Strona 1 z 3

Łożyska do sróby kulowej

: 02 sty 2008, 20:55
autor: HUD
Witam
Do łożyskowania śruby potrzeba łożyska kulowego wzdłużno skośnego z wewnętrznym pierscieniem dzielonym.Te które są na rynku tak zwane przemysłowe, ceny ich zaczynają się od 600 zł, ale znalazłem podobne motoryzacyjne o wiele tańsze, są stosowane do kół.
Na czym polega ich różnica i czy te motoryzacyjne się nadadzą ????

: 02 sty 2008, 22:12
autor: qqaz
Kolega tak za ciosem - jak raz podło hasło "skośne " to już tylko i wyłacznie takie i to z górnej półki.
Nieporozumienie polega na tym że skośne stosowane są również w wysokoobrotowych węzłach a zatem rośnie dokładnośc wykonania i skutkiem tego cena. Ale czy śruba bedzie się kręcić kilka tys obr/min? Nie wystarczy skośne o zwykłej dokładności tak do 15um bicia? Kosztuje 20zł - 7009A, Ale w klasie P5 faktycznie już 110zł choć jest tylko lepsze jest o 10um. ( bicie max=5um) No i ma koszyk tekstolitowy na 15tys obrotów.
A nie można wstawić wzdłużnego dwukierunkowego 52XXX i zwykłe 60XX?.
Raptem 30zł do kupki a bicie wzdłuzne ( bo to śruba!!!) raptem około 10um. I to przy najgorszych egzemplarzach.
Podejrzewam, że mocowanie będzie mniej dokładne niż takie "badziewne' łożyska :wink: .

: 02 sty 2008, 22:56
autor: HUD
U mnie śruba ma się kręcic z prędkością max 1200 obr. ale za to jej długośc to 3250 mm i nie chodzi tylko o bicie ale też o przenoszenie obciążeń.
A łożysko motoryzacyjne skośne kosztuje raptem 55 zł, a mocowanie doś dokładne :)

: 02 sty 2008, 23:01
autor: qqaz
A średnica tej śruby? I co będzie ciągnąć? W katalogu są poz C0 i obroty - wystarczy porównać. 1200 to wolno.

: 02 sty 2008, 23:27
autor: HUD
średnica 32, na ośi X będą dwie śruby dł 2500 a ciągnąć będą bramę o wadze 450 kg, oś Y to dł 3500 a waga karetki 50 kg, obie skok 20 mm. Mi prędkości nie są potrzebne za to precyzja a i owszem !!
Ale nadal pozostaje pytanie, czym różni się łożysko motoryzacyjne od przemysłowego ??

: 02 sty 2008, 23:44
autor: qqaz
Głównie nazwą, również wielkością produkcji.
Przy takich wymiarach to wybierałbym wg ceny i możliwej odporności na ugięcia i błędy montażu. Błedy wykonamia łożysk będą niezauważalne.
Motoryzacyjne do kół to chyba stożkowe - nie tolerują zadnych błędów montażowych. Już bardziej "współpracujace" są baryłkowe, ale znowu cena.

[ Dodano: 2008-01-02, 23:51 ]
Jeszcze jedno. Mozna nieznacznie poprawić odporność na błedy zabudowy ustawiajac łożyska w X zamiast w <>. Tylko wtedy oprawa musi mieć możliwość regulacji napiecia na bieżniach zewnętrznych -trochę trudniej :wink: niż nakretką. na wałku.

: 02 sty 2008, 23:55
autor: paulg
Witam.
Moim zdaniem łożyska "motoryzacyjne" mogą się sprawdzać w 100% - w większości przypadków w łożyskach skośnych chodzi o ich "wysokoobrotowość" - w przypadku ułożyskowania śruby napędowej dobrze "sparowane" łożyska kulowe skośne , nawet samochodowe spiszą się znakomicie.
Stosowanie wyższej klasy łożysk jest w pełni uzasadnione np w wrzecionach :-)
Pozdrawiam

: 03 sty 2008, 01:23
autor: ALZ
Wydaje mi się że najlepszym rozwiązaniem byłby tandem łożysk skośnych o kącie działania 40 stopni ze wzgledu na ich dokładność wykonania. Dwa takie łożyska w pasowaniu UL tzn w lekkim napięciu wstępnym mają 0 luzu i nie jest wymagana żadna regulacja a dokładność toczenia znacznie wyższa niż w wypadku łożysk baryłkowych. Jednym problemem może być średnica bo nie ma takich łożysk o średnicy 32-najbliższy rozmiar to 30 np. FAG 7206B.TVP lub znacznie tańszy polski odpowiednik.

: 03 sty 2008, 13:38
autor: kolanoreki
Witam serdecznie:). Sprawdziłem - łożyska samochodowe, które mamy zamiar zastosowac są łożyskami stożkowymi dwurzędowymi, przenoszą ogromne obciążenia osiowe jak i poprzeczne. Jeżeli dają radę utrzymac koło podczas ostrych zakrętów samochodu (gdzie siły są naprawdę znaczne), to sądzę, że również w łożyskowaniu śrub kulowych wyśmienicie sie sprawdzą.

: 03 sty 2008, 14:36
autor: ALZ
No właśnie, przenoszą duże obciążenia ale to nie idzie w parze z precyzją toczenia. Aby wyeliminować luz potrzebny jest dość duży naciąg łożysk i przy małych masach trudno uzyskać płynność obrotu. Tandem łożysk skośnych ma tę przewagę że nie trzeba regulować luzów i naciągu dla wykasowanie luzu zachowując jednocześnie płynność obrotów. Ale jeśli dysponuje się dużym nadmiarem mocy silników napędzających można pójść na taki komproms, ale moim zdaniem i z obserwacji rozwiązań profesjonalnych ułożyskowań śrub napędowych nie jest to dobre rozwiązanie.