Strona 1 z 3

Rdza na śrubie trapezowej

: 02 lip 2012, 10:45
autor: maryushr
Witam,

na śrubach w moim ploterze pojawiła się rdza, nie wiem, czy w ogóle te śruby mają prawo rdzewieć? Co zrobić żeby powstrzymać korozję, może przesmarować je jakimś specjalnym smarem? Ploter mam od niedawna, nawet go jeszcze nie uruchomiłem, a już widzę że te materiały, z których został wykonany nie są najlepszej jakości.

: 02 lip 2012, 11:19
autor: pukury
witam.
przeczyść śruby jakąś wełną ścierną - albo i szmatą po prostu i naoliw .
raczej papierem ściernym nie ma co - zrysujesz .
rdzy pewnie dużo niem - tylko nalot .
no chyba że ploter stał sobie " pod jabłonką " :lol:
co do materiału z którego są śruby ( walcowane - " powszechnie dostępne " ) to syf i malaria .
dobre są z kolei drogie - więc chyba jasne ?
ale - wielu kol. zrobiło urządzenia na takich śrubach i " jadą " z powodzeniem.
pozdrawiam.

: 02 lip 2012, 11:42
autor: maryushr
Tak, to raczej tylko nalot, pewnie ploter stał w jakimś nie zbyt suchym miejscu niczym dotarł do mnie. Jakie smary są najlepsze do tego typu zastosowań? Bo chyba zwykła oliwa to nie za bardzo się sprawdzi :)

: 02 lip 2012, 12:31
autor: MlKl
na www.cekaus.pl dostaniesz środek PKB. Ogólnie słuzy do konserwacji broni, ale do konserwacji śruby trapezowej będzie idealny. Jeżeli rdzy jest mało, to nic więcej nie potrzeba - PKB na płócienną szmatkę i kilkakrotnie wypucować, rdza zejdzie.

: 02 lip 2012, 13:08
autor: pukury
witam.
nie chodziło mi ( oczywiście ) o oliwę z drzew oliwnych :lol:
jakie nakrętki ?
jak brąz to dobry " towot " i spoko.
są takie z różnymi domieszkami - jest tego od groma .
tylko nie " smar do osi wozów drabiniastych " - było takie coś :shock:
już lepszy byłby chyba smalec - bez soli !
ani brąz na nakrętki nie jest jakiś wyjątkowy - ani ( tym bardziej ) materiał śrub.
pozdrawiam.

: 02 lip 2012, 15:00
autor: Yogi_
Ja używam myszungu (kolega wszelkie mieszaniny tym słowem określa :-D ) do impregnowania drewna (jak ktoś ma czas czekać z kwartał aż wyschnie), olej lniany techniczny pół na pół z terpentyną balsamiczną. Potraktowany tym kawałek szyny kolejowej nie wykazuje chęci do pokrycia się nalotem rdzy.

: 02 lip 2012, 16:15
autor: G3d
Kto nie smaruje ten nie jedzie :D
Ja od jakiegos czasu do wszystkiego - kropelka oleju 10w40 i jazda.

: 02 lip 2012, 18:35
autor: maryushr
Tak jak pisze Kolega MlKl rdzy jest mało, więc ten środek do konserwacji broni będzie przydatny, później towot, bo nakrętki są z brązu i powinno być ok. Drażni mnie jeszcze drobny luz na osi Z, który występuje w zależności od wysokości na jakiej znajduje się uchwyt narzędzia, np. zetka jest na samym dole i wyczuwalny jest minimalny skok nakrętki na śrubie, jeśli zaś podniosę zetkę o kilka cm tego luzu już nie ma, ale pojawia się znowu na innej wysokości. Myślę, że wiadomo o co chodzi, ta maszyna to dla mnie nowość i dopiero co zaczynam z tym tematem.

: 02 lip 2012, 19:53
autor: Mateusz-M
maryushr pisze:Tak jak pisze Kolega MlKl rdzy jest mało, więc ten środek do konserwacji broni będzie przydatny, później towot, bo nakrętki są z brązu i powinno być ok. Drażni mnie jeszcze drobny luz na osi Z, który występuje w zależności od wysokości na jakiej znajduje się uchwyt narzędzia, np. zetka jest na samym dole i wyczuwalny jest minimalny skok nakrętki na śrubie, jeśli zaś podniosę zetkę o kilka cm tego luzu już nie ma, ale pojawia się znowu na innej wysokości. Myślę, że wiadomo o co chodzi, ta maszyna to dla mnie nowość i dopiero co zaczynam z tym tematem.
Witam.
Takie uroki śrub trapezowych walcowanych. Kiedyś wspominałem jak u znajomego pod czujnikiem w jednym miejscu na obrót było 5mm, w innym 4.98mm, w jeszcze jakiś przypadkowym nieco ponad 5mm na obrót. Ale z tego co wiem nie wszyscy takie problemy mają z tapezami.
Pozdrawiam.

: 02 lip 2012, 20:02
autor: jasiu...
Na szybko, to zabezpiecz wazeliną techniczną. Zabezpiecza najlepiej, bo jest rzadka. Umyj z rdzy naftą i zabezpiecz wazeliną. Tanie, a jeśli ploter będzie stał, nic lepszego nie wymyślisz.

Przy ploterkach gęste smary mogą skutkować (jak przymarznie) uszkodzeniem napędu.