segment pisze:Fajna konstrukcja. Balbym się tylko o sztywność tych profili alu, na kolumnie i zamienił je na stalowe profile prostokątne. Nie jeden duży a trzy mniejsze i pospawał bądź pokręcił.
Faktycznie troszkę się boję o sztywność kolumny. Stąd muszę się dorwać do jakichś pozycji opisujących jak wyznaczyć maksymalne obciążenia na wrzecionie. Przemyślę przekonstruowanie kolumny.
steff.k pisze: 2. Wałek podparty fabrycznie może być krzywy, dlatego powinien na całej długości przykręcony do konkretnej podstawy.
Masz rację. Wracam do cada jak tylko wyśpię się po dyżurze;)
steff.k pisze: 4. Łatwiej na początek zrobić konstrukcję ze sztywną bramą i ruchomym stołem. Taka konstrukcja ma najlepszy stosunek sztywności do komplikacji budowy
Trudno się nie zgodzić. Taką już robiłem ale ma za mały zakres osi Z i troszkę nie pasuje mi do zamontowania 4 osi.
steff.k pisze: 1. Wszystkie wałki daj podparte, wiszące się nie nadają do frezarek.
3. Odwróć os Z. Wałki daj na płytę na której zamocowany jest kress.
Takie rozwiązanie zastosowałem pierwotni w poprzedniej frezarce ale zaobserwowałem "duży" luz w płaszczyźnie przechodzącej przez otwarte fragmenty łożysk liniowych gdy wrzeciono było nisko. Zmieniłem konstrukcję i zastosowałem wałki z łożyskami zamkniętymi i efekt był lepszy. Możliwe, że jakość łożysk pozostawiała dużo do życzenia lub po prostu rozstaw łożysk był za mały ale mam teraz nieznaczny uraz do tego typu konstrukcji:) no chyba że skuszę się na szyny z wózkami.....ale na to mnie do wakacji nie będzie stać;)
Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie i uwagi
