Strona 1 z 1

naprawa miedzianego boilera

: 08 maja 2020, 09:09
autor: bogus105
Hej,
robię przegląd boilera lokomotywy parowej. Model oczywiście. Boiler wykonany w całości z miedzi (płaszcz z blachy miedzianej 3mm), lutowany na twardo lutem srebrnym. Pytanie prewencyjne w razie jakiś nieszczelności: czym to naprawić? Nieszczelności typu 'pinhole',czyli mikro dziurka naprawiają ponoć poprzez zaciśnięcie materiału wokół. Boję się trochę lutowania srebrnym lutem, bo nie wiem jaki był użyty w oryginale - jaką temperaturę topnienia ma oryginał. Standardem jest, że podczas lutowania, dość skomplikowanego jednak elementu, stosuje się kilka lutów o różnych temperaturach w odpowiedniej sekwencji.
Ma ktoś z Was jakieś doświadczenie z takimi tematami?

Re: naprawa miedzianego boilera

: 23 kwie 2021, 15:32
autor: kubus838
Witam
Palniki i spoiwo srebrne i do roboty. Do takiego modelu to palnik dentystyczny.

robert

Re: naprawa miedzianego boilera

: 31 sie 2021, 12:36
autor: bogus105
Do małych napraw zorganizowałem specjalny lut, który ma wyższą temperaturę od lutu miękkiego jak do elektroniki, ale mniejszą niż luty oparte na Ag i kadmie. Szpece z UK stosują go właśnie w celu naprawy tzw. pinhole leaks, czyli malutkich nieszczelności, które czasami nękają właścicieli takich boilerów. Producent:
https://www.cupalloys.co.uk/for-model-engineers

Re: naprawa miedzianego boilera

: 31 sie 2021, 13:27
autor: RomanJ4
bogus105 pisze:Do małych napraw zorganizowałem specjalny lut, który ma wyższą temperaturę od lutu miękkiego jak do elektroniki, ale mniejszą niż luty oparte na Ag i kadmie. Szpece z UK stosują go właśnie w celu naprawy tzw. pinhole leaks, czyli malutkich nieszczelności, które czasami nękają właścicieli takich boilerów. Producent:
https://www.cupalloys.co.uk/for-model-engineers
Dobre, ale do momentu kiedy (przypadkiem, co się zdarzyć przecież może) wygotuje całą wodę... :wink:

Re: naprawa miedzianego boilera

: 02 wrz 2021, 13:19
autor: bogus105
Wtedy to nawet lut srebrny, np. Ls40 nie pomoże. Brak wody w kotle to największe uchybienie podczas obsługi parowozu i prowadzi to katastrofy.