2005-05-20, 13:54 ]
jeszcze dodatkowo... wystarczająco duże V1 i V1 ma powodować to, że układa traciłby rozdzielczość (po przełączeniach 1/8->1/2-1) tylko podczas szybkiego przemieszczania... nie przy pracy gdzie szybkość jest mniejsza - a rodzielczość układu ma znaczenie
: 20 maja 2005, 13:57
autor: rchobby
Rozważania dotyczą frezowania czy przejazdów pomiędzy frezowaniami?
Jeżeli pierwszego zagadnienia to nie widzę przyszłości takiego rozwiązania, prędkości zależą od parametrów obróbki - materiału, freza, grubości zbieranego materiału, rodzaju obróbki zgrubna/dokładna - jak to można powiązać z BUF'em?
W drugim przypadku (G00), maszyna wykonuje ruch z maksymalną dopuszczalną prędkością, ile możemy zyskać stosując BUF? Raczej niewiele może 10%, natomiast bardzo komplikujemy układ i powstaje źródło dodatkowych błędów.
: 20 maja 2005, 14:05
autor: 251mz
czy ja dobrze rozumiem z tej dyskusji?? zmnijszajac rozdzielczosc silnika zwiekszamypredksc??
: 20 maja 2005, 14:25
autor: markcomp77
251mz pisze:czy ja dobrze rozumiem z tej dyskusji?? zmnijszajac rozdzielczosc silnika zwiekszamypredksc??
rozdzielczość silnika rośnie przy sterowaniu mikrokrokowy... czyli zmieniając mikrokrok w krok zmniejszamy rozdzielczość układu
silnik sterowany krokowo może posiadać lepszy moment przy dużych prędkościach... jednak przy mniejszych prędkościach mikrokrok jest najleprzy
[ Dodano: 2005-05-20, 14:55 ]
rchobby pisze:Rozważania dotyczą frezowania czy przejazdów pomiędzy frezowaniami?
Jeżeli pierwszego zagadnienia to nie widzę przyszłości takiego rozwiązania, prędkości zależą od parametrów obróbki - materiału, freza, grubości zbieranego materiału, rodzaju obróbki zgrubna/dokładna - jak to można powiązać z BUF'em?
W drugim przypadku (G00), maszyna wykonuje ruch z maksymalną dopuszczalną prędkością, ile możemy zyskać stosując BUF? Raczej niewiele może 10%, natomiast bardzo komplikujemy układ i powstaje źródło dodatkowych błędów.
jak widać kolega widzi same wady.. tej drobnej komplikacji układu jakim jest BUF
a jakie można by zobaczyć jednak zalety
-wzrost momentu przy dużej prędkości
-oraz wzrost maksymalnej prędkości układu
-układ sterownika (jego klucze) będzie się troszeczkę mniej grzał
-sam silnik będzie troszeczkę mniej goroący
wady... no cóż, jeśli ustawimy punkt pracy (wartość V1 i V2) niżej - tak aby pół-krok i krok dotyczył również właściwego frezowania - to wtedy dynamicznie będzie ulegała zmianie rozdzielczość układu - ale możliwe będzie frezowanie przy większej prędkości (jeśli to jest możliwe)
...tę wadę utraty rozdzielczości nie nazwałbym błędem - a ceną za wyższą szybkość
sam układ w sposób najprostszy można by zbudować na dodatkowym PC-cie... gdzie łatwo można by rozwijać koncepcje modyfikacji sterowania... a potem zaszyć to w avr/pic/whatever...
taki układ łatwo mógłby realizować inne funkcje...
Pytanie o przełączanie
: 24 maja 2005, 13:00
autor: Mariusz H.
Wszystko pięknie i ładnie.
Pytanie tylko czy to się opłaci.
Tzn. O ile wzrasta procentowo prędkość i o ile wzrasta moment obrotowy ?
Jeśli jest to 5 czy 10% to moim zdaniem sprawa takiej komplikacji układu jest bez sensu.
Po za tym pytanie kolejne do jakiej prędkości chcemy rozpędzić układ i czy miewyważenia dynamiczne pozwolą nam na to ?