Łożyskowanie śruby kulowej

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
Eclipt
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 15
Rejestracja: 22 mar 2011, 11:03
Lokalizacja: Warszawa

Łożyskowanie śruby kulowej

#1

Post napisał: Eclipt » 02 kwie 2011, 11:41

Witam.

Mam następujące pytanie na temat śrub kulowych Poltechu (takich o ). Czy ktoś ma pojęcie w jaki sposób są one obrabiane cieplnie? Czy są hartowane, czy ulepszane cieplnie? Powierzchniowo (na jaką głębokość?), czy na wskroś? Jeszcze jakby ktoś podpowiedział z jakiego są materiału, to byłbym wniebowzięty :).

Pytam, bo chciałbym zatoczyć ich końce pod łożyskowanie i dodatkowo jeszcze zrobić gwincik pod nakrętkę łożyskową. Dobrze by było wiedzieć czego się spodziewać po materiale, coby narzędzi nie popsuć. Wiem, że jest jeszcze rozwiązanie polegające na wciśnięcu tulei na śrubę i ustawieniu łożysk na tej tulei, ale na razie z pewnych względów wolałbym tak nie robić.

Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam :)



Tagi:


ikant
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 14
Rejestracja: 16 mar 2010, 21:13
Lokalizacja: Cieszków

#2

Post napisał: ikant » 23 kwie 2011, 10:43

Witam

Mam ten sam problem z tym, że ja już zacząłem toczyć śrubę... jest diabelsko twarda ale daje rodę - jak rozwiązałem problem??? - hmmm mam tokarkę z oprzyrządowaniem do zamontowania tarczy widiowej do drewna -założyłem zwykłą tarczę do szlifowania(cięcia) metalu i poszło jak się patrzy - z 25mm na 17(pod łożysko) zajęło mi około 3h, to i tak nieźle- na razie jeszcze nie wiem jak z gwintem ale myślę, że trochę mniejsza średnica od zakładanej i będzie dobrze.


Jśli by jednak ktoś miał np. dokłądny rysunek końcówki śruby rys razem z obudową i łożyskami byłbym wdzięczy
Krzysiek

Awatar użytkownika

namemartin
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 731
Rejestracja: 01 mar 2008, 18:08
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: namemartin » 23 kwie 2011, 14:23

Witam
Obrazek
W dzień obchodź się z żoną jak z przyjacielem, w nocy jak z przyjaciółką.


ikant
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 14
Rejestracja: 16 mar 2010, 21:13
Lokalizacja: Cieszków

#4

Post napisał: ikant » 24 kwie 2011, 00:23

Dziękuję bardzo - troszkę mi się rozjaśniło - co do toczenioa śruby - nie jest tak źle :-))

po zeszlifowaniu gwintu można toczyć chociaż i tak twarda - a gwintowanie bez problemu(narzynką)
Krzysiek


Autor tematu
Eclipt
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 15
Rejestracja: 22 mar 2011, 11:03
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: Eclipt » 26 kwie 2011, 12:23

Dzięki za odpowiedzi, ale jednak zdecydowałem się na rozwiązanie z tulejką wciskaną między śrubę a łożyska. Nie znaczy to oczywiście, że problemy się skończyły. Oto co do tej pory wymyśliłem:

Cały blok - oczywiście to nie jest jeszcze całkowicie skończone. Jeszcze musi być mocowanie bloku do podłoża, śrubki do pokrywek i inne duperele, ale to zrobię później:
Obrazek
Tulejka - to wklejam osobno, bo to najbarsziej skomplikowany element bloku i na to zasługuje :). Podcięcie jest żeby nóż do gwintowania miał wybieg, a rowek jest pod wąs podkładki zębatej.
Obrazek

2 łożyska kulkowe skośne w układzie "O". Luz osiowy jest skasowany przez nakrętkę łożyskową, która jest zabezpieczona przed odkręceniem się za pomocą podkładki zębatej. Pierścień między łożyskami zapewnia, że bieżnie wewnętrzne nie zetkną się przed skasowaniem luzu. Wszysko jest oddzielone od otoczenia przez uszczelnienia wargowe "simmeringi", żeby się do środka nie syfiło.
Całość na razie ma gabaryty 70x70x80 (szerokość x wyskość x wysokość).

Edit: Pomyślałem, że dam jeszcze najważniejsze wymiary:
- Śruba kulowa fi15, na końcu zeszlifowana do fi12
- Średnica tulejki w miejscu montowania łożyska: fi25
- Łożyska: 7205

Uprzejmie proszę o wytknięcie wszystkich wad takiego pomysłu :).

Awatar użytkownika

Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#6

Post napisał: Rayford » 26 kwie 2011, 21:24

ikant pisze: zajęło mi około 3h

Najpierw trzeba było zedrzeć twardą warstwę na szlifierce zwykłej ręcznie a później można toczyć zajęło by to ze dwie godziny mniej ...

[ Dodano: 2011-04-26, 21:26 ]
Uprzejmie proszę o wytknięcie wszystkich wad takiego pomysłu :) .
A ta tulejka do śruby jak jest mocowana?


ikant
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 14
Rejestracja: 16 mar 2010, 21:13
Lokalizacja: Cieszków

#7

Post napisał: ikant » 26 kwie 2011, 21:30

Rayford pisze:
ikant pisze: zajęło mi około 3h

Najpierw trzeba było zedrzeć twardą warstwę na szlifierce zwykłej ręcznie a później można toczyć zajęło by to ze dwie godziny mniej ...

[ Dodano: 2011-04-26, 21:26 ]
Niestety nie masz racji :-))

śruba jest cała twarda od samego środka :-))


ale już koniec tematu - skończyłem już dwie śruby z obu stron i jest ok. :-)) - przynajmniej śruba nie jest tylko powierzchniowo hartowana czy coś.
Krzysiek

Awatar użytkownika

Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#8

Post napisał: Rayford » 26 kwie 2011, 21:35

ikant pisze:a gwintowanie bez problemu(narzynką)
Jaka ona tam twarda jak narzynką zwykłą zrobiłeś gwint...


Autor tematu
Eclipt
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 15
Rejestracja: 22 mar 2011, 11:03
Lokalizacja: Warszawa

#9

Post napisał: Eclipt » 29 kwie 2011, 12:52

A ta tulejka do śruby jak jest mocowana?
Dzięki, dobre pytanie :). Wcześniej myślałem, żeby zrobić to na wcisk przez odpowiednie dobranie pasowań, ale przecież ja nie mam kontroli nad średnicą śruby, bo jest kupiona gotowa.
W sumie można to zrobić wiercąc otwór osiowy w tulejce z pasowaniem innym niż "H", ale myślę, że lepiej będzie podszlifować śrubę np. na średnicę fi14 (z fi15) z odpowiednią tolerancją (gdzieś między p6 a t6, konkretne pasowanie jeszcze się policzy).

Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 681
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#10

Post napisał: FDSA » 29 kwie 2011, 17:22

Eclipt pisze:- Śruba kulowa fi15, na końcu zeszlifowana do fi12
Stanowczo za mało... chyba ze mowisz pod same łożyska... pod gwint zrobiłbym 10 albo albo nawet mniej. Śruby 20 miekkie robią się dopiero pod gwint 12.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”