Łożyskowanie śruby trapezowej
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 6
- Rejestracja: 20 lip 2015, 09:50
- Lokalizacja: Zielona Góra
Łożyskowanie śruby trapezowej
Witam!
Chciałbym zapytać Was w jaki sposób zrealizować łożyskowanie śruby napędowej trapezowej.
Konstrukcja to frezarka CNC sklejka 18mm. Chciałbym to zrobić tak: silnik + sprzęgło elastyczne + dwa łożyska skośne jednorzędowe (na nie nałożona stoczona śruba trapezowa) a na końcu dwa łożyska kulowe + nakrętka na śrubę trapezową.
Czy tak to ma wyglądać ?
Chcę zastosować dwa łożyska, gdyż sklejka będzie miała grubość 18mm a jedno łożysko to 9mm. Z kolei dwurzędowego 18mm nie dostanę łatwo
Od drugiej strony dać zwykłe łożyska czy może też skośne ?
Kolejna sprawa to chciałem zastosować śruby trapezowe 16x4, gdyż takie mają rdzeń ponad 10mm czyli taki, na który po stoczeniu śruby łatwo dostanę łożyska. Długość śruby to około 380mm a zastosowane silniki będą miały 1,9Nm.
Chciałbym zapytać Was w jaki sposób zrealizować łożyskowanie śruby napędowej trapezowej.
Konstrukcja to frezarka CNC sklejka 18mm. Chciałbym to zrobić tak: silnik + sprzęgło elastyczne + dwa łożyska skośne jednorzędowe (na nie nałożona stoczona śruba trapezowa) a na końcu dwa łożyska kulowe + nakrętka na śrubę trapezową.
Czy tak to ma wyglądać ?
Chcę zastosować dwa łożyska, gdyż sklejka będzie miała grubość 18mm a jedno łożysko to 9mm. Z kolei dwurzędowego 18mm nie dostanę łatwo
Od drugiej strony dać zwykłe łożyska czy może też skośne ?
Kolejna sprawa to chciałem zastosować śruby trapezowe 16x4, gdyż takie mają rdzeń ponad 10mm czyli taki, na który po stoczeniu śruby łatwo dostanę łożyska. Długość śruby to około 380mm a zastosowane silniki będą miały 1,9Nm.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5562
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
https://www.cnc.info.pl/topics64/sruba- ... 970,10.htm
tu masz rys. jak to ma mniej więcej wyglądać... od silnika 2 skośne a z drogiej pojedynce skośne... ogólnie trapezy mają niską sprawność więc przy 1,9nm na jakieś oszałamiające skasowanie luzu na nakr. nie ma co liczyć.
tu masz rys. jak to ma mniej więcej wyglądać... od silnika 2 skośne a z drogiej pojedynce skośne... ogólnie trapezy mają niską sprawność więc przy 1,9nm na jakieś oszałamiające skasowanie luzu na nakr. nie ma co liczyć.
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 6
- Rejestracja: 20 lip 2015, 09:50
- Lokalizacja: Zielona Góra
Na rysunku od strony nienapędowej jest zastosowane zwykłe łożysko, nie skośne. Czy będzie przeszkadzać, jeżeli zastosuję dwa zwykłe łożyska ?
Oraz czy dobrym rozwiązaniem jest nagwintowanie śruby z obydwu stron pod nakrętki tak jak jest to pokazane na rysunku ?
Czyli podsumowując
silnik - sprzęgło - gwint / nakrętka - dwa łożyska skośne jednorzędowe - śruba trapezowa - dwa łożyska kulkowe - gwint/nakrętka
Oraz czy dobrym rozwiązaniem jest nagwintowanie śruby z obydwu stron pod nakrętki tak jak jest to pokazane na rysunku ?
Czyli podsumowując
silnik - sprzęgło - gwint / nakrętka - dwa łożyska skośne jednorzędowe - śruba trapezowa - dwa łożyska kulkowe - gwint/nakrętka
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5562
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
silnik - sprzęgło - gwint / nakrętki - dwa łożyska skośne jednorzędowe - śruba trapezowa - jedno skośne - gwint/nakrętki
[ Dodano: 2015-07-25, 22:17 ]
a łożyska od silnika musisz albo zrobić wkładane jedno od przodu drugie od tyłu (co jest trudne) albo dać miedzy nimi pierścień dystansowy żeby skasować luz.
