Strona 1 z 1

Projekt napędzanej nakrętki z piasty samochodowej

: 10 cze 2015, 20:25
autor: rodzyn
Chciał bym pochwalić się moim projektem prostego napędu do nakrętki kulowej.
W mojej maszynie mam śrubę 2005 o długości 2m więc łatwo się domyślić że już przy małych prędkościach wpada w duże drgania, napędzana nakrętka powinna załatwić sprawę. Nie mam łatwego dostępu do obrabiarek do metalu więc chciałem wykorzystać jakieś gotowe rozwiązanie (oczywiście możliwie tanie :mrgreen: ), po poszukiwaniach padło na piastę do samochodu (było już na forum wrzeciono z piasty teraz pora na napędzaną nakrętkę :D )
Konkretnie na taką: http://allegro.pl/lozysko-piasta-przod- ... 34128.html
Według mojego projektu wystarczyło by stoczyć pierścień centrujący (albo jakoś inaczej się go pozbyć ) następnie dorobić taką flanszę do której przykręcona by była nakrętka i koło pasowe której było by na nakrętce. Całość zamocowana by była za pomocą obejmy na łożysku piasty.
Koszty też nie duże oprócz piasty potrzeba tylko dwa koła i pasek htd.
Problemem może okazać się średnica piasty która będzie działała jak koło zamachowe.
Ten napęd ma pracować w ploterze do drewna więc nie oczekuje mega dokładności, aczkolwiek jest dla mnie ważna.
Proszę o opinie i wyrozumiałość. :grin:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

: 11 cze 2015, 07:16
autor: grzes_rupinski1
A czy w tej piaście nie jest przypadkiem łożysko skośne dwurzędowe.
Jeżeli tak to brak jednego podstawowego elementu nakrętki napinającej łożysko .

: 11 cze 2015, 10:23
autor: rodzyn
Tak, prawdopodobnie tam jest dwu rzędowe skośne, co w niczym nie przeszkadza wręcz przeciwnie.
Z tego co widziałem na zdjęciach takich piast jest ono zamocowane na stałe, jakby zanitowane przez ten kołnierz za łożyskiem. Wyklucza to możliwość kasowania luzu, ale wydaje mi się że nie będzie to konieczne, biorąc pod uwagę obciążenia do jakich zostało zrobione i obciążenie jakie będą w maszynie.
Z resztą nie będzie to wielki koszt wymienić całą piastę po roku czy dwóch.

Ktoś jeszcze się wypowie? Przyznam że liczyłem na bardziej zaciętą dyskusję :grin:

: 13 cze 2015, 13:53
autor: Malaxis
Głównym problemem wynikającym z brak skasowania luzu nie jest przyśpieszone zużycie
łożysk tylko powstanie luzów osiowych które znacząco wypłyną na dokładność tego rozwiązania.

Jeżeli w środku jest łożysko dwurzędowe skośne bez dzielonego wewnętrznego pierścienia to
i tak nie będzie się dało skasować luzu.

: 13 cze 2015, 16:40
autor: rodzyn
nie jestem pewny, ale ze zdjęć innych piast wynikało że właśnie jest łożysko z dzielonym pierścieniem, osobiście mam nadzieję że fabrycznie w takiej piaście na łożysku jest minimalne "napięcie wstępne" i przez to nie będzie luzów wstecznych, przynajmniej dopóki się nie wyrobi.

: 04 lip 2015, 00:52
autor: wczoraj
Witam , czy moze kolega się pochwalic jak postepy ? znaczy czy powstała napedzana nakretka ? Jestem bardzo ciekaw .

: 05 lip 2015, 14:38
autor: rodzyn
Jeszcze żadnych konkretnych postępów nie ma, ale projekt będę realizował. Myślę że wykonam to jeszcze w tym miesiącu. jak tylko zrobię jakieś postępy to wrzucę zdjęcia. Wykonanie samego zespołu napędzającego nie będzie dużym problemem, trochę więcej kombinowania może być w zamontowaniu tego w maszynie. Jeśli masz jakieś pytania dotyczące projektu to pisz śmiało :grin:

: 07 lip 2015, 07:26
autor: wczoraj
Kibicuje tobie ponieważ sam potrzebuje dwie napedzane nakretki i prawie na taką samą srube 2010 . Puki jestem w polsce to łatwiej bedzie zorganizowac nie zbedne czesci . pozdrawiam