Strona 1 z 2
mocowanie kół pasowych zebatych na wałkach
: 13 mar 2007, 10:04
autor: hugh_h
jak w temacie, jak mocować koła na wałku, jeśli chodzi o wałek silnika skokowego (ø6,35) to chyba zostaje tylko na wkręty dociskowe? może jakiś zacisk?
a jeżeli chodzi o wałek powiedzmy odbiorczy to może na jakiś wpust ale to chyba trochę drogie takie wykonanie wałka.
przekładnia o której myślę ma pracować we małej frezarce CNC jako oś obrotowa przedmiotowa.
jak to zrobić najłatwiej i najtaniej ?
: 13 mar 2007, 11:22
autor: Rayford
Na pewno trzeba zrobić pasowanie na wcisk i dodatkowo docisnąć śrubkami, ja u siebie zrobiłem trzy śrubki rozłożone symetryczne po okręgu, tak samo zrobiłem z przejściem na wałek i zarazie jest Ok.
: 13 mar 2007, 13:05
autor: qqaz
klej
: 13 mar 2007, 13:39
autor: hugh_h
ja jakoś sobie nie wyobrażam wciskania kółek na wałek silnika ? chyba trochę trudno to zrobić bez rozbierania silnika? za to spotkałem się z taką wersją gdzie na wałku było zrobione sfrezowanie tak ze w przekroju zamiast O było D i wtedy po dokręceniu śruby na pewno sie nie mogło obrócić,
klej tez ciekawa opcja
: 13 mar 2007, 14:17
autor: Rayford
ja jakoś sobie nie wyobrażam wciskania kółek na wałek silnika
Każdy silnik krokowy w tylnej części ma odsłonięty wirnik i jest to po to aby podeprzeć wałek przy wciskaniu go w koło pasowe, na przykład w tokarce. Pasowanie na wcisk jest niemalże obowiązkowe ponieważ przy nawet najmniejszym luzie po miedzy wałkiem a wirnikiem powoduje wcześniej czy później, że te połączenie się rozklekocze. Z szlifowaniem wałka na przekrój D niema przeciwwskazań
: 13 mar 2007, 18:00
autor: mi-cnc
Można zabezpieczać przed obrotem wkrętem pod warunkiem że z O zrobimy D.
Można przewiercić wał i element mocowany i zastosować kołek rozprężny
Można mocować na wałku koła i inne takie za pomocą KTR 105 .
Można też mocować zaciskając element mocowany tak jak w sprzęgłach ROTEX GS ( kilka sposobów).
Informacje na stronie
http://www.sprzegla.pl/index.html
We wszystkich przypadkach należy się starać aby luz w połączeniu był możliwie najmniejszy.
Sposób musisz wybrać sam analizując konkretny przypadek, możliwości wykonawcze, cenę i wymagania.
: 13 mar 2007, 20:10
autor: gaspar
Ja mam silniki sanyo denki, które mają wałek zfrezowany w 2 miejscach (co 45 stopni). Kółko zębate jest dokręcone na 2 robaczki a ponadto przyklejone klejem loctie do metalu. Nie mam z tym żadnych problemów. Jeszcze jednym i mądrym rozwiązaniem jest zastosowanie klina - tutaj napewno nic nie puści

: 14 mar 2007, 21:11
autor: Kołchoz
Wystarczy wcisk ,ale musisz mieć rozwiertak żeby zrobić otwór.
[ Dodano: 2007-03-14, 21:14 ]
hugh_h pisze:a jeżeli chodzi o wałek powiedzmy odbiorczy to może na jakiś wpust ale to chyba trochę drogie takie wykonanie wałka.
Czemu drogie? wystarczy nafrezować wpust na wałku.
hugh_h pisze:małej frezarce CNC
małej czyli?
: 14 mar 2007, 22:11
autor: bartuss1
Kołchoz pisze:wystarczy nafrezować wpust na wałku.
zeby go frezowac najpierw nalezałoby go policzyc, a wczesniej dobrac rodzaj wpustu, po co tyle trudu ?
zalezy jeszcze czy kolo jest umieszczone skrajnie na czopie czy gdzies na grzbiecie wałka,
na silniku to wystarczy zeszlifować wałek na szerokośc robala i dodac loctit, prędzej ukrecisz se łeb niż to pusci ... zalezy jeszcze jaka srednica koła - pod pasek czy pod przekładnie zebatą.
wyfrezować wpust nie sztuka, ale dłutownice to chyba nie kazdy ma - zeby ten rowek w kole naciąć.
: 14 mar 2007, 22:32
autor: upadły_mnich
bartuss1 pisze:zeby go frezowac najpierw nalezałoby go policzyc, a wczesniej dobrac rodzaj wpustu, po co tyle trudu ?
dobrać wpust można np:
https://www.cnc.info.pl/download.htm?id=1851
a obliczyć z jednego wzorku
same wpusty kosztują kilka złotych,
obróbkę często robią (lub zlecają) zakłady sprzedające koła zębate, pasowe itp
niestety przy małych średnicach raczej wpustów się nie stosuje