Strona 1 z 2

Dlaczego jedna oś jest słabsza niż pozostałe?

: 04 wrz 2016, 19:19
autor: adam Fx
Witam

Problem z frezarką (wałki podparte śruby kulowe 1605)
Wszystkie napędy 2,8Nm ster. Zelrp .
LinuxCNC

Osi X oraz Z nie da się zatrzymać ręką bez sporego wysiłku
Oś Y (ruchom stół) da się zatrzymać co stanowi problem.

Oś X dźwiga ze 40kg
a Y zaledwie ok 20kg

Podjęte czynności:
Zamiana podłączenia do ster X z Y - problem nie przenosi się na oś X więc serownie można wykluczyć (po za tym zostało wymienione na nowego Zelrp )
został wymieniony silnik na nowy - nadal to samo
inny kabel - nadal to samo

oś pracuję płynnie bez oporu można kręcić śrubą pociągową palcami

obok stoi inna frezarka Zelrp + słabsze silniki i żadnej osi nie da się bez problemu zatrzymać.

Czy ktoś ma jakieś pomysły ?

: 04 wrz 2016, 19:26
autor: ONATOS
Witam,
może osiowość śruby i napędu ?

: 04 wrz 2016, 19:35
autor: micro
Zasilanie silnika, rampa...

: 04 wrz 2016, 19:56
autor: adam Fx
ONATOS pisze:może osiowość śruby i napędu ?
możliwe - bo sprzęgło jest sztywne (wałek z otworem nie kłowe lub inne kompensujące) ale chyba powinno się wyczuwać złą prace pokręcając ręcznie za śrubę pociągową hmmm ... postaram się to jakoś sprawdzić
micro pisze:Zasilanie silnika, rampa...
raczej nie bo:
Linuxcnc jest jakoś tam skonfigurowany dla osi X i Y i podaje sygnał na LPT a z niego zelrp na poszczególne silniki ... gdyby dla Y był zły config to po zamianie miejscami silników osi X i Y z configu osi Y jechała by oś X a problem pozostaje dalej na osi stołu

no chyba że nowy silnik jest też wadliwy bo jedynie on nie był fizycznie zmieniony miejscami

Re: Dlaczego jedna oś jest słabsza niż pozostałe?

: 04 wrz 2016, 20:04
autor: pitsa
adam Fx pisze: oś pracuje płynnie bez oporu można kręcić śrubą pociągową palcami
Na całej długości śruby?

: 04 wrz 2016, 20:11
autor: ONATOS
W którymś miejscu następuje za duże obciążenie, może sie to objawiać np. grzaniem połączenia.

: 04 wrz 2016, 21:52
autor: adam Fx
pitsa pisze:Na całej długości śruby?
na całej w obydwie strony po za tym oś można zatrzymać w dowolnym jej punkcie
ONATOS pisze:W którymś miejscu następuje za duże obciążenie, może sie to objawiać np. grzaniem połączenia.
nie stwierdzono grzania czy to poł. elektr czy mech.

: 04 wrz 2016, 23:08
autor: ONATOS
adam Fx pisze:nie stwierdzono grzania czy to poł. elektr czy mech.
... myślałem tylko o połączeniu mechanicznym a grzanie można wykryć tylko po jakimś wydłużonym czasie pracy ...

: 05 wrz 2016, 00:25
autor: adam Fx
tak maszyna chodziła długa ale od początku co jakiś czas gubiła pozycje w Y (było to dla mnie dziwne bo to najpłynniej pracująca i najmniej obciążona oś) i jakoś tak szukając gdzie to się może zacinać kolega wyczaił że może ją zatrzymać w czasie przejazdu ręką a innych osi nie

: 05 wrz 2016, 08:33
autor: k-m-r1
Gdy rozepniesz sprzęgło też zatrzymasz silnik ręką?

Jak ciężko obraca sie śruba napędowa bez sprzęgła?

Masz siłomierz lub dynamometr na warsztacie lub u "kolegi"?

Diagnozować to zerknąć jaką robotę robi silnik oraz śruba.
Wyniki porównać z całym napędem bez rozpiętego sprzęgła.