Łożyska do sróby kulowej
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 463
- Rejestracja: 22 kwie 2007, 21:27
- Lokalizacja: Lublin
Łożyska do sróby kulowej
Witam
Do łożyskowania śruby potrzeba łożyska kulowego wzdłużno skośnego z wewnętrznym pierscieniem dzielonym.Te które są na rynku tak zwane przemysłowe, ceny ich zaczynają się od 600 zł, ale znalazłem podobne motoryzacyjne o wiele tańsze, są stosowane do kół.
Na czym polega ich różnica i czy te motoryzacyjne się nadadzą ????
Do łożyskowania śruby potrzeba łożyska kulowego wzdłużno skośnego z wewnętrznym pierscieniem dzielonym.Te które są na rynku tak zwane przemysłowe, ceny ich zaczynają się od 600 zł, ale znalazłem podobne motoryzacyjne o wiele tańsze, są stosowane do kół.
Na czym polega ich różnica i czy te motoryzacyjne się nadadzą ????
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2347
- Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
- Lokalizacja: Łódź
Kolega tak za ciosem - jak raz podło hasło "skośne " to już tylko i wyłacznie takie i to z górnej półki.
Nieporozumienie polega na tym że skośne stosowane są również w wysokoobrotowych węzłach a zatem rośnie dokładnośc wykonania i skutkiem tego cena. Ale czy śruba bedzie się kręcić kilka tys obr/min? Nie wystarczy skośne o zwykłej dokładności tak do 15um bicia? Kosztuje 20zł - 7009A, Ale w klasie P5 faktycznie już 110zł choć jest tylko lepsze jest o 10um. ( bicie max=5um) No i ma koszyk tekstolitowy na 15tys obrotów.
A nie można wstawić wzdłużnego dwukierunkowego 52XXX i zwykłe 60XX?.
Raptem 30zł do kupki a bicie wzdłuzne ( bo to śruba!!!) raptem około 10um. I to przy najgorszych egzemplarzach.
Podejrzewam, że mocowanie będzie mniej dokładne niż takie "badziewne' łożyska
.
Nieporozumienie polega na tym że skośne stosowane są również w wysokoobrotowych węzłach a zatem rośnie dokładnośc wykonania i skutkiem tego cena. Ale czy śruba bedzie się kręcić kilka tys obr/min? Nie wystarczy skośne o zwykłej dokładności tak do 15um bicia? Kosztuje 20zł - 7009A, Ale w klasie P5 faktycznie już 110zł choć jest tylko lepsze jest o 10um. ( bicie max=5um) No i ma koszyk tekstolitowy na 15tys obrotów.
A nie można wstawić wzdłużnego dwukierunkowego 52XXX i zwykłe 60XX?.
Raptem 30zł do kupki a bicie wzdłuzne ( bo to śruba!!!) raptem około 10um. I to przy najgorszych egzemplarzach.
Podejrzewam, że mocowanie będzie mniej dokładne niż takie "badziewne' łożyska

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2347
- Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
- Lokalizacja: Łódź
Głównie nazwą, również wielkością produkcji.
Przy takich wymiarach to wybierałbym wg ceny i możliwej odporności na ugięcia i błędy montażu. Błedy wykonamia łożysk będą niezauważalne.
Motoryzacyjne do kół to chyba stożkowe - nie tolerują zadnych błędów montażowych. Już bardziej "współpracujace" są baryłkowe, ale znowu cena.
[ Dodano: 2008-01-02, 23:51 ]
Jeszcze jedno. Mozna nieznacznie poprawić odporność na błedy zabudowy ustawiajac łożyska w X zamiast w <>. Tylko wtedy oprawa musi mieć możliwość regulacji napiecia na bieżniach zewnętrznych -trochę trudniej
niż nakretką. na wałku.
Przy takich wymiarach to wybierałbym wg ceny i możliwej odporności na ugięcia i błędy montażu. Błedy wykonamia łożysk będą niezauważalne.
Motoryzacyjne do kół to chyba stożkowe - nie tolerują zadnych błędów montażowych. Już bardziej "współpracujace" są baryłkowe, ale znowu cena.
[ Dodano: 2008-01-02, 23:51 ]
Jeszcze jedno. Mozna nieznacznie poprawić odporność na błedy zabudowy ustawiajac łożyska w X zamiast w <>. Tylko wtedy oprawa musi mieć możliwość regulacji napiecia na bieżniach zewnętrznych -trochę trudniej

-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 790
- Rejestracja: 28 paź 2005, 19:59
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Witam.
Moim zdaniem łożyska "motoryzacyjne" mogą się sprawdzać w 100% - w większości przypadków w łożyskach skośnych chodzi o ich "wysokoobrotowość" - w przypadku ułożyskowania śruby napędowej dobrze "sparowane" łożyska kulowe skośne , nawet samochodowe spiszą się znakomicie.
Stosowanie wyższej klasy łożysk jest w pełni uzasadnione np w wrzecionach
Pozdrawiam
Moim zdaniem łożyska "motoryzacyjne" mogą się sprawdzać w 100% - w większości przypadków w łożyskach skośnych chodzi o ich "wysokoobrotowość" - w przypadku ułożyskowania śruby napędowej dobrze "sparowane" łożyska kulowe skośne , nawet samochodowe spiszą się znakomicie.
Stosowanie wyższej klasy łożysk jest w pełni uzasadnione np w wrzecionach

Pozdrawiam
"Tak naprawdę, to nie rozumiesz jakiegoś zagadnienia, dopóki nie potrafisz go wytłumaczyć swojej babci."
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 3433
- Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Wydaje mi się że najlepszym rozwiązaniem byłby tandem łożysk skośnych o kącie działania 40 stopni ze wzgledu na ich dokładność wykonania. Dwa takie łożyska w pasowaniu UL tzn w lekkim napięciu wstępnym mają 0 luzu i nie jest wymagana żadna regulacja a dokładność toczenia znacznie wyższa niż w wypadku łożysk baryłkowych. Jednym problemem może być średnica bo nie ma takich łożysk o średnicy 32-najbliższy rozmiar to 30 np. FAG 7206B.TVP lub znacznie tańszy polski odpowiednik.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 464
- Rejestracja: 21 gru 2004, 14:11
- Lokalizacja: 05-505 PRAŻMÓW
- Kontakt:
Witam serdecznie:). Sprawdziłem - łożyska samochodowe, które mamy zamiar zastosowac są łożyskami stożkowymi dwurzędowymi, przenoszą ogromne obciążenia osiowe jak i poprzeczne. Jeżeli dają radę utrzymac koło podczas ostrych zakrętów samochodu (gdzie siły są naprawdę znaczne), to sądzę, że również w łożyskowaniu śrub kulowych wyśmienicie sie sprawdzą.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 3433
- Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
No właśnie, przenoszą duże obciążenia ale to nie idzie w parze z precyzją toczenia. Aby wyeliminować luz potrzebny jest dość duży naciąg łożysk i przy małych masach trudno uzyskać płynność obrotu. Tandem łożysk skośnych ma tę przewagę że nie trzeba regulować luzów i naciągu dla wykasowanie luzu zachowując jednocześnie płynność obrotów. Ale jeśli dysponuje się dużym nadmiarem mocy silników napędzających można pójść na taki komproms, ale moim zdaniem i z obserwacji rozwiązań profesjonalnych ułożyskowań śrub napędowych nie jest to dobre rozwiązanie.