Skaner 3D
: 08 gru 2007, 11:20
Jak w temacie, chcialem napisac tutaj conieco na temat malutkiej aplikacji DAVID Laser scanner. link do strony
Co jest potrzebne do działania:
1) Laser z soczewką walcową (generujący linie), linia powinna być jaknajcieńsza i dość jasna.
2) Kamera. Może być to najzwyklejsza kamerka internetowa, ale wiadomo ze lepiej użyc lepszej np. fire-wire. Nie koniecznie kolorowa.
3) Sciana kalibracyjna. Sa to 2 powierzchnie ustawione do siebie prostopadle (90 stopni) z naklejonymi kartkami na których nadrukowane sa punkty kalibracyjne.
W zasadzie to wystarcza do rozpoczęcia pracy
Tutaj zamieszczam efekty moich działań:
render Cinema4D
screeny z Geomagic 9
zeskanowany model i podkręcony w Zbrushu(dopiero się ucze:))

zeskanowany model podkręceny w Zbrushu i pokolorowany(polypainting)
Galeria userów david Laser Scanner
modele do pobrania:
link do modelu .OBJ
link do modelu .igs
oczywiście w praktyce nie jest to takie proste. Jest sporo przeszkód z którymi trzeba się uporać, żeby efekty byly zadowajace. Dlamnie głównym mankamentem jest to, że przy tej metodzie skanowania ostre krawedzie wymagają poprawek. W zasadzie zależy to od grubości lini lasera. Ale jak widac na fotkach, które wyżej zamieściłem, odwzorowanie powieżchni jest całkiem niezłe ("łuskowatość" figurki, która w rzeczywistości wyląda identycznie, bo jest to góralska ręcznie strugana figurka )
Obecnie David Laser Scanner jest do pobrania za free w wersji 1.6. Dostępny jest też David Shape fusion (moduł do łaczenia zeskanowanych powieżchni w pełny model), ale jest już platny i z wlasnych doświadczen nie polecam. Cięzko się z nim pracuje i efekty marne. Osobiscie do postprocesu używam Geomagic. W nim skladam bryłę, oczyszczam z szumów, poprawiam ewentualne niedokladności i przerabiam na nurbsy dla Solidworks.
Ostatnio zaczynam równiez bawić sie skanami pod kątem grafiki, rewelacyjny program Zbrush do virtual sculptingu daje spore możliwości. Filozofia i interface programu jest troche pogmatwana, ale potrafi wycisnąc soki ze skanów
szybciutki tutek z geomagic. przepraszam za błędy ort.

video tutorial
Jesli kogoś zainteresuje ten temat to moge napisać troche o moim setupie i zrobić pare fotek. Mysle że warto spróbować, koszta niewielkie, a jakość skanów zalezy tylko od tego ile czasu poświecimy na zabawe z setupem
Jesli skany zaczna nam wychodzic wmiare na poziomie, mozna się pokusic o wykonanie ich na maszynce cnc. Przy dobrze wykonanej scianie kalibracyjnej, zeskanowane obiekty trzymaja dosyc dokladne wymiary.
rozwiązanie sprzętowe: stol i naped lasera- krokowce bipolarne 2,5A, sciany z tworzywa pomalowane na czarno, kamerka wit-com, skanuje zawsze w trybie B&W. na fotce widac 2 pc'ty, ale ten u gory to sterowanie w obudowie biurowej

tak wygląda u mnie rozwiązanie software'owe. napęd liniowy laserka i stół obrotowy sterowane z pod macha3.
Co jest potrzebne do działania:
1) Laser z soczewką walcową (generujący linie), linia powinna być jaknajcieńsza i dość jasna.
2) Kamera. Może być to najzwyklejsza kamerka internetowa, ale wiadomo ze lepiej użyc lepszej np. fire-wire. Nie koniecznie kolorowa.
3) Sciana kalibracyjna. Sa to 2 powierzchnie ustawione do siebie prostopadle (90 stopni) z naklejonymi kartkami na których nadrukowane sa punkty kalibracyjne.
W zasadzie to wystarcza do rozpoczęcia pracy

Tutaj zamieszczam efekty moich działań:





Galeria userów david Laser Scanner
modele do pobrania:
link do modelu .OBJ
link do modelu .igs
oczywiście w praktyce nie jest to takie proste. Jest sporo przeszkód z którymi trzeba się uporać, żeby efekty byly zadowajace. Dlamnie głównym mankamentem jest to, że przy tej metodzie skanowania ostre krawedzie wymagają poprawek. W zasadzie zależy to od grubości lini lasera. Ale jak widac na fotkach, które wyżej zamieściłem, odwzorowanie powieżchni jest całkiem niezłe ("łuskowatość" figurki, która w rzeczywistości wyląda identycznie, bo jest to góralska ręcznie strugana figurka )
Obecnie David Laser Scanner jest do pobrania za free w wersji 1.6. Dostępny jest też David Shape fusion (moduł do łaczenia zeskanowanych powieżchni w pełny model), ale jest już platny i z wlasnych doświadczen nie polecam. Cięzko się z nim pracuje i efekty marne. Osobiscie do postprocesu używam Geomagic. W nim skladam bryłę, oczyszczam z szumów, poprawiam ewentualne niedokladności i przerabiam na nurbsy dla Solidworks.
Ostatnio zaczynam równiez bawić sie skanami pod kątem grafiki, rewelacyjny program Zbrush do virtual sculptingu daje spore możliwości. Filozofia i interface programu jest troche pogmatwana, ale potrafi wycisnąc soki ze skanów

szybciutki tutek z geomagic. przepraszam za błędy ort.


video tutorial
Jesli kogoś zainteresuje ten temat to moge napisać troche o moim setupie i zrobić pare fotek. Mysle że warto spróbować, koszta niewielkie, a jakość skanów zalezy tylko od tego ile czasu poświecimy na zabawe z setupem

Jesli skany zaczna nam wychodzic wmiare na poziomie, mozna się pokusic o wykonanie ich na maszynce cnc. Przy dobrze wykonanej scianie kalibracyjnej, zeskanowane obiekty trzymaja dosyc dokladne wymiary.


tak wygląda u mnie rozwiązanie software'owe. napęd liniowy laserka i stół obrotowy sterowane z pod macha3.