Dobór parametrów oraz frezów do obróbki aluminium

Dyskusje dotyczące frezowania i frezarek konwencjonalnych.

Autor tematu
deejayjndorek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 5
Posty: 35
Rejestracja: 24 gru 2015, 23:25
Lokalizacja: Zawiercie

Dobór parametrów oraz frezów do obróbki aluminium

#1

Post napisał: deejayjndorek » 20 kwie 2017, 23:31

Dobry wieczór Panowie!

Pracuję teraz w pracy nad projektem, a konkretniej frezowanie i wycinanie detalu z blachy aluminiowej.
Docelowo detal ma być produkowany z blachy 5mm oraz 6mm, lecz chwilowo robię próby na płytach o grubości 8mm, które planuję na wymagany wymiar.
Obróbkę wykonuję frezami trzpieniowymi DOLFA.
Planowanie - frez 3 piórowy fi12
Otwory - frez 1 piórowy fi3
Wycinanie - frez 1 piórowy fi4
Maszyna na której pracuję to 3 osiowy ploter frezujący.
Mocowanie detalu : za pomocą stołu próżniowego
Chłodzenie : mgła olejowa


Problem mam z dobraniem narzędzia i parametrów do wycinania.
Próbowałem to robić:
-frezem 1 piórowym fi4 z warstwą skrawania 1mm, obroty 15000/min i prędkością posuwu 2500 mm/min (zejście w materiał po rampie długości 10mm)
-frezem 1 piórowym fi4 z warstwą skrawania 1mm, obroty 15000/min i prędkością 2000 mm/min (Wycinanie po spirali)
-frezem 1 piórowym fi 4 z warstwą skrawania 1mm, obroty 18000/min i prędkością posuwu 2500 mm/min (wycinanie po spirali)
Frezowanie w programie ustawione na współbieżnie.

Efekt jest taki że na krawędziach cięcia pozostaje struktura jak na pilniku, jest ostra.
Co może być źle ustawione w parametrach, że wychodzi taka krawędź?
Może doradzicie jakieś inne parametry do tej operacji lub jakieś inne narzędzie które poprawi jakość tej krawędzi?

Zamieszczam foto jak wygląda krawędź po wycinaniu:
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam i liczę na pomoc od specjalistów :D



Tagi:


FTW
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 708
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

#2

Post napisał: FTW » 21 kwie 2017, 07:30

Zostaw 0,1mm naddatku na konturze i zrób przejście wykańczające frezem 2p. Obroty w każdym wypadku max jakie możesz dać. Dolfa 1p lubi zostawić takie coś na krawędziach, chociaż są dobre do rowkowania i wycinania bo się nie zaklejają.


oprawcafotografii
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 6105
Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka

Re: Dobór parametrów oraz frezów do obróbki aluminium

#3

Post napisał: oprawcafotografii » 21 kwie 2017, 07:42

Nie chce Cie martwic, ale zmienic musisz maszyne a nie frezy.
Na sztywnej maszynie problemu nie bedzie.

Poki co pomoze Ci troche zmiana frezow na 2-piorowe (tez Dolfy).
Oczywiscie musisz jechac cieniej, bo beda sie zaklejac.
No i przelot wykonczajacy jak najbardziej wskazany.

q


lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1437
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: lepi » 21 kwie 2017, 07:58

Zamontuj frez, żeby jak najmniej wystawał z oprawki. Ustaw warstwę skrawania na 0,4 mm. Jak możesz podnieść obroty to lepiej.
Jak nie wyjdzie gładko to niestety maszyna do wymiany.


FTW
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 708
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

Re: Dobór parametrów oraz frezów do obróbki aluminium

#5

Post napisał: FTW » 21 kwie 2017, 09:50

oprawcafotografii pisze:Nie chce Cie martwic, ale zmienic musisz maszyne a nie frezy.
Na sztywnej maszynie problemu nie bedzie.

Poki co pomoze Ci troche zmiana frezow na 2-piorowe (tez Dolfy).
Oczywiscie musisz jechac cieniej, bo beda sie zaklejac.
No i przelot wykonczajacy jak najbardziej wskazany.

q
Oczywiście, że wynika to z maszyny. Natomiast nie zawsze pracuje się na tym, na czym by się chciało :) Frezy 1p wybitnie się nie lubią z tanimi maszynami spawanymi z profili.

Z drugiej strony przy takich maszynach można naprawdę nauczyć się fachu. Trzeba mocno się nakombinować.

Awatar użytkownika

nowycrteam
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 108
Rejestracja: 01 sty 2012, 17:55
Lokalizacja: Wodzisław
Kontakt:

#6

Post napisał: nowycrteam » 21 kwie 2017, 09:52

A ja myślę że za duże obroty i mała sztywność maszyny
Nie miałem styczności z ploterami. Ale mam duże doświadczenie w pracy na frezarkach.
Obroty za duże przy 6000 obr/min można pracować na posuwie 2500-3000 mm/min
oczywiście frezem 8-12mm - Duże znacznie ma też materiał jaki obrabiasz i jego struktura.
ap na max i ae max 0,15mm na wykończenie
To powinno załatwić sprawę
Do tego polecam ci frezy z większą ilością piór 2-3 koniecznie węglikowe przeznaczone do aluminium (sztywne)

[ Dodano: 2017-04-21, 09:52 ]
Ps. Podeślij zdjęcie maszyny i oprawki (wrzeciona)


Autor tematu
deejayjndorek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 5
Posty: 35
Rejestracja: 24 gru 2015, 23:25
Lokalizacja: Zawiercie

#7

Post napisał: deejayjndorek » 21 kwie 2017, 12:08

Zdjęcia maszyny nie mam, ale jest to ploter frezujacy seron 2030, wiem że szału nie ma z jakością tej maszyny ale to nie ja wybierałem park maszynowy w firmie...
Czyli polecacie zwiększyć obroty jeszcze bardziej a posuwy zostawić bez zmian, są ok?
Spróbuję również zrobić naddatek i przejechać tak jak polecacie frezem 2piórowym.
A czy frez 2 piórowy nadaje się do wycinania? Oczywiście na mniejszej warstwie skrawania?


FTW
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 708
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

#8

Post napisał: FTW » 21 kwie 2017, 13:01

A może by kolega tak trochę sam popróbował? Parę podpowiedzi poszło. Niektórzy tutaj poświęcili kilka miesięcy, żeby opanować temat i wybrać sobie dobre narzędzia do maszyn jakimi dysponują.

Dla ułatwienia dodam, że te 3 próby frezem fi 4, które były zrobione można zaliczyć jako jedną, bo parametry nie różnią się w nich na tyle, żeby spowodowały jakieś zmiany.


burzaxxx
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 346
Rejestracja: 25 wrz 2010, 20:22
Lokalizacja: zDolny Śląsk

#9

Post napisał: burzaxxx » 22 kwie 2017, 15:18

a te frezy dolfy sa do aluminium?
Do aluminium masz frezy bardziej skręcone.
Freza zamocuj najkrócej jak to możliwe. różnica wystawienia nawet 5 mm może powodować wibracje.
Mazak/Mazatrol-Haas-NUM-GibbsCAM


Autor tematu
deejayjndorek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 5
Posty: 35
Rejestracja: 24 gru 2015, 23:25
Lokalizacja: Zawiercie

#10

Post napisał: deejayjndorek » 22 kwie 2017, 23:30

Tak, frezy są do aluminium, niestety sprawdziłem po numerach katalogowych i są to te nie polerowane...
Czy te polerowane, które są w sprzedaży robią jakieś różnice w wykonywanej powierzchni?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezowanie / Frezarki Konwencjonalne”