Strona 1 z 3

połączenie silnika krokowego ze śrubą - brak osiowości bicie

: 28 lut 2015, 00:09
autor: Hrumque
Dostałem "fajniejsze" silniczki nema23 - długie na dobre 12cm, momentu mają duuużo, ale oś mają fi8mm. Poprzednie miały 6.35mm, więc musiałem zmienić sprzęgła elastyczne, zwłaszcza że nawet na mniejszych silnikach potrafiło mi "aluminiową sprężynkę" pomielić. (i kolizji z końcem trasy, bo się zapomniało włączyć Soft Limits a krańcówka odpięta)
Kupiłem sprzęgiełka 10/8mm tego typu:
Obrazek

no i jest problem:


Myślałem, że wsadzę sprzęgło na oś silnika, końcówkę śruby kulowej, złożę to jakoś, i znajdę miejsce osiowości (jak samo się nie ułoży), dokręcę motor i będzie git (na "sprężynkach aluminiowych" tak było, to się sprawdzało). A tu nie - co bym nie robił, to silniki nie mają siły ruszyć śrub. Jak ruszają - to niezależnie od przyspieszenia i prędkości w "motor tuning" - blokują się po małym ruchu, albo po kilku ruchach, gubią kroki. Jak na filmie powyżej - poluzowałem silnik - i się okazuje że ma mega-bicie, kręci się na boki jak bułgarska tirówka tyłkiem - niezależnie od ustawienia czy próby wycentrowania sprzęgu. Jak jest luźny i się tak kręci - jak widać na filmie - jeździ tam i spowrotem bez problemu. Jak go dokręcę - po chwili łapie "stall" i koniec, nie ruszy aż do momentu ponownego zluzowania silnika od ramy, by silnik nie musiał walczyć z uginaniem sprzęgła na boki...

O co chodzi? Co robię źle, jak taki silnik zestawić osiowo z śrubą kulową i sprzęgiem pomiędzy?[/list]

: 28 lut 2015, 00:29
autor: pukury
witam.
a masz centrycznie obrobioną śrubę ?
zmieniałeś sprzęgło na inne ?
bo co co na filmiku to jakaś zgroza :shock:
pozdrawiam.

: 28 lut 2015, 01:29
autor: diodas1
Odkręć silnik, zamontuj na jego oś kompletne sprzęgło elastyczne i zobacz co się z nim dzieje na obrotach. Może trafiłeś na felerny egzemplarz po prostu. Tak nie może pracować bo łożyska długo nie pożyją. Niezależnie od wielkości pokoślawienia współosiowości alternatywnym sprzęgłem byłoby pdwójne sprzęgło cardana

: 28 lut 2015, 08:18
autor: snajperman-s1
Zdemontuj silnik, połóż go na stole - przymocuj jakoś - zadaj najmniejsze obroty i dosuń jakiś element metalowy to ośki (bez klina) i zobaczysz czy jest krzywa i tak samo po założeniu sprzęgła no chyba że masz czujnik zegarowy na statywie to nim wybadasz odchyłkę i wyeliminujesz problem. Może śruba kulowa jest nieobrobiona na końcu i dociska do sprzęgła po przykręceniu silnika nie ma jak pracować?

: 28 lut 2015, 08:45
autor: SkyLOT
Albo odkręć silnik, załóż sprzęgło i jakieś wiertło odpowiadające średnicy otworu i włącz. Od razu będzie widać czy to sprzęgło czy coś innego.

: 28 lut 2015, 09:33
autor: adam Fx
Najlepiej to sprawdzić czujnikiem bicie osi silnika jak i śruby.

: 28 lut 2015, 10:05
autor: pukury
witam.
jakoś w bicie osi silnika mało wierzę - prędzej śruba.
przy takim biciu to na oko już będzie widać .
albo s sprzęgło nie teges .
pozdrawiam.

: 28 lut 2015, 12:19
autor: Hrumque
pukury pisze:witam.
a masz centrycznie obrobioną śrubę ?
Nie wiem, raczej tak, ręcznie kręcąc nie widzę niecentryczności, a przy poprzednim silniku i łączniku "sprężynce" żadnego problemu nie było.
zmieniałeś sprzęgło na inne ?
Tzn na inne-takie same? Tak, kupiłem 3szt, zamontowałem na razie na jeden silnik, próbowałem wszystkie 3 i się załamałem j.w.
Kupowałem w cncprofi spod Wrocławia. Ja wiem że to chińszczyzna, ale podejrzewam że 99% tego typu drobiazgów w handlu i tak jest chińszczyzną... co nie znaczy że musi być szajsem.
SkyLOT pisze: odkręć silnik, załóż sprzęgło i jakieś wiertło odpowiadające średnicy otworu i włącz. Od razu będzie widać czy to sprzęgło czy coś innego.
Tak zrobiłem - wiertło fi 10 wsadzone w drugi otwór "zamiast śruby" - kręci się dookoła że strach, że kogoś w oko trafi. zerowa centryczność/osiowość, koniec wiertła robi na boki ponad centymetr.
Ale przecież to jest sprzęgło elastyczne, więc naturalne jest że jak druga oś nie jest podparta, to elastycznie się będzie wyginać gdziepopadnie?
adam Fx pisze:] Najlepiej to sprawdzić czujnikiem bicie osi silnika jak i śruby.
Jakoś się ciągle czujnika zegarowego nie dorobiłem ;/ Zwłaszcza że czujnik zegarowy bez sensownej podstawy z ramieniem nie ma sensu, a sensowna podstawa jest magnetyczna, a u mnie wszystko z amelinium, tego ani nie pomalujesz ani nie pomagnesujesz ;)


Obrazek
Czy jakimś ogromnym błędem jest to, że oś silnika (fi 8) wchodzi częściowo do środka tej czerwonej tworzywowej wkładki? Wewnątrz niej otwór ma fi10. Oś nowego silnika jest trochę za długa, tak z 6mm, ale cięcie osi silnika mi się nie widzi, a znów jego odsunięcie - to mi śrub i podstawki zabraknie...

: 28 lut 2015, 12:35
autor: pukury
witam
raczej element elastyczny powinien być " sam sobie " .
odsuń - jak by to nie było kłopotliwe - silnik od śruby.
możesz też na próbę usunąć element elastyczny - i delikatnie pokręcić .
może ten plastik jest haniebnie krzywy .
choć trudno przyjąć że 3 sprzęgła są wadliwe - ale kto wie ?
pozdrawiam,.

: 28 lut 2015, 13:00
autor: markcomp77
a może zakres nie-osiowości przekracza zdolności kompensacji tego sprzęgła... a wcześniejsze sprzęgła (przy poprzednim silniku) działały, ale ulegały szybkiej destrukcji?