[ Dodano: 2015-07-25, 22:20 ]
w sumie to możesz dać zwykłe łożysko na końcu bo na sklejkowej bramie to chyba nie będziesz napinał śruby
[ Dodano: 2015-07-25, 22:24 ]
w sensie od silnika i na końcu? czy po stronie silnik w takim układzie w sumie w obu przypadkach odp. TAK
[ Dodano: 2015-07-25, 22:17 ]
a łożyska od silnika musisz albo zrobić wkładane jedno od przodu drugie od tyłu (co jest trudne) albo dać miedzy nimi pierścień dystansowy żeby skasować luz.
[ Dodano: 2015-07-25, 22:20 ]
w sumie to możesz dać zwykłe łożysko na końcu bo na sklejkowej bramie to chyba nie będziesz napinał śruby
[ Dodano: 2015-07-25, 22:24 ]
w sensie od silnika i na końcu? czy po stronie silnik w takim układzie w sumie w obu przypadkach odp. TAK
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 6
- Rejestracja: 20 lip 2015, 09:50
- Lokalizacja: Zielona Góra
Na razie robię podstawę. Dwa równoległe kawałki sklejki będą przykręcone do wałków podpartych, co dodatkowo usztywni konstrukcję, więc napinanie śruby wcale nie będzie wykluczone.
Dalej bym się upierał co do zastosowania dwóch łożysk na końcu. Będzie ok ?
A podkłądki dystansowe jakiej grubosći zastosować ?
Dalej bym się upierał co do zastosowania dwóch łożysk na końcu. Będzie ok ?
A podkłądki dystansowe jakiej grubosći zastosować ?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5562
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
ok 1mm powinien być ok. Możesz dać nawet 3 łożyska na końcu tylko po co .. co ma to dać?
ja mam jedno a oś jest ciężka i na pewno mocniej napięta niż Ty będziesz mógł to robić.
ja mam jedno a oś jest ciężka i na pewno mocniej napięta niż Ty będziesz mógł to robić.
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 6
- Rejestracja: 20 lip 2015, 09:50
- Lokalizacja: Zielona Góra
Niestety nie mam dostępu do frezarki więc chciałem dać 2 łożyska po 9mm, wtedy zrównają się ze sklejką 18mm i będę je mógł przytrzymać aby nie wypadły używając jakichś prostych blaszek aluminiowych, bez konieczności ich frezowania. W ten sposób mam pewność, że łożysko w sklejce się nie przesunie.
Tylko niestety zapomniałem o pierścieniach, które również mają swoją grubość.
Tylko niestety zapomniałem o pierścieniach, które również mają swoją grubość.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5562
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
łożysko skośnie przenosi siłę osiową jaka powstaje na śrubie wskutek przeciwstawiania się oporowi skrawania . Przez pasek nie napędzałem ale w takim wypadku może warto dołożyć zwykłe łożysko które przeniesie siłę promieniową wynikłą z napięcia paska - ale to niech potwierdzą użytkownicy takiego napędu.
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 384
- Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
- Lokalizacja: Trójmiasto
Od strony nienapędowej może być luźne łożysko liniowo, śruba pod wpływem ciepła się wydłuża i musi się przesuwać. Wystarczy je włożyć w otwór i zakręcić na końcu śrubą M10 lub zacisnąć pierścieniem Segera.ZbychuCNC pisze:W ten sposób mam pewność, że łożysko w sklejce się nie przesunie.
Chcesz na końcu dawać nakrętkę trapezową? jeśli tak, to szkoda kasy. Tam możesz nawet gumą do żucia zakleić, byle tylko łożysko się nie zsuwało. Najważniejsze jest aby zrobić jak najsztywniej stronę napędową.ZbychuCNC pisze:...a na końcu dwa łożyska kulowe + nakrętka na śrubę trapezową.