Jest to dość popularna maszyna, więc może komuś przyda się opis mojej modyfikacji.
Nabyłem 3018pro firmy vevor, dla zabawy w drewnie jak widać na filmach w y-tube, oraz aby spróbować pobawić się w drewniane zegary, jak tu: www.woodenclocks.co.uk
Ogólnie: cena niska, jakość też.
Na prowadnicach niewielki luz, który można nieco zredukować przykręcając prowadnice tak aby wprowadzić niewielkie naprężenia montażowe.
Śrubka mocująca silnik wrzeciona słabo dokręcona, trzeba dokręcić.
Obroty wrzeciona: teoretycznie 10000, ale ile jest naprawdę, nie wiadomo. Podczas programowania: maksymalne obroty to 1000, aby można było przyspieszać i zwalniać podczas pracy. Być może, programując 1000rpm, w rzeczywistości jest 10000rpm?
W zestawie była oprawka z tulejką Er11, która miała straszne bicie, co powodowało silne drgania na wysokich obrotach. Zatem na aliexpr. zakupiłem precyzyjną oprawkę i tulejkę Er8, koszt około 50zł. http://pl.aliexpress.com/item/1005002289016788.html http://pl.aliexpress.com/item/1005004763548800.html Maszyna nie jest sztywna, bo z założenia jest do miękkich materiałów i małych narzędzi ϕ3.175, więc tu nie potrzeba super sztywnej dużej oprawki. Zakupiona precyzyjna oprawka jest pasowana na wcisk do wału wrzeciona ϕ5. Sprzedawca oprawki radzi podgrzać oprawkę do ok.300°C przed montażem, ale ja wcisnąłem ją na zimno zwykłym imadłem warsztatowym.

Na zdjęciu powyżej, na śrubie trapezowej widać też mosiężną nakrętkę z czterema śrubami M3. Wkręcając te śruby M3, można zredukować luz na osi Z. Wkręca się M3, jednoczenie obracając śrubą trapezową. Należy tak wkręcić śruby M3, aby śruba trapezowa obracała się bez oporu, a luz był minimalny.
Jeśli chodzi o narzędzia, Hss mi się nie sprawdziły. Zakupiłem węglikowe, np. takie: https://pl.aliexpress.com/item/32788550645.html

Zakupiłem też zestaw do przedłużenia osi Y: https://pl.aliexpress.com/item/1005004355746827.html Około 220zł razem z krańcówkami na oś Y. Te dłuższe prowadnice, moim subiektywnym zdaniem, mają gorszą chropowatość niż oryginalne. Krańcówki od spodu przykleiłem taśmą dwustronną aby się nie obróciły.

Wyłączniki krańcowe na oś X i Z sam zmajstrowałem. Kupiłem wtyczki, przewód i zwykłe wyłączniki w sklepie dla elektroników. Wyłączniki przykleiłem "taśmą samochodową dwustronnie klejącą" firmy Techicqll, którą kupiłem w markecie budowlanym za około 10zł.



Blaszki na tych wyłącznikach lekko przygiąłem kombinerkami, aby pasowały.
Aby zredukować luz na osiach X i Y, zakupiłem nowe nakrętki mosiężne trapezowe, ponieważ oryginalnie były sześciokątne:

Początkowo kupiłem z dwoma otworami M3 po bokach: https://pl.aliexpress.com/item/1005004222027448.htm Uwaga: skok (Lead) = 4mm.

Ale potem zmieniłem na takie, bez tego rowka na czole: https://pl.aliexpress.com/item/4000009264751.html Otwory po bokach są około ϕ3.5, ale nagwintowałem na M4.

Najlepiej byłoby nagwintować gwint drobnozwojny M4x0.5, ale ciężko znaleźć śruby z tym gwintem. Śruby kupiłem w sklepie ze śrubami za około 1zł. Próbowałem kilka rodzajów śrub i chyba najlepsze to ISO4762 długość 8 lub 10mm.
Aby czoło śruby nie uszkodziło plastiku obudowy, dodałem podkładki. Zakupiłem podkładki M10 z poliamidu PA6, a następnie przyciąłem je nożem tak aby pasowały w obudowie.


Po zmontowaniu, jeżeli ta mosiężna nakrętka ma luz w gnieździe przy obrocie, nieznacznie obraca się w gnieździe, można podłożyć np. kawałek grubszej folii, aby zredukować ten luz.


Śruby M4 wkręciłem z wykorzystaniem kleju do gwintów "K2 Prolok T245", który kupiłem za około 10zł, w sklepie z częściami samochodowymi.
Śrubami M4 zredukowałem luz na osiach X i Y, analogicznie jak opisałem redukowanie luzu w osi Z. Wkręcić śruby M4 tak, aby śruba trapezowa obracała się bez oporu, a luz był możliwie minimalny.
Trwałość i jakość takiego rozwiązania oczywiście jest gorsza niż w przypadku śrub kulowych, ale tu nie chodzi o profesjonalne rozwiązania, ale o amatorską zabawę niewielkim kosztem.