Strona 1 z 7

silnik stirlinga

: 25 kwie 2006, 01:33
autor: ERNEST KUCZEK
czy ktos sie bawil lub bawi w robienie modeli silnikow stirlinga? prosze o podzielenie sie doswiadczeniami, tym bardziej jesli do budowy zostala uzyta maszynka cnc wlasnej proukcji.

[ Dodano: 2006-04-26, 01:36 ]
oto link do jednych z najlepiej wykonanych (mam na mysli sprawnosc) takich silnikow. moze warto dodac ze sa to silniki ktore dzialaja na zasadzie roznicy temperatur. dobrze wykonany zaczyna dzialac postawiony na dloni.
http://www.stirlingengine.com/

: 30 kwie 2006, 20:40
autor: bartuss1
swego czasu chciałem to zbudować, nawet przegoglowałem pół dnia w poszukiwaniu rysunków jak to działa itp, w końcu znalazłem, a potem jakoś chęci mnie opadły z pytaniem i co z tego że działa skoro do niczego sie nie nadaje ?

: 01 maja 2006, 03:05
autor: ERNEST KUCZEK
bartuss1 pisze:swego czasu chciałem to zbudować, nawet przegoglowałem pół dnia w poszukiwaniu rysunków jak to działa itp, w końcu znalazłem, a potem jakoś chęci mnie opadły z pytaniem i co z tego że działa skoro do niczego sie nie nadaje ?
a mi checi nie zabraklo i zbudowalem praktycznie na stole w kuchni. niestety jakie warunki budowy taka sprawnosc. silnik kreci sie max. 100 obr/min. postawiony na szklance z goraca herbata.
a jesli chodzi o zastosowanie to sie mylisz bo jest ten silnik stosowany (co prawda rzadko ale jest)na okretach oraz w generatorach. poza tym zamiescilem ten temat w dziale hobby, a tu nie ma znaczenia czy to sie nadaje do czegos.

[ Dodano: 2006-05-15, 04:26 ]
ogolna zasada dzialania rysunek sciagniety z internetu
dwa zdjecia to moj model

: 23 lip 2006, 23:37
autor: krank1
Witam.
Zbudowałem kiedyś taki silniczek za około 3 zł :-) w jakieś 2-3 godzinki. Napędzany świeczką z caritasu :-) osiągał prędkość około 120 obr/min. Wykonanie niezbyt estetyczne bez żadnych łożysk tocznych, wszystko na prędce, świadczy o wysokiej sprawności tych silników.

: 24 lip 2006, 08:39
autor: Boni
Sprawności to one nie mają aż takiej cudownej, bez przesady, mają parę dużych zalet, ale mają też kilka wad. BTW kiedyś jeden fachman od stirlingów słusznie zauważył w deseń "pewnie że samochody osobowe mogłyby mieć stirlingi - paliłby tyle co teraz i to byle jakiego paliwa, i spełniałyby normy spalin o których silniki wewnętrznego spalania moga pomarzyć. Ale nie będzie ich, bo kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy wysokożaroodpornych głowic zużyłoby roczną produkcję np. kobaltu, a na to nikt sobie nie pozwoli, szczególnie lotnictwo i militarni". No, teraz już niby są ceramiki, ale jeszcze im daleko do masówki.

: 25 lip 2006, 00:32
autor: ERNEST KUCZEK
a jakich temperatur ten fachowiec sie spodziewal w owych silnikach, ze az mialoby zabraknac kobaltu? troche wydaje mi sie to naciagane ze brakuje materialow na wykonanie takich silnikow.

: 25 lip 2006, 11:54
autor: Boni
Nie pamiętam. Stirlingi, wiadomo, przy danej mocy, im mniejszy stirling, tym wyższa temperatura głowicy, dla tego nuklearnego Strilinga NASA podają rzędu HT=1000, LT=500 i 7kg/kW, sprawność gdzieś między 20 a 30%. Czyli dla osobowego samochodu 50kW ważyłby 350kg, plus do tego wymienniki, których NASA w kosmosie raczej nie potrzebuje ;) Czyli żeby zrobić porównywalny z obecnym spalinowym, to HT musiałoby być sporo wyższe niż w tym NASA, rzędu raczej 2000 niż 1000K. Moim zdaniem, to techniczne dosyć trudne, głowica, tłok i uszczelnienia pracujące gdzieś pomiędzy 1500 a 2000, i to w sposób ciągły.

: 25 lip 2006, 23:45
autor: ERNEST KUCZEK
moim zdaniem to zastosowanie takiego silniczka mocy ok. kilowata mialoby sens w samochodzie hybrydowym do ladowania akumulatorow. natomias do zasilania tego silnika uzyc ciplo "marnowane" przez chlodnice i spaliny.

: 26 lip 2006, 11:10
autor: chomikaaa
cieplo ktore jest marnowane przez system chlodzenia i uciekajace ze spalinami nie mozna by wg mnie wykozystac do zasilania tego silnika gdyz trzba by je w jakis sposob magazynowac a silnik spalinowy kociol czy podobny posiada 2 zrodla ciepla dolne i gorne im roznica temp jest wieksza tym silnki kociol ma wieksza sprawnosc nie wyobrazam sobie mozliwosci magazynowania tej energii w tak malym pojedzie jakim jest auto

pamietac trzeba ze dobry diesel to 50% a benzynowy 30% sprawnosci a reszta ucieka w atmosfere zasada dzialania jest praosta i polega na zamianie enegi cieplnej na prace gdy taki uklad uszczelnic i zbierac uciekajaca energie nie wiem czy jest to mozliwe

ale jakby bylo mozliwe to kazda elektrownia konwencjonalna taki uklad by stosowala dla przykladu sprawnosc elektrowni konwencjonalnej to ok 40% a reszta ucieka przez przyslowiowy komin

jak ktos szuka oszczednosci to powinien podniesc temp spalania ponad parametry krytyczne wyzsza temp spalania = wieksza sprawnosc

: 26 lip 2006, 18:32
autor: ERNEST KUCZEK
nie wiem po co chcesz magazynowac jakies cieplo. przeciez przez silnik stirlinga musi przeplywac cieplo a nie byc zamkniete. tak wiec moze nie wyrazilem sie jasno, ale chodzi mi aby przepuscic cieplo pochodzace z silnika i spalin przes stirlinga do chlodnicy aby uzyskac roznice temperatur. wiec jakiekolwiek magazynowanie nie jest potrzebne.