silnik stirlinga

Dyskusje dotyczące budowy i działania modeli silników

Autor tematu
ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

silnik stirlinga

#1

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 25 kwie 2006, 01:33

czy ktos sie bawil lub bawi w robienie modeli silnikow stirlinga? prosze o podzielenie sie doswiadczeniami, tym bardziej jesli do budowy zostala uzyta maszynka cnc wlasnej proukcji.

[ Dodano: 2006-04-26, 01:36 ]
oto link do jednych z najlepiej wykonanych (mam na mysli sprawnosc) takich silnikow. moze warto dodac ze sa to silniki ktore dzialaja na zasadzie roznicy temperatur. dobrze wykonany zaczyna dzialac postawiony na dloni.
http://www.stirlingengine.com/


POZDRAWIAM

Tagi:

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 8457
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#2

Post napisał: bartuss1 » 30 kwie 2006, 20:40

swego czasu chciałem to zbudować, nawet przegoglowałem pół dnia w poszukiwaniu rysunków jak to działa itp, w końcu znalazłem, a potem jakoś chęci mnie opadły z pytaniem i co z tego że działa skoro do niczego sie nie nadaje ?
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


Autor tematu
ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#3

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 01 maja 2006, 03:05

bartuss1 pisze:swego czasu chciałem to zbudować, nawet przegoglowałem pół dnia w poszukiwaniu rysunków jak to działa itp, w końcu znalazłem, a potem jakoś chęci mnie opadły z pytaniem i co z tego że działa skoro do niczego sie nie nadaje ?
a mi checi nie zabraklo i zbudowalem praktycznie na stole w kuchni. niestety jakie warunki budowy taka sprawnosc. silnik kreci sie max. 100 obr/min. postawiony na szklance z goraca herbata.
a jesli chodzi o zastosowanie to sie mylisz bo jest ten silnik stosowany (co prawda rzadko ale jest)na okretach oraz w generatorach. poza tym zamiescilem ten temat w dziale hobby, a tu nie ma znaczenia czy to sie nadaje do czegos.

[ Dodano: 2006-05-15, 04:26 ]
ogolna zasada dzialania rysunek sciagniety z internetu
dwa zdjecia to moj model
Załączniki
tech2b.gif
tech2b.gif (20.82 KiB) Przejrzano 32564 razy
stirling11.JPG
stirling11.JPG (18.51 KiB) Przejrzano 32607 razy
stirling111.jpg
stirling111.jpg (35.6 KiB) Przejrzano 32609 razy
POZDRAWIAM


krank1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 141
Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
Lokalizacja: Piątek
Kontakt:

#4

Post napisał: krank1 » 23 lip 2006, 23:37

Witam.
Zbudowałem kiedyś taki silniczek za około 3 zł :-) w jakieś 2-3 godzinki. Napędzany świeczką z caritasu :-) osiągał prędkość około 120 obr/min. Wykonanie niezbyt estetyczne bez żadnych łożysk tocznych, wszystko na prędce, świadczy o wysokiej sprawności tych silników.

Awatar użytkownika

Boni
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 98
Rejestracja: 10 lip 2006, 18:25
Lokalizacja: Grodzisk Maz

#5

Post napisał: Boni » 24 lip 2006, 08:39

Sprawności to one nie mają aż takiej cudownej, bez przesady, mają parę dużych zalet, ale mają też kilka wad. BTW kiedyś jeden fachman od stirlingów słusznie zauważył w deseń "pewnie że samochody osobowe mogłyby mieć stirlingi - paliłby tyle co teraz i to byle jakiego paliwa, i spełniałyby normy spalin o których silniki wewnętrznego spalania moga pomarzyć. Ale nie będzie ich, bo kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy wysokożaroodpornych głowic zużyłoby roczną produkcję np. kobaltu, a na to nikt sobie nie pozwoli, szczególnie lotnictwo i militarni". No, teraz już niby są ceramiki, ale jeszcze im daleko do masówki.


Autor tematu
ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#6

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 25 lip 2006, 00:32

a jakich temperatur ten fachowiec sie spodziewal w owych silnikach, ze az mialoby zabraknac kobaltu? troche wydaje mi sie to naciagane ze brakuje materialow na wykonanie takich silnikow.
POZDRAWIAM

Awatar użytkownika

Boni
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 98
Rejestracja: 10 lip 2006, 18:25
Lokalizacja: Grodzisk Maz

#7

Post napisał: Boni » 25 lip 2006, 11:54

Nie pamiętam. Stirlingi, wiadomo, przy danej mocy, im mniejszy stirling, tym wyższa temperatura głowicy, dla tego nuklearnego Strilinga NASA podają rzędu HT=1000, LT=500 i 7kg/kW, sprawność gdzieś między 20 a 30%. Czyli dla osobowego samochodu 50kW ważyłby 350kg, plus do tego wymienniki, których NASA w kosmosie raczej nie potrzebuje ;) Czyli żeby zrobić porównywalny z obecnym spalinowym, to HT musiałoby być sporo wyższe niż w tym NASA, rzędu raczej 2000 niż 1000K. Moim zdaniem, to techniczne dosyć trudne, głowica, tłok i uszczelnienia pracujące gdzieś pomiędzy 1500 a 2000, i to w sposób ciągły.


Autor tematu
ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#8

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 25 lip 2006, 23:45

moim zdaniem to zastosowanie takiego silniczka mocy ok. kilowata mialoby sens w samochodzie hybrydowym do ladowania akumulatorow. natomias do zasilania tego silnika uzyc ciplo "marnowane" przez chlodnice i spaliny.
POZDRAWIAM

Awatar użytkownika

chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#9

Post napisał: chomikaaa » 26 lip 2006, 11:10

cieplo ktore jest marnowane przez system chlodzenia i uciekajace ze spalinami nie mozna by wg mnie wykozystac do zasilania tego silnika gdyz trzba by je w jakis sposob magazynowac a silnik spalinowy kociol czy podobny posiada 2 zrodla ciepla dolne i gorne im roznica temp jest wieksza tym silnki kociol ma wieksza sprawnosc nie wyobrazam sobie mozliwosci magazynowania tej energii w tak malym pojedzie jakim jest auto

pamietac trzeba ze dobry diesel to 50% a benzynowy 30% sprawnosci a reszta ucieka w atmosfere zasada dzialania jest praosta i polega na zamianie enegi cieplnej na prace gdy taki uklad uszczelnic i zbierac uciekajaca energie nie wiem czy jest to mozliwe

ale jakby bylo mozliwe to kazda elektrownia konwencjonalna taki uklad by stosowala dla przykladu sprawnosc elektrowni konwencjonalnej to ok 40% a reszta ucieka przez przyslowiowy komin

jak ktos szuka oszczednosci to powinien podniesc temp spalania ponad parametry krytyczne wyzsza temp spalania = wieksza sprawnosc


Autor tematu
ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#10

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 26 lip 2006, 18:32

nie wiem po co chcesz magazynowac jakies cieplo. przeciez przez silnik stirlinga musi przeplywac cieplo a nie byc zamkniete. tak wiec moze nie wyrazilem sie jasno, ale chodzi mi aby przepuscic cieplo pochodzace z silnika i spalin przes stirlinga do chlodnicy aby uzyskac roznice temperatur. wiec jakiekolwiek magazynowanie nie jest potrzebne.
POZDRAWIAM

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Parowe / Styrlinga / Odrzutowe”