Strona 1 z 3

listwa zębata

: 15 mar 2008, 11:49
autor: wood carver
ktoś się orientuje jaki to może być moduł listwy zębatej? Buduje cos podobnego....szczerze mówiac nie miałem wcześniej do czynienia z napedem z użyciem listwy. Waham sie pomiedzy zastosowaniem modułów 2,5 ,3 i 4..... moze ktoś cos zasugeruje ( ciezar bramy to około 60 kg) i podobnie jak w linku napęd z wykorzystaniem 2 listwdla osi X

http://www.ez-router.com/index.asp?Page ... &ProdID=49

: 15 mar 2008, 13:32
autor: easy2002
Witam
Uważam że m2,5 stanowczo wystarczy a nawet mniejszy
U nas w firmie brama o masie ponad 300 kg napędzana jest modułem 2

: 15 mar 2008, 13:53
autor: wood carver
dzięki

[ Dodano: 2008-03-16, 18:09 ]
a powiedz mi... te listwy są pewnie utwardzone? zastanawiam sie czy je utwardzac?
w sumie u mnie teraz we frezarce mam tapezowe śruby, smaruje i nic sie złego nie dzieje...natomiast trzeba zauwazy ze tutaj kąt przyporu jest nieco inny niz w przypadku sruby..a wiec tarcie jest troche większe......

: 02 maja 2008, 23:23
autor: sasii

: 03 maja 2008, 02:05
autor: pukury
witam !
w prawidłowo zazębionej przekładni zębatej ( a kolo plus listwa to jest właściwie taka przekładnia ) opory nie powinny być wielkie ( tarcie ) po prostu koło poniekąd się toczy po listwie ( drugim kole - w rozwinięciu ) .
co by się działo w skrzynkach biegów w samochodach ?
dlatego koło powinno być zamocowane w odpowiedniej odległości od listwy .
na pewno tarcie jest o wiele mniejsze przy listwie niż przy gwińcie - gorzej może być z luzami - no i nie ma " samohamowności " .
pozdrawiam !

: 03 maja 2008, 09:30
autor: bartuss1
przy takiej masie wystarczy m1 a jesli koło napędzające bezposrednio na silniku - to jak najmniejsze - bedzie wiecej kroków

: 03 maja 2008, 11:08
autor: termit_tm
bartuss podejrzewam ze ilość kroków silnika się nie zmieni najwyżej rozdzielczość maszyny ale co ja tam wiem ....

: 03 maja 2008, 12:49
autor: Leoo
Praktycznie to ewolwenta. Przekładnia jest bardzo czuła na odległość koła od listwy. Na dodatek mamy punktową powierzchnię styku, która wymusza stosowanie specjalnych materiałów. Podobne rozwiązanie stosowano w starych zegarach szafkowych.

: 04 maja 2008, 08:19
autor: bartuss1
termit_tm pisze:podejrzewam ze ilość kroków silnika się nie zmieni najwyżej rozdzielczość maszyny ale co ja tam wiem
jaja sobie ze mnie robisz ? czy powiedziałem ze bedzie wiecej kroków w silniku ?
chyba oczywistą rzecza jest że chodzi o program sterujący, a im wiecej kroków na obrót koła zębatego tym maszyna mniej szarpie a tym samym mozna ją przyspieszyc
Leoo pisze:Na dodatek mamy punktową powierzchnię styku, która wymusza stosowanie specjalnych materiałów
nie punktowa a liniowa zalezna od szerokości wienca
w wiatrakach (te średniowieczne) takie przekładnie sie robiło, zazebienie cykloidalne chyba, jakos nie chce mi sie wierzyc w wysoką dokładność takiego napędu w rozwiązaniach przedstawionych na obrazkach

: 04 maja 2008, 11:37
autor: Leoo
bartuss1 pisze:nie punktowa a liniowa zalezna od szerokości wienca
Słuszna uwaga.
Nie zmienia to faktu, że mamy do czynienia z tarciem powierzchni nieruchomego wałka po powierzchni zęba, która w pewnym uproszczeniu jest wycinkiem koła